Tool Time!

Jahoor… welk deel snap je niet?..

Ik heb van @ArjanV een draaibankje overgenomen om horloge-onderdeeltjes zelf te kunnen draaien… ik kan nog wat “hulpstukjes” gebruiken… die wil ik binnenkort gaan maken…

Tof man. Ik vind het gewoon mooi om te zien hoe handig je bent, ook al begrijp ik er niet veel van :wink:

Met deze machine is het zo… dat ik weet hoe je het gebruikt… en wat je ermee kan… maarr… ik heb er nog nooit precisie onderdeeltjes mee gemaakt… ik heb lang geleden zelf een dergelijke draaibank gemaakt… maar daar kon ik niet zo heel veel mee… al heb ik em al wel eens gebruikt om wat bandpennen voor een metalen band mee op maat te maken… (er moest 0.01 mm af)…

ik zal me het werken op een dergelijke draaibank dus eigen moeten gaan maken… maar… leren is leuk…anders was ik wel dom gebleven… :)…

Tegen de tijd dat ik er onderdelen mee kan maken… ga ik ook wel een filmpje schieten… en die post ik dan hier wel… :smile:

1 like

Jawel!.. het eerste functionele onderdeel ontstaat op mijn Boley!..

Ik heb het nog wel simpel gehouden… een Tube… momenteel een Prototype aan het bouwen… en daar moet een “rechte Tube” in… zonder trapje… doorgaans is het deel wat in de kast gaat wat dunner dan het deel wat in de kroon gaat, maar hier heb ik gekozen voor ø2.50 mm over de volle lengte…

Voorgedraaid op ø2.54 mm op de CNC draaibank en daarna op de Boley… haartje eraf gepeld… en vervolgens met eenHardmetalen “Burnisher” glad gemaakt… een burnisher is een staafje hardmetaal, even over een diamant wetsteen getrokken om het oppervlak wat op te ruwen… dan eerst een drupje olie erop… en wat Oliesteen poeder… uitsmeren tot een papje dat in de krasjes gaat zitten… dan werkstukje laten draaien… en de burnisher eroverheen fietsen… dan… schoonmaken… olie erop… en diamantine , een nog fijner slijppoeder… en de procedure herhalen

met een sticheltje (hardmetalen draaibeiteltje) op de leunspaan de binnen-en buitenkant “afgeschuind” zodat de pakkingring van de kroon er makkelijk overheen glijdt… en niet beschadigd…
't kroontje past… mooi… op naar de volgende stap…

de leunspaan, waar je je beitels (stichels) op legt… nu niet voor, maar naast het onderdeel gezet… om de steekbeitel af te steunen… we moeten de tube tenslotte nog op lengte maken…

Steekbeitel is inmiddels geslepen… nu even uitzoeken op de tekening hoeveel lengte ik in de kast (nodig) heb… en hoever de tube in de kroon steekt… die 2 maten tellen we bij elkaar op… trekken daar 0.1 mm vanaf… en dan hebben we de juiste lengte… ik steek em iets langer af… en dan draai ik em op lengte…

wat een heerlijk klusje is dit… geweldig om alles onder je handen te zien ontstaan…

Ik zal eens kijken of ik mijn videocamera ergens kan opstellen… dan kan ik eens een filmpje maken…

4 likes

Mooi hoor! Ik krijg bijna spijt dat ik het bankje heb verkocht… :grinning:

Dat je maar wel weet dat je em aan de goede verkocht hebt… :)… tenminste… dat vind ik dan… ik had een dergelijk draaibankje al jaáááren op mijn verlanglijstje staan… zelfs al voor ik me met horloges bezighield…

Het is je gegund Jan :beers:

Tubetje afgestoken… er zit nog een braam aan… maar die draai ik er met een paar seconden wel af…

Vervolgens… Tube op lengte gedraaid (5.45 mm) en er een zoekkantje aan gemaakt… zodat ie makkelijk in te persen is in de kast…

En… hoe groot is dan zo’n onderdeel… nou… zo “groot”…

best wel een lang end… als je bedenkt dat de langste Tube die ik totnogtoe gedraaid had slechts 3.1 mm lang was… ( die heb ik nog gedraaid op de Emco SL

3 likes

Jay!.. wat ben ik blij met mijn Boley!.. en dat rijmt nog ook!..

en waar wordt Kabaalstra dan zo blij van?.. welnu… weer een onderdeeltje gemaakt… ietsje moeilijker nu… want… in plaats van een glad buisje… moest er nu een wijzernaafje gemaakt worden voor een secondenwijzer…

een “busje” van 0.55 mm, met een gaatje van 0.27 erin… 0.3 mm lang… daarachter een “borstje” van 1.4 mm, 0.25 mm lang… en dan een "dekseltje van 3 mm, 0.2 mm hoog… kortom… totale lengte… 0,75 mm, diameter 3 mm…

Ohja… dat gaatje… 0.27… juist…

Eerst een stukje hard staal in de spantang… en dat afgedraaid naar 0.27 mm ( aan de kop… daarachter iets dunner… 0.25 ofzo… om wat ruimte te geven…
Puntje eraan geslepen… en 2 snijkantjes eraan gefietst met een wetsteentje…

Waarna we een stukje 5mm dik Aluminiumstaf in de spantang zetten… en daar de vorm van het naafje in draaien… (eerst alles op overmaat van 0.15-0.1), Nadraaien tot alles op maat is… boortje!.. Juist… daar is ie!.. Boortje in de boorhouder… en dan voorzichtig… gaatje erin prikken…

en dan … 't haafje afsteken… omdraaien, in spantang 1.4 zetten ( op een randje van 0.25 mm (8 vloeitjes)… en de bovenkant op dikte draaien… klein schuin kantje eraan… en klaar is Arie…

Nu?.. Nu ga ik een Douche nemen… mijn Snor weer in de krul zetten… en een biertje pakken…

Arie is tevree… :slight_smile:

4 likes

Knap hoor wat je allemaal doet!

't is mijn vak … inmiddels… alleen heb ik er nooit voor op school gezeten… maar… alles zelf uitvlooien is ook leuk… helemaal als het lukt!..

Ik ga er een biertje op nemen…

Prachtig! Op de foto lijkt het relatief groot maar dat is gezichtsbedrog. Leuk dat je de stuiver erbij legt, daar geeft een goed beeld!

Ik druk maten ook wel uit in vloeitjes… een vloeitje is 0.03 mm dik… het gaatje in dit onderdeel is 9 vloeitjes… de buitendiameter 100 vloeitjes… en de hoogte is 25 vloeitjes…

Leuk allemaal ,maar ik heb dus geen vloeitjes meer…shag wel…vloeitjes niet!! :rage:

Wel heel makkelijk dat je het zelf kan fabriceren…ik ben mijn uurpijpie kwijt van een Peseux 330… heb pijpies zat…maar die ho maar…

Jan staat onder embargo :wink:

Volgens mij overtreedt je n paar copyrights van lucas films :wink:

http://vignette1.wikia.nocookie.net/starwars/images/8/8e/FOStormtrooperCmdr-Fathead.png/revision/latest?cb=20150913021925

Prachtig werk! :smile:

Zo, die piepkleine onderdelen maken lijkt me een nachtmerrie.
Wat ik ook niet begrijp is dat je volgens mij de beitels los in het handje moet vasthouden en eigenlijk maar moet gokken hoeveel er afgedraaid wordt.
In feite gebruik je alleen de steun waar je het voorste gedeelte van de beitel op laat steunen.

Ja. …dat klopt. .gevoel is alles. .Na verloop van tijd gaat het schatten van de maten steeds beter. .als je begint met een staafje van 5 mm dan is 3mm nog wel te schatten. .je draait em eerst naar 3.3…3.4 mm…dan heb je nog een schilletje om na te draaien. …en van die 3 mm ongeveer kun je die ongeveer 1.4 mm ook wel schatten. .ongeveer de helft. .en zo Ga je de vorm erin brengen. .En dan als laatste de boel op maat maken. …

Vakmanschap is Meesterschap.