zelf zou ik wat gereedschap willen aanschaffen om bandjes van horloges makkelijk en vooral schadeloos te kunnen vervangen en in te korten.
Ben ik beetje rond gaan kijken en vaak heb ik het gevoel dat het om China zooi gaat vandaar dat ik de vraag hier stel zodat jullie me wellicht hierin wat tis kunnen geven.
Voor het vervangen van bandjes heb je genoeg aan zo’n setje van een euro of 30. Een Bergeon tool voor het loshalen van de springbars is wel handig, maar niet direct nodig.
Metalen banden maak ik altijd kleiner met zo’n hamertje dat in een goedkoop setje zit, en iets waar een klein puntje op zit. Kan ook een minischroevedraaier zijn.
voor inkorten van bijvoorbeeld breitling, zijn vaak goede schroevendraaiers nodig en om bijvoorbeeld Rolex strap te vervangen moet je wel goede spullen hebben anders is dat niet aan te raden om eraan te beginnen.
Wel als je het schadeloos wil doen zoals topic starter aangeeft. En aangezien hij aangeeft dat het best wat mag kosten en bang is China zooi te kopen. Snap ik niet dat je zegt dat een Bergeon tool niet direct nodig is.
Een 6767-f is toch wel de minimale pre om te hebben voor een beetje horlogeliefhebber. En kost maar rond de €25
Daarnaast als je het echt goed wil doen kan je een 7825 kopen die gebruik ik zelf voor Rolex.
Als schroevendraaiers gebruik ik curvature / hollow ground / T
Kijk, als het gaat om een horloge van een betaalbare prijs, dan is zo’n Aliset voldoende. Maar als je duurdere horloges hebt, en geld is geen probleem, dan neem je natuurlijk het Bergeongereedschap.
Trouwens, ik begrijp niet waarom jij zo’n vijandige toon aanslaat.
Iemand vraagt om goed gereedschap / tools en je komt aan met een Alie setje. Met de tip om een bandpen eruit te tikken met een hamertje en schroevendraaier. Het hoeft echt niet altijd alleen maar duur te zijn. Maar de gierigheid spat er vanaf. Er werd niet gevraagd om een goedkope oplossing maar om een goede oplossing.
Ik sla geen vijandige toon aan ik vind alleen dat je een advies van niks geeft en waar ook niet om gevraagd werd.
En maak je geen zorgen ik ben zelf ook met China spulletjes begonnen sommige dingetjes gebruik ik soms nog. Balletje om de case te openen, stolpjes zulk soort dingen.
Ik kijk op dit moment zelf ook naar wat gereedschap. Ik kwam eerder via dit forum deze website tegen: https://www.watch-tools.de/ Het is net een snoepwinkel! Veel succes met het samenstellen van je gereedschapskoffertje
Ik heb een diepe kras gemaakt op de backcase met een bergeontool. Ik had het horloge namelijk niet vastgezet. Gaat meestal goed, maar in dat geval niet.