Tool Time!

We schrijven: 17-2-2016… 'k zit bij mijn ouders thuis aan de koffie… Morgen naar de motorbeurs… dus vroeg op… daarom overnacht ik daar… gezamelijk een ontbijt naar binnenfrotten… en dan per trein naar Utrecht…

tijdens de koffie zit ik even gedachteloos op Marktplaats te kijken… ik tik de zoekterm “Horlogemakers Draaibank” in… en ik krijg 2 resultaten…
één ervan… een Boley 8 mm Horlogemakers draaibankje… de andere een wat grotere centerdraaibank…

Die Boley trok mijn aandacht… behoorlijk vracht spantangen erbij… en een 3klauwtje… en nog wat andere toebehoren…

de kleminrichting van de leunspaan was eens kapot gegaan… maar die is middels hardsolderen weer gefikst… Kortom… da’s wel iets waar Kabaalstra wat mee aan kan vangen… en ik zocht zo her en der al een poosje een dergelijk bankje… de vraagprijs was me naar het zin… en er stond één bieding… die beduidend lager was…

de Verkoper maar eens gemaild… blijkt het @ArjanV te zijn… 'k kreeg binnen 5 minuten een reply… “Was jij laatst niet op die Horlogeforum Meeting, heb jij toen niet die doos Aluminium reststukken van mij overgenomen”… Ja dus… kleine wereld…

de volgende morgen even gebeld… hij was nog in gesprek met die ander, maar… hij zou me op de hoogte houden.

Rond het middaguur het “verlossende mailtje” … die andere persoon wilde echt niet hoger gaan dan het bod wat hij uitgebracht had… ík wilde daar best overheen, zoals ik al aangegeven had… dus… Jawel… 't bankje was voor mij… Vanmorgen nog even gebeld… in de auto gestapt… en het bankje opgehaald…

't motortje moet ik nog even monteren… maar daar maak ik wel een aluminium beugeltje voor… ik heb genoeg Alu in huis… :smile:

Arie is tevree… :slight_smile:

18 likes

Nou, Gefeliciteerd, dat is een mooie en belangrijke (bijna belangrijkste) aanwinst!

Wat niet onbelangrijk is dat er veel spantangen erbij zitten en ook de drieklaauw!

Precies…
ik heb er geen spanplaat bij… maar ach… die draai ik nog wel een keertje… met een mooi setje kikkertjes… en mogelijk maak ik er ook nog wel eens een kleine Compound slede bij… zodat ik met handwielen kan draaien… :slight_smile:

Wat ik ook nog moet “maken” is een Losse-kop opname voor een boorkopje… zodat ik er ook kleine boortjes op kan gebruiken…

De basis is er al, de rest kan je inderdaad zelf maken, met jouw instrumentenmakerservaring.

'k had nog een oud asje liggen van een Proxxon hand motor… laat die nou 8 mm zijn?.. kan zo in de losse kop… boorkopje erop… klaarrrrr… 'k wil nog wel een keer een langere as maken… en dan een “Lever” er achterop… die kan ik met een T-moer in het bed vastzetten… en dan heb ik gewoon een booropname met hendel… zonder dat ik mijn losse kop hoef aan te passen… win-win!

Mijn droom is een freeskolom. Een ook een drieklaauw zou ik ooit kopen.

Grappig genoeg, werk ik helemaal niet met de draaibank, dat is een overbodige luxe voor mij. Ik vind deze echter zo leuk! (Mijn wederhelft deelt mijn enthousiasme helemaal niet).

Hats en flats!.. :)… 't proxxon asje is net lang genoeg om vast te kunnen zetten in de losse kop. da’s één horde genomen…

dat werkt!.. Volgende stap zal zijn: Stukje ø8H7 Zilverstaal kopen… Snijplaat kopen met de juiste schroefdraad voor de Proxxon Boorkopjes en spantangetjes… gaatje en conus inboren en draaien… en dan een hendeltje aan het eind verzinnen om te kunnen voeden… 'k ben er bijna… :slight_smile:

:grinning: Je gaat wel als de brandweer!
Veel plezier er mee, maar dat is jou wel toevertrouwd. :thumbsup:

Veel plezier met de aanwinst!
Gewoon even uit interesse: wat kun je hiermee wat je met je nc draaibank niet al kunt?

Mooie aanwinst Jan.
Ik hoop alleen niet dat Arjan zijn proto niet gaat maken?

Mijn proto staat los van dit bankje, voor de kast, deksel, wijzerplaat, kroon en nog een paar onderdelen heb ik de beschikking over wat andere machines.
Zit momenteel alleen even met te weinig vrije tijd…

Arie aka Jan, gefeliciteerd met je aanwinst! Maar wat ik nog leuker zou vinden is wanneer je een keer een fotoserie laat zien van wat je met de draaibank gemaakt hebt. :wink:

Ik kan met mijn NC draaibank eigenlijk hetzelfde… maar dan automatisch… alleen… een horlogemakersdraaibank heeft veel betere spanmiddelen voor kleine onderdelen…
bovendien… is zo’n bankje… heel erg geschikt voor “effe snel” klusjes… die meer op gevoel moeten worden gemaakt…

Zodra ik de Motor eraan geknoopt heb… ( ik heb al een stuk geschikt Alu gevonden om em vast te maken… dan ga ik ook wel wat kleine onderdeeltjes maken… gewoon om dat het kan… :smile:

1 like

Zo… even wat kriebelwerk in mijn CAD-programmaatje… en ziehier… het eerste “Accessoire” wat ik wil gaan maken voor de draaibank… een hevel boorinrichting… Het vierkante blokje onderaan… achter tegen de losse kop, dat klem je met een boutje ( of met een hendeltje… ben ik nog niet uit… kan ik nog verzinnen… ) tegen de losse kop… de beugel die eromheen staat… glijdt over een pennetje… in de ovale sleuven… bovenin die beugel,zit ook een pennetje… dwars door de boorstift… handvaatje erop, met een mooi plastieken bolletje… Presto!..

Ik denk dat ik het uit Brons ga maken… want da’s een mooi materiaal voor dergelijke dingen… vrij sterk… maar makkelijk te bewerken… de Stift waar het boorkopje op moet komen… die maak ik wel van staal… stukje zilverstaal ofzo… :smile:

1 like

Ja… Ik heb dus “even” in een avondje tijd mijn hele draaibankje in 3D getekend… 'k ben daar best handig mee , met die 3D Tekenprogramma’s … :smile:

Veel plezier met zo’n mooi bankje.

'k heb er nog geen onderdeel op gemaakt… maar wat heb ik nu al een lol met dit bankje…

Nieuwe onderdeeltjes ontwerpen… ik heb al een ideetje voor de ophanging van de motor… maar ik ga ook nog even kijken of ik er een regelbaar motortje op kan zetten… wel zo fijn… :smile:

Juist, geniet ervan!

Ik geniet alle dagen van mijn vak… al heb ik het gierend druk… ik doe mijn werk nooit met tegenzin… 't enige wat me “frustreerd” is dat ik dit vak pas op 42 jarige leeftijd ontdekte… maar ach… ik heb nog tijd zat tot aan mijn pensioen… :slight_smile:

Eeehm, kan iemand even vertalen waar dit allemaal over gaat? haha

1 like