Toekomstige kosten

Nu post ik niet veel …maar wou toch wens wat vragen. Ik zou bv een a merk horloge kopen …(tweedehands …denk jeager of vacheron)…maar maak me wat zorgen over de prijs bij eventueel onderhoud of problemen … Ik vind een reverso heel mooi en rond de 4 a 5 k blijbaar te vinden maar kan iemand me vertellen wat kost ongeveer een onderhoudsbeurt bij zo iets en kan een " gewone" horlogemaker dit of moeten ze dan naar jaeger … graag hoor ik wat de kenners hiervan weten

Beetje hetzelfde als bij auto’s: een servicebeurt bij Rolls Royce is wat duurden dan bij Quickfit. Maar als je een vrij eenvoudig universeel uurwerkje hebt zoals een gepimpte ETA, kan het meevallen.

1 like

Servicebeurt van een mechanische reverso kost ongeveer 550 euro.

Dat valt nog beetje mee …een vintage reverso is dan ook geen ingewikkeld uurwerk

Het gaat vooral om de onderdelen. Een Reverso is alles behalve een standaard uurwerk dus als je onderdelen nodig hebt wordt het duur.

1 like

Oei de stelling van het is geen bijster ingewikkeld kaliber gaat dan niet helemaal.op als het om onderdelen gaat

Zet elke maand automatisch 10-20 euro op aparte rekening en dan doet de svc beurt over een jaar of 5-7 niet zo pijn :upside_down_face:

1 like

Ik heb bij sommige advertenties in het blauwe forum weleens het idee dat de verkoper heeft gehoord wat de service gaat kosten, en dan maar besluit het horloge te verkopen (zonder expliciet te zeggen dat het service nodig heeft natuurlijk) :wink:

Ik vind mechanische horloges, zeker vintage, voor de toekomst wel een klein beetje een risico. Voor de ETA uurwerken zal het niet zo’n punt zijn, maar zijn er over tien à vijftien jaar nog horlogemakers die een vintage manufactuuruurwerk kunnen onderhouden, en nog aan onderdelen kunnen komen?

Overigens is dat probleem met vintage kwarts niet kleiner … eerder groter misschien.

De revisie van de meeste gangbare JLC mechanische Reverso horloges [ dus zonder compicaties ] kost € 590,- incl. pakkingen, nieuwe gangveer en versleten onderdelen. Roest of knoeiwerk van 3e is niet inclusief bij die prijs. Net als een kroon > staal kost € 85,- en goud € 230,-.

Laat dit soort uurwerken niet door elke willekeurige horlogemaker servicen. Ze komen niet aan de benodigde onderdelen! En een fout bij de de- of montage kan dan erg kostbaar worden.

De meeste merken worden steeds transparanter of de kosten van een revisie.

Vintage modellen daarentegen kunnen wel fors in de papieren lopen, geloof dat JLC begint bij € 1500,-

En een duetto kost het dubbele? :innocent:

1 like

Dat zal je meevallen, is ook € 590,- :wink:

1 like

Mijn vrouw heeft er eentje, het lijkt mij een gruwel om daaraan te werken :scream: