Tollet chronograph

Het loopt niet weg met een gebroken balans :wink:

1 like

@GhentWatch heeft een Tollet en weet er vast meer over te vertellen. Ik meen me te herinneren dat Tollet een Brusselse juwelier was die horloges in Zwitserland liet maken en onder eigen naam uitbracht. Wat wij nu een ‘plakmerk’ zouden noemen, maar wel van kwaliteit. Geen prullen.

1 like

Bijna goed. Hij zat in Leuven.
Hier een afvertentie uit 1949

Ik ken de naam omdat ze al in 1937 Pontiac horloges verkochten.
Na de oorlog plotseling niet meer.

2 likes

Ik las Toilet chronograaf.

3 likes

@Vanne en @Fritzer hebben volgens mij ook een Tollet Chrono; wellicht dat zij wat meer weten :blush:

2 likes

Ik kan nu even niet uitgebreid reageren. En qua uurwerk vertrouw ik volledig op @wbcoupe :wink:.

Hier in mijn NA topic van een poos geleden staat nog wel wat, maar hierboven is het meeste dat ik weet al gezegd:

3 likes

Niet veel over te melden maar wel een prachtig ding!

1 like

Vind hem ook zeer mooi, alleen wel een radium wijzerplaat vermoed ik. Wel een prachtige gilt wijzerplaat :smiley:

Gaat waarschijnlijk het blauwe gedeelte in aangezien ik geen radium horloges wil dragen

1 like

Wijzerplaat en wijzers opsturen naar The Alchemist en laten voorzien van radiumvrije lume :innocent:

https://www.instagram.com/thealchemistrelumer/?hl=en

Inderdaad, lijkt me ook radium. Mooi horloge.
Wat is de diameter ?

1 like

Gezien de datum moet het eigenlijk wel radium zijn. Tis geen 60’s chrono :stuck_out_tongue:

Dit hoor en lees ik steeds vaker krijg ik het idee :thinking:

1 like

Een Landeron 39 is een vrij groot uurwerk, bijna 33 mm voor het uurwerk alleen; horloges met deze uurwerken zijn daarom ook altijd redelijk aan de maat; ik gok iets van 37 mm :sunglasses:

1 like

En horlogemakers die er niet aan willen werken…

Dat gaat bij deze sowieso een issue zijn aangezien de balans klaar is voor de vuilnisbak :sweat_smile:

Anyway, leuk ding (wel radium bommetje eerste klasse) - al via PB aangegeven aan Martijn dat ik wel interesse heb dus mss komt ze hier tegen beter weten in in de projectbak :slight_smile:

2 likes

Ik ook.
Inmiddels al 3 keer :slightly_smiling_face:

Cousins heeft nog 234 verpakkingen van 3 stuks balansstaven liggen voor Landeron 39, dus je zit nog niet direct zonder :innocent:

https://www.cousinsuk.com/category/filter/landeron-movement-parts

1 like

Ca 38

2 likes

Supertof, deze komt richting mijn projectbakje!

:+1: :beers:

3 likes

Jij leert het ook niet af, hé? :wink:
Mooi man!

3 likes