Toolkit + onderdelen

Na mijn motorongeluk ben ik een andere hobby me tandwielen gaan zoeken, en als werktuigbouw- en energiekundig ingenieur ben nu gefascineerd geraakt door mechanische horloges. Ik heb drie jaar geleden een navitimer gekocht en kan zelfs logaritmes berekenen met de rekenschijf.

Ik zag bij timezone een cursus voor beginners voor 50 dollar.
Alleen de toolkit kost 190 dollar. Dat is niet zo erg, maar het moet uit usa hierheen worden gevlogen, en dan mag het reinigingsmateriaal vanwege ontvlambaarheid niet mee, dus heb ik er nog niet alles.
En dat allemaal terwijl de teacher Machiel Kalf is, de Morganrijder uit Amsterdam.
Wie kan me vertellen waar ik gereedschap kan halen?

Ik heb met mijn dremel al een zakhorloge van 3 euro (anker) van de rommelmarkt verbouwd tot sceleton uitvoering, maar bij assemblage heb ik met mijn veel te grove schroevendraaier een as gebroken. Ik wil deze wel graag afmaken, maar heb geen gereedschap en weet ook niet waar ik de tandwielen kan kopen.

www.hobbyklok.nl misschien

Bij www.friederichs.nl kun je alles krijgen, snel en gewoon vanuit Nederland verstuurd.

Hallo Adri,

www.hobbyklok.nl of www.uhrenwerkzeug.de zijn de meest voor de hand liggende adresjes.

Goed gereedschap is heel belangrijk, maar persoonlijk zou ik om te beginnen niet van alles het duurste kopen; alleen voor schroevendraaiers zou ik voor een beetje goeie kwaliteit gaan.

Onderdelen van oude horloges zijn vaak heel lastig te krijgen: aan wat voor kaliber ben jij aan het werken en wat is er nu kapot?

BTW: Het allereerste uurwerkje wat ik uit elkaar gehaald heb, was een Molnija zakhorloge, alle delen hoogglans gepolijst en bij het in elkaar zetten diverse asjes hopeloos vernield met mijn schroevendraaiertjes van de kijkshop… :smiley:

Paul