tools

beste leden,

zelf zou ik wat gereedschap willen aanschaffen om bandjes van horloges makkelijk en vooral schadeloos te kunnen vervangen en in te korten.

Ben ik beetje rond gaan kijken en vaak heb ik het gevoel dat het om China zooi gaat vandaar dat ik de vraag hier stel zodat jullie me wellicht hierin wat tis kunnen geven.

Spullen mogen set wat kosten als deze goed zijn!

hoor het graag van jullie

2 likes

Bergeon tools zijn het beste.
Ook qua prijs…

Voor het vervangen van bandjes heb je genoeg aan zo’n setje van een euro of 30. Een Bergeon tool voor het loshalen van de springbars is wel handig, maar niet direct nodig.
Metalen banden maak ik altijd kleiner met zo’n hamertje dat in een goedkoop setje zit, en iets waar een klein puntje op zit. Kan ook een minischroevedraaier zijn.

voor inkorten van bijvoorbeeld breitling, zijn vaak goede schroevendraaiers nodig en om bijvoorbeeld Rolex strap te vervangen moet je wel goede spullen hebben anders is dat niet aan te raden om eraan te beginnen.

Voor goed spul moet je Bergeon gereedschap aanschaffen

2 likes

Via https://strps.watch/nl/ vind je wel het juiste gereedschap.

2 likes

Alleen met een hamertje of ook met een slijptol?

Wel als je het schadeloos wil doen zoals topic starter aangeeft. En aangezien hij aangeeft dat het best wat mag kosten en bang is China zooi te kopen. Snap ik niet dat je zegt dat een Bergeon tool niet direct nodig is.

Een 6767-f is toch wel de minimale pre om te hebben voor een beetje horlogeliefhebber. En kost maar rond de €25

Daarnaast als je het echt goed wil doen kan je een 7825 kopen die gebruik ik zelf voor Rolex.

Als schroevendraaiers gebruik ik curvature / hollow ground / T

3 likes

heb er naar gekeken en ga zeker met deze info wat doen. op zich als ik twee dingen die door jullie zijn genoemd bestel dan kan ik ermee vooruit.

wellicht paar schroevendraaiers en dat zou voor nu voldoende zijn

Kijk, als het gaat om een horloge van een betaalbare prijs, dan is zo’n Aliset voldoende. Maar als je duurdere horloges hebt, en geld is geen probleem, dan neem je natuurlijk het Bergeongereedschap.
Trouwens, ik begrijp niet waarom jij zo’n vijandige toon aanslaat.

3 likes

Vergeet niet om wat Capton tape te kopen.
Als je begint, ook met het beste gereedschap, dan ga je een keer uitschieten. Scheelt krassen!

1 like

Iemand vraagt om goed gereedschap / tools en je komt aan met een Alie setje. Met de tip om een bandpen eruit te tikken met een hamertje en schroevendraaier. Het hoeft echt niet altijd alleen maar duur te zijn. Maar de gierigheid spat er vanaf. Er werd niet gevraagd om een goedkope oplossing maar om een goede oplossing.

Ik sla geen vijandige toon aan ik vind alleen dat je een advies van niks geeft en waar ook niet om gevraagd werd.

En maak je geen zorgen ik ben zelf ook met China spulletjes begonnen sommige dingetjes gebruik ik soms nog. Balletje om de case te openen, stolpjes zulk soort dingen.

1 like

Ik kijk op dit moment zelf ook naar wat gereedschap. Ik kwam eerder via dit forum deze website tegen: https://www.watch-tools.de/ Het is net een snoepwinkel! Veel succes met het samenstellen van je gereedschapskoffertje :wink:

1 like

Want met goedkoop materiaal is schade een zekerheid, en met duur materiaal is het onmogelijk om schade aan te richten. :face_with_hand_over_mouth:

Aaaanyway. Bergeon is top maar kost geld, Ali is goedkoop maar verre van top, en een prutser gaat prutsen ongeacht het gereedschap. :slightly_smiling_face:

De kans om te prutsen is met ali wel hoger.

Goeie tools is t halve werk. Ook een shitter verdient geen krassen.

Zo’n 6767-f ( moet imho de very fine hebben) is minimaal. De

Is ideaal om metalen banden los te halen.

Pin & collar & split pennen bracelet resizen doe ik met zo’n ali bergeon knockoff. Die is prima voor gewoon een pinnetje duwen.

Schroeven met t-fit schroevendraaier die ik laatst heb geupgrade.

Ik heb een diepe kras gemaakt op de backcase met een bergeontool. Ik had het horloge namelijk niet vastgezet. Gaat meestal goed, maar in dat geval niet.

T-fit schroevendraaier is een must. :ok_hand: Als je je schroeven netjes wilt houden.

:point_up:

De kans op beschadigingen is gewoon wel groter met suboptimaal materiaal.

2 likes

ik begrijp inderdaad dat je voorzichtig moet zijn maar koop liever iets wat goed is en lange tijd gebruikt kan worden

1 like

Bedoel je dit?
https://www.cousinsuk.com/product/cousins-swiss-style-stainless-steel-for-rolex-bracelets?code=S62686

Ik heb deze gekocht, en ben er erg tevreden mee! Heb lang gezocht naar betaalbaar en deftig exemplaar. Dit lijkt me het beste tussen Ali en Bergeon…

heb 2 dingen gekocht van bergeon en ben er blij mee :wink: