Tolerantie op correctheid van automatische uurwerken

Hallo,

Ben nieuw op dit forum sinds vandaag, en heb sinds 1 week een nieuwe Tag Heuer Aquaracer Automatic Chronograph. Ik had voorheen al gedurende 7 jaar een Tag Heuer Professional, echter niet automatic… en wou wel eens iets anders hebben…

Mijn vraag is nu… wat is de toelaatbare afwijking op het juist lopen, in het geval van deze automatic uurwerken ??
Mag ze een aantal seconden per dag voor of achter lopen ?? Hoeveel is volgens de constructeur eigenlijk binnen de toleranties ?? Wat zijn jullie ervaringen ??

Dank voor jullie feedback…

Grtz,

Lieven
www.silverballgames.com

Hou het even ten goede maar ik dacht tussen de -4 en +6 sec per 24 uur afwijking, dan valt het tussen de limiet die het COSC hanteert. Oftewel 99,9% nauwkeurig.

gr BigROSA

Ik heb het even nagekeken en moet vaststellen dat mijn horloge 15 seconden voorloopt per 24 uur.
Dat komt op bijna 2 minuten per week… Ik heb de indruk dat dat teveel is.

Kan ik hiermee aanspraak maken op de garantie ??

grtz,

Lieven

Als het een chronometer is, dus met COSC certificaat dan is 15 sec. per 24 uur inderdaad te veel.

Maar als het geen chronometer is dan is 15 sec. nog te doen. Horloge moet ook ongeveer 2 maanden inlopen en dan loopt het waarschijnlijk nauwkeuriger.

Als je je horloge aan hebt loopt het meestal ook nauwkeuriger dan wanneer je hem weglegd.

Mvg Marco

Ik heb een IWC die is niet chronometer, maar die voldoet aan de eisen van IWC zelf en die zou moeten lopen tussen de + en - 2 seconden per dag.

Ik hou het nooit bij, ik draag bijna elke dag een ander horloge, maar van Seiko tot Jaeger-LeCoultre, ze geven allemaal ongeveer de juiste tijd aan bij mij, ik kan er niet zo mee zitten…

Ik verander niet dagelijks van horloge… dus als een uurwerk alle weken 2 minuten verkeerd loopt dan vind ik dat vervelend. Mijn horloge is inderdaad een Chronometer. Tag Heuer aquaracer automatic.
Ik hou mijn horloge 24/24 aan.
Ik zal het nog een tweetal maanden uitzweten… en hoop dat het dan inderdaad automatisch beter zal worden.

Zoniet kan ik nadien nog naar een servicepunt gaan.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Grtz,

Lieven

Hoi Lieven,

Een chronometer hoeft geen paar maanden in te lopen, want dat is al gedaan. Paar maanden inlopen geldt alleen voor gewone mechanische horloges.

Misschien heeft het een behoorlijke tik gehad bij het stoten of vallen?

Succes verder!

Het is een nagelnieuw horloge… heeft echt geen tik gehad…
Met chronometer bedoel ik dat er een chronometer op mijn horloge zit.

Het is de gewone dagelijke uuruitlezing die dus 15sec per dag sneller loopt.
De chronometer die gebruik ik niet echt… maar zit er wel op.

Typenummer horloge : CAF2011

Beste Silverballgames,
Misschien moet je je eerst even verdiepen in het verschil tussen een chronograaf en een chronometer. Volgens mij is jou dat niet helemaal duidelijk…

Zullen we hem ff helpen; dit komt uit de wiki:

Een chronometer is een uurwerk waarvan de tijdsaanduiding voldoet aan de standaard van nauwkeurigheid zoals deze is opgesteld door het COSC (Contrôle Officiel Suisse des Chronomètres). Slechts 3% van alle Zwitserse horloges zijn COSC gecertificeerd. De test duurt 15 dagen waarin het uurwerk (zonder behuizing) in verschillende standen onder verschillende temperaturen op nauwkeurigheid getest wordt. Er gelden verschillende, doch altijd strenge, normen afhankelijk van de afmetingen van het uurwerk en het type uurwerk (mechanisch of kwarts). Het COSC verstrekt geen gegevens over de prestaties van een indivueel uurwerk alleen of het voor de test geslaagd is of niet. Naast het COSC zijn er in enkele landen nog contrôle instanties die eveneens certificeren, volgens dezelfde strenge normen.

Abusievelijk wordt ook een stopwatch wel eens chronometer genoemd, dit is echter niet juist omdat stopwatches niet bij het COSC getest worden. Een stopwatch wordt onder andere in de sport gebruikt, om de tijdsduur van sporters tijdens een wedstrijd, bijvoorbeeld de 100 meter, te bepalen.

Een stopwatch = dus een chronrograaf :wink:

Mijn beste,

C.O.S.C.:
De Controle Officiel Suisse de Chronometrage, het officiele Zwitserse testburo voor chronometers.
De C.O.S.C. is de grootste uitgeven ter wereld van zogenaamde chronometercertificaten, die verder slechts afzonderlijk worden afgegeven door bepaalde observatoria (bijvoorbeeld die in Neuchatel, Zwitserland)
Tegen een vergoeding test de C.O.S.C. de loopsnelheid van uurwerken die door horlogemakers zijn afgesteld. Het gaat meestal om mechanische uurwerken, maar het buro test soms ook uiterst nauwkeurige kwartsuurwerken.
Degene die aan de eisen voor een chronometer voldoen (uitzonderlijke nauwkeurigheid met een afwijking van maximaal 5 seconde per dag) krijgen een officieel certificaat toegekend.

Chronograaf:
Van de Griekse woorden chronos (tijd) en grafein (schrijven).
Oorspronkelijk schreef een chronograaf letterlijk: op een stuk papier werd de verstreken tijd bijgehouden met behulp van een potlood bevestigd aan een soort band.
Tegenwoordig word deze term gebruikt voor horloges die niet alleen de tijd van de dag aangeven, maar ook bepaalde tijdsintervallen, met behulp van afzonderlijke wijzers die naar wens kunnen worden gestart en stopgezet. Het verschil met een stopwatch is dat deze niet de tijd van de dag aangeeft.

Misschien is het je nu allemaal een beetje duidelijk. :wink:

Orologio Signaturis Temporis

De COSC test is inderdaad gebeurd met mijn horloge.
Bedankt voor de uitleg wat betreft het verschil tussen een chronometer en een stopwatch.
Mijn horloge is dus een chronometer… (Ik leer hier veel bij…)

Nu ik weet dat mijn horloge COSC getest is (en ook een unieke test code heeft), kan ik besluiten dat 15 seconden voorlopen op 24u tijd eigenlijk teveel is.

Ik zweet het nog wel enkele weken uit en zal het gedrag van mijn horloge in de gaten houden…
Moest het er niet op verbeterenb, dan ga ik ze eens laten regelen.

Bedankt voor jullie uitleg.

Waarschijnlijk was mijn vraag reeds meerdere malen gesteld hier… sorry voor mijn onwetendheid…

Als jullie eens wat uitleg willen over flipperkasten kunnen jullie altijd bij mij terecht… dat is dan mijn expertisevlak :slight_smile:

www.silverballgames.com

Groeten,

Lieven

Mijn beste,

Met veel genoegen heb ik je site mogen aanschouwen betreffende ‘flipperkasten’.
Wat een magnifieke collectie heb je daar in je garage staan zeg, de een nog mooier dan de andere. Mijn complimenten. (tu)
Het deed mij denken aan mijn schooljaren. De jaren ’70. Destijds waren wij niet weg te krijgen uit café de ‘Dug Out’. Er moest voor een spel van drie ballen een kwartje in, en dan maar hopen dat de flipperkast, door het geklier van enkele onstuimige medescholieren, niet op tilt sloeg.
En ook het subtiele gevoel welke je ervaarde als je de goed geveerde trekker over haalde om de bal te lanceren. Prachtig zo’n flipperkast. Tja, die ervaring, dat genot, mis je dan toch wel bij de huidige generatie (computer)spelen.
Succes verder met deze formidabele verzameling.

Orologio Signaturis Temporis

Bedankt !!

Altijd welkom voor een spelletje in Gentbrugge (België).