Toevallig

Bij het invullen van de belastingpapieren van kennissen kwam toevallig mijn positie betreffende het werk ter sprake en wat ik evt graag zou willen doen.
Toen ik zei dat mechanische uurwerken mij altijd gefascineerd hebben en dat ik daar wel werk in zou willen vinden, werd een keukenlade opengetrokken en daar kwamen wel 15 horloges te voorschijn…
13 quartz horloges en 2 mechanische.
Ik heb ze beide aan de praat gekregen en misschien zijn beide horloges wel een startpunt vwb nieuwe energie.
Het handelt hier om een Velona met licht gebogen vierhoekige kast met als opschrift 17 shockproof.
De hierin ronde geplaatste wijzerplaat heeft een blauwe kleur en is voorzien van witte cijfers 1 tm12.
Het geheel ziet er “gebruikt” uit!
Het andere horloge is een Ancre met zwarte wijzerplaat en geen cijfers maar streepjes.
De wijzers zijn zeer smal metaalkleurig en voorzien van een rode secondenwijzer
Onder het ankerrad staat Ancre. Verder naar beneden: Shockproof 17 jewels.
Dit horloge heeft een barst in het glaasje maar ziet er imho een stuk fraaier uit dan de Velona

Ik zal proberen zsm foto’s van de buiten- en binnenkant te tonen.
Beide horloges hebben 10-tallen jaren in een verzamellade gelegen stilstaand met volledig opgewonden veer.
Ik heb ze beide lopende gekregen en ze houden zeer goed stand. De Velona heeft wat meer moeite om alles bij te houden…
Opvallend is dat de Velona in verhouding heel zacht tikt en de Ancre heel duidelijk.
Het Ancre horloge heeft een klemdeksel welke ik niet meer dicht krijg. De velona heeft een schroefdraadsluiting.

Misschien kunnen jullie ook zonder foto’s er al iets over kwijt…

1 like

de 17 steens ancre / lawaaierige penanker
Velona = V&D merk kan evt zelfs een mooi zwitsers uurwerkje bevatten,

verder afblijven en laten nakijken.

btw ook die quartz niet onderschatten, die kunnen ook best interessant zijn ( vooral LCD klokjes )

verder kun je binnenkort oude meuk evt. inruilen bij @Vouwfietser die is straks bezig met goed werkende horloges om te ruilen voor projectjes :innocent:

1 like

Doe mij zo n belastingadviseur!:grinning:

Mijn ervaring is dat dat als je maar aan genoeg mensen laat weten dat je met horloges bezig bent dat ze je bijna tegemoet vliegen…

Die heb ik niet meegenomen…:wink: