Toolwatch met karakter: jullie eerste gedachten graag

Steinhart

Todor Pelagos

3 likes

Misschien een Smiths?

H.G.P. is een mooi merk met hele mooie modellen die voldoen aan jouw lijstje:

1 like

Preventor is leuk!

Gr, Vigorelli

5 likes

Natuurlijk een Seamaster Peter Blake 2254.50

4 likes

TS geeft aan “maar word bijna gek van alle opties van microbrands tot de bekende namen”. Ik denk niet dat alle opties hier in de comments er toe bijdragen dat het duidelijker wordt :joy: Er zijn ook zoveel horloges die aan de gestelde criteria voldoen, dat het haast niet anders kan dan onoverzichtelijk worden. Misschien ‘persoonlijke aantrekkingskracht’ bepalend laten zijn in de keuze.

Overigens begreep ik dit “automaat (dus geen chrono)” niet echt. Wel of geen automaat heeft toch niets te maken met het al dan niet hebben van een chronograaf functie?

Wat is heel erg slecht saffier? Saffier dat zwaar inferieur is van kwaliteit?

Er zijn diverse Hamiltons met prima AR, en de kwaliteit van het saffierglas is overeenkomstig met andere merken in dit segment.
Een voorbeeld is de Khaki Field Expedition. Dat de Khaki Field auto / mech en de Murph het niet, of nauwelijks hebben, betekent niet dat dit voor de gehele lijn geld.
Dat brengt mij tot duikers: de Khaki Navy Frogman is echt een prima duiker, met goede AR. En ook een prototype dive-watch.

Tot slot snap ik de opmerking “het gedoe over militair” niet - het is geen mening maar een feit dat Hamilton gedurende diverse oorlogen, veel horloges leverde. Dat dit nu niet meer het geval is, geld voor heel veel merken en modellen die hun erfgoed vermarkten.

Terug on topic: mijn suggestie zou de Hamilton Khaki Navy Frogman op staal zijn. Weliswaar iets over de 40mm benchmark die hier gesteld wordt, maar met 44mm lug to lug geen groot dragend horloge. Moet je uiteraard wel over de crown guard heen kunnen stappen. 300m waterdicht.

Andere opties heb ik hier al voorbij zien komen: Sinn 556 / Marathon GSAR.

i would definitely reccomend Sinn EZM3. it’s a 41 but wears smaller. True tool watch for everything.
And my wrist is small. like 16.7cm i think.

2 likes

Hamiltons zijn spiegels. Het saffier op de modellen die ik van ze heb gehad (Pilot day-date 46mm, Navy Pioneer small seconds 41mm en een Khaki Automatic 38mm) spiegelt erger dan de London Shard. Het is flets en slecht afleesbaar onder bepaalde soorten licht.

Ik zou heel erg graag weer een Hamilton willen, maar iedere keer houdt het saffier me tegen. Anders had ik nu bijvoorbeeld een Intra-matic. Ik vind Hamilton’s ontwerpen en geschiedenis (ook met die LED horloges) namelijk wel de bom.

Ik ben gewoon geen fan van de geweldsindustrie, zo makkelijk kan het zijn. Het zou mijn voorkeur genieten wanneer men ophield die specifieke heritage te vermarkten, al besef ik dat er velen zijn die daar wellicht anders in staan, dus daar kunnen we over van mening verschillen.

@Jeroenmk2, a propos toolwatches die niks met militairen te maken hebben
 Een Alpinist, bijvoorbeeld? Sinds 1959 een dingetje, de Alpinist.

39mm :white_check_mark:
Toolwatch vibes, lume, de hele bende :white_check_mark:
200m WR :white_check_mark:
Geharde kast :white_check_mark:

Soit, geen quickrelease, maar toch. Komt ruim onder de helft van je budget binnen.

Ik zou denken aan de Longines Spirit Titanium:

Checkt al je boxen volgens mij, doe maar een PB bij interesse :+1:

3 likes

20ATM
5 jaar garantie ook op WR
slideclasp
Geschroefde bandpennen.
40mm door korte lugs draagt als een 38mm

3 likes

Dat is voor mij nu deze!

Zie CREPAS CAYMAN 1200 - CREPAS voor de details. Een beetje nat worden is in ieder geval geen probleem met deze.

Via een omweg (deze CREPAS is een ode aan de carribean 1000 modellen van onder andere Jenny en Ollech & Wajs) ben ik op de site van die laatste terecht gekomen en lang blijven hangen. OW heeft zeker een militaire geschiedenis. Relatief onbekend merk - was het voor mij in ieder geval -, maar straalt kwaliteit en zeer zeker karakter uit. Uit hun onalledaagse collectie zou deze wellicht iets kunnen zijn (en sowieso de moeite waard even verder te browsen op hun site).

2 likes