Een hoop mensen gebruiken het woord toolwatch voor een horloge waarvan ze bang zijn dat er een krasje op komt. Die slaan de plank volledig mis vind ik.
Een toolwatch moet je gebruiken en niet in het gewatteerde doosje laten.
Zolang het je niet boeit dat je horloge eruit ziet als hieronder mag je het een toolwatch noemen en anders niet.
Alle duikhorloges zijn in principe toolwatches je kan er mee duiken ook fieldwatches en gmt horloges en alle G-Shocks je kan ze voor een specifieke taak gebruiken, alle andere horloges zijn eigenlijk sieraden.
Een toolwatch is in mijn ogen een horloge die is ontworpen om bij te dragen aan de uitvoering van een specifiek beroep of taak. Een duikhorloge heeft toegevoegde waarde voor duikers, een pilot-watch heeft een toegevoegde waarde voor piloten, een field-match heeft toegevoegde waarde voor avonturiers of militairen en ga zo maar door…
Uiteraard dient het gebruik van het horloge tijdens de uitoefening van bovengenoemde activiteiten optimaal te presteren danwel afleesbaar te zijn.
Waarom moet goed gebruikt gereedschap vies zijn en er verwaarloosd uit zien?
Goed onderhouden tools werken efficiënter en prettiger, zijn veiliger en hebben een langere levensduur.
Jouw plaatje is een voorbeeld van een knoeiwatch.
Dat zeg ik niet. Ik ben het volledig met je eens over goed onderhouden gereedschap, daar heb ik meer dan genoeg ervaring mee. Ook met slecht onderhouden gereedschap helaas.
Mijn horloge ziet er zo uit omdat ik wil dat ie er zo uit ziet maar dat is mijn kronkel.
Ik vind het alleen raar dat mensen een toolwatch kopen omdat ze dat ruig vinden of weet ik wat en er dan een servetje onder leggen als ze aan het deskdiven zijn of een plakbandje erop plakken omdat ze bang zijn voor krasjes. Draag dan geen horloge of koop iets goedkoops zoals ik.
Die vind ik wel mooi
Aangezien iedereen een telefoon heeft is eigenlijk ieder horloge een “Foolwatch”.
Voor mij is een toolwatch een Casio G-Shock.
Maar zelfs de non G-Shocks zijn good als toolwatch.
Ik associeer het met een klushorloge. hij hoeft dus ook niet veel te kosten.
We danken het bestaan van polshorloges aan de opkomst van de tool watch. Even 150 jaar terug in de tijd waren het nog zakhorloges. Begin 20e eeuw verschenen de eerste polshorloges maar die werden enkel door dames gedragen. Tool watches waren in feite de eerste polshorloges voor heren: horloges die ondersteuning boden bij het uitoefenen van een bepaald beroep. Denk hierbij eerst aan medische staf en militairen en een paar decennia later ook sporters, duikers, autocoureurs,…
Sommige merken hebben zich dan ook weten te onderscheiden als fabrikanten van betrouwbare horloges in tijden dat dit nog een sterk argument was en marketing nog uitgevonden moest worden.
Zelf vind ik een horloge juist handig, maar ik sleep ook niet de hele dag een onhandig grote smartwatch mee.
Dit is vind ik zelf een best mooie toolwatch zie vooral YouTube voor hoe robuust deze is.
Hoog draagcomfort tijdens actieve bezigheden. (Niet te hoog, niet te zwaar)
In 1 oogopslag de tijd af te lezen.
Stevig,sterk,robuust, behoorlijk waterdicht. moet klappen kunnen vangen.
Zorgenloos!
Aan marketing deden ze al voor de eerste horloges er waren. De troubadour reisde vroeger al van stad tot stad om te verkondigen dat de scharensliep de stad aandeed.
Natuurlijk moet een toolwatch aan bepaalde kwaliteiten voldoen (robuust, waterdicht, etc) maar ik denk dat de mindset van de gebruiker het horloge uiteindelijk tot een “echte” toolwatch maakt
Simpel… Rolex of soortgenoot heb ik het geld niet voor (over)… en al helemaal niet om hem als toolwatch te gebruiken… Voor mij een ‘poorboys’ en underrated Casio G-Shock DW5600 all the way als toolwatch… Robuust, goed afleesbaar, waterdicht én betaalbaar! Gebruik deze gewoon tijdens het klussen zonder me ook maar 1 seconde druk te hoeven maken dat ik hem wellicht beschadig!
Met onderstaande watch heb ik al een hele verbouwing gedaan… Zo robuust dat je het er niet aan terug ziet…