Toolwatch liefhebber: Rolex, Citizen, Breitling

Dag mede horloge liefhebbers,

Hier is hij dan; mijn eerste post op dit forum.
Na jaren lang lekker mee gelezen te hebben zonder account vond ik het toch tijd worden om zelf maar eens actief te worden.

Wat is het precies wat mij aantrekt tot horloges?

Al van jongs af aan ben ik een horloge drager. Van Oozoo horloges tot uiteindelijk Rolex. Maar wat is nou precies mijn smaak? Daar heb ik 1 antwoord op: toolwatches.

Voor mij is een horloge is een sieraad wat iets zegt over de persoonlijkheid of levensstijl van iemand. Zelf werk ik voor defensie en ben een fan van survival, avontuur. Daarbij hoort dus ook een horloge die tegen een stootje kan, tegen water kan, tactisch maar low profile aanvoelt maar toch bij meerdere situaties draagbaar is. (James Bond feeling).

Wanneer ik een horloge koop wil ik daar herinneringen mee maken. Maar ook in elke omstandigheid kunnen dragen. Niet bang zijn voor krassen, en ja de eerste krassen blijven altijd pijnlijk…

CITIZEN

Mijn eerste automatische horloge was dus ook de Citizen promaster NY0040-17LE. Wat was ik blij hiermee. Een horloge met een geweldige geschiedenis en gebruikt door vele militairen over de hele wereld. Vooral bekend: Marina Militare, Italiaanse SF frogmen.

Wellicht kennen jullie het gevoel van het horloge virus dat het heerlijk voelt om door te blijven zoeken maar andere modellen, zo ging dat bij mij dus ook.

ROLEX

Al snel ontstond mijn liefde voor Rolex. Vooral over de feeling van het merk en de kwaliteit. Het idee dat Rolex vroeger gebruikt werd als de casio Gshock van nu. In de National Geographic stonden reclames van Rolex. Ging je duiken, bergkammen… het maakte niet uit. Met extreme dingen was een Rolex jou tool. Naast die factoren ben ik ook een groot James Bond fan dus dat maakte het plaatje compleet. Ik wilden een Rolex.

Na een tijd sparen was mijn geduld op en kocht ik een Datejust Tunderbird. Met roterende bezel voor de amerikaanse stunt vliegers van de luchtmacht. Dit omdat ik nog geen budget had voor een duurder sportmode en ik wist dat de Datejust een elegante allemansvriend was. Echter kwam ik er al snel achter dat het niet mijn ding was. Ik moest toch doorsparen voor de Rolex die ik echt wilde. De Sub 14060M.
Een prachtig horloge met een clean dial zonder date waardoor hij veel minder ‘standaard’ aanvoelde en enkel simpel de tijd aangaf. Ook vind ik de oudere modellen veel mooier dat de nieuwe shinny varianten. Dit ademende nog James Bond, elegantie, avontuur.

Helaas door de moderne tijd werd het steeds minder aantrekkelijker om met een Rolex rond te lopen. Zelfs al had ik hem op een natostrap voelde het niet goed. Ik merkte dat ik voorzichtig was, op vakantie, in grote steden. Ook de prijsstijging, die veel mensen uiteraard fijn vinden, zat mij dwars. Een horloge die ik voor 7900 euro had gekocht kreeg een waarde van 9 a 10000. Ik als toolwatch liefhebber, die het horloge helemaal wil verslijten en door wil geven aan de generatie na mij, vond dat maar niks. Ik werd te zuinig. Wat uiteraard logisch was. Maar het was niet zo dat ik het geld had om zomaar maar weer een nieuwe te halen of hem elke maand naar Rolex op kon sturen om wat te laten maken.

Dus ik besloot hem weer te verkopen, samen met de datejust was ik ineens Rolex-loos. Ik was erg bang dat ik spijt zou krijgen maar dat viel mee. Ergens blijft het gevoelig en vind ik Rolex nog steeds een heel mooi merk, maar ik sta nog steeds achter mijn keuze. Als ik ooit weer een Rolex koop word het een Rolex Sea-Dweller.

BREITLING

Maar goed, toch ben je verwend geworden door je te begeven in de luxery watch brands. Welk merk voelde voor mij hetzelfde aan, trots, avontuur, kwaliteit, maar zorgeloos kunnen dragen.

Wil ik een chronograaf of een diver… Omega misschien? Tot mijn verbazing stuite ik op Breitling. Nooit had dat merk mijn interesse maar ik was direct verliefd op de Breitling Superocean 44 special. Een geweldig tactisch design met wel 1000 meter waterdichtheid. Hij was groter maar wel plat. Goed op Rubber of op een Nato strap te dragen. Niemand ziet dat je een horloge van bijna 4000 euro draagt en dat hoeft ook niet. Stiekem miste ik echt af en toe de vele positieve opmerkingen die ik kreeg bij mijn Rolex. Het was een gespreksopener. Deze Breitling had dat minder.
Toch ben ik nog steeds onwijs blij met mijn keuze. Het horloge gaat overal mee naar toe. Zelfs als ik hem niet draag. Af en toe wissel ik hem af met mijn citizen, suunto of een Gshock.
Maar hierdoor weet ik wel wat voor horloge liefhebber ik ben. Een tool watch liefhebber die ook horloges uit een wat hooger segment op de proef wil stellen.

HAMILTON

Voor in de toekomst?

Op dit moment kijk ik wat rond voor een chronograaf. Een die minimaal een 100 meter waterdichtheid heeft maar ook gebruikt kan worden als Dresswatch. Laten we zeggen dat we de feeling van de films: transporter, willen pakken. Netjes bij een blouse of pak, maar ook klaar voor extremere omstandheden. Hamilton horloges hebben op dit moment vooral mijn interesse.

Mochten jullie nog ideeën hebben hoor ik het graag. Ook reacties op dit verhaal zijn van harte welkom!

Check hieronder wat foto’s. Die beschrijven precies mijn gevoel bij horloges.

Groeten,

Thom

51 likes

Welkom Thom :+1:

Defensie, Breitling ? :arrow_down:

7 likes

Alleen als je van afgekapte cijfers houdt.

Dit model maar dan in het zwart, de Night mission vind ik erg gaaf! Toen destijds ook erg getwijfeld tussen die of de Superocean.

Toch wil ik eerst een nog wat netter horloge hebben gezien de horloges die ik heb weer minder mooi zijn bij nette gelegenheden. Maar thanks voor het idee!

1 like

Welkom op HF, Thom! Leuke introductie en mooie set horloges! :+1:

Heb ik zeker! Ik moet meteen denken aan de TAG Heuer Carrera Elegant-serie!

Fraai, functioneel, draagbaar met 42mm en een in-house uurwerk met 80 uur gangreserve!

3 likes

Dankjewel Ed,

Tag is ook echt een brand waarin ik mij weinig verdiept hebt. Wel eens wat horloges van bekeken maar waren dan net niet mijn ding. Dit exemplaar vind ik daarin tegen erg mooi. Simpel, basic, juiste afmetingen en een 30 min teller is erg handig en goed af te lezen! Bedankt voor de tip.

Het word steeds lastiger. Hamilton heeft way mooie chronograph horloges, Tudor Heritage Black Bay Chronograph 79350 en nu ook deze TAG Heuer die in het rijtje komt!

1 like

Als je toolwatch zegt met autogangwerk, denk ik dadelijk Sinn en Damasko. Goede krasbestendigheid, prima leesbaarheid, onder de radar, de juiste vibe.

Kijk daar eens, ze hebben zich al bewezen.

3 likes

@Zulu is that you?

@Tvhal welkom! Heb je al eens aan een grand seiko gedacht?

Elegant maar gemaakt voor elke dag, dus 100m waterdicht en kan goed opgelapt worden mocht dat nodig zijn. En super afgewerkt. Diverse versies met gmt ook

5 likes

Ik ken ze ja. Beide stoere horloge merken! Doordat ik bij Sinn horloges keek ben ik op het merk Kobold gekomen.

Een Amerikaans merk met een wat schimmig verleden die zich nu volgens mij weer herpakt.

In iedergeval, die werkten met Sinn samen - 1998
Kobold begins collaboration with Helmut Sinn to produce the first series of Kobold watches.

Stiekem vind ik die Kobold horloges mooier dan die van Sinn. Het is jammer dat ze hier wat onbekender zijn en erg duur zijn voor toch een soort groote micro brand.

Zou graag wat ervaringen horen en of de kwaliteit van Sinn en Kobold overeen komen.

Trouwens die gene op die fotos vind ik wel echt nice! Toch maar weer eens rond kijken naar alle modellen.

Toen was Helmut Sinn wel al weg bij het merk Sinn.
Kobold weleens wat over gelezen maar ik zou er mijn geld niet aan uitgeven, maar dat is dan mijn keuze kan voor jou natuurlijk anders zijn.
Sinn en Damasko kunnen mij meer bekoren.

1 like

Als je voor de looks valt, kijk ook eens bij Bell&Ross.

Je betaalt er wel meer voor minder in mijn ogen.

1 like

Zeker! Ik had ooit ook wat Seiko Prospex in de collectie.
Die vond ik al super werken, automatisch uurwerk, Quartz of Solar. Allemaal deden ze hun ding.

Ergens, misschien heel amateuristisch, vind ik het nog erg lastig om Grand Seiko als luxerybrand te zien. Misschien te weinig in verdiept. Maar voor mij is Seiko altijd al een mooi merk geweest, betaalbaar maar kwaliteit. Om dus meer dan 1000 euro uit te geven aan hun luxere tak van de company voel ik gewoon niet zo.

Maar vanwege jou reactie zou ik mij eens gaan verdiepen hoe dat precies zit en wie weet ga ik het straks juist wel erg waarderen en de waarde erkennen

2 likes

Zulu met een Breitling? :joy:

Ah, toolwatches. Dat ken ik wel. Een kleine greep uit de flipperlijst

867c8070032091eb863e4528a4a9a64b0bc012c7_1_690x463

7 likes

Wauw hele stoere collectie! Die Seiko Aphanist en de Vertex spreken mij het meest aan.

Thanks voor het delen Dolfijnen trainer dus collega :wink:

2 likes

90% van die horloges is alweer weg hoor, zo gaat dat hier meestal :grin:

Dat zou zomaar eens kunnen, er zitten er meer hier op het forum :ok_hand: welkom bij deze club in ieder geval!

2 likes

Welkom Thom! Genoeg toolwatches hier op het forum te vinden. Wellicht eens kijken bij Subdelta? Nederlandse bodem microbrand maar heel leuk spul :smile:

1 like

Thanks!:facepunch:

En onwijs mooie foto’s trouwens!

1 like

Welkom

1 like

Welkom Thom :raised_hand:

De toolwatch uit mijn collectie.

4 likes

Zeker doen idd! Houd er wel rekening mee dat ze niet heel waardevast zijn - dus dat je bij een nieuwe bereid moet zijn de afschrijving te accepteren. Er komen er overigens ook genoeg in het blauwe deel langs die nog tiptop zijn maar waar de kop al vanaf is.

1 like