Toon hier je opgeknapte vintage horloge, voor en na.

Mozes kriebel :astonished: Goed gezien!

2 likes

Leuke opname, ik zie dat jouw ultrasoon veel harder tekeergaat dan die van mij, ik vond het leuk om je bezig te zien, op naar de volgende.

2 likes

En hier weer hetzelfde, al zal ik hier niet ontkomen om de kast en bezel opnieuw te laten vergulden. Maar wel een hele linnen gave wijzerplaat en dito wijzers. Maar omdat de kast er niet mooi uitzag, werd er weinig op geboden. En om tegenwoordig een Seiko Lord Marvel 36000 voor onder de €100 te kunnen krijgen, dan heb je echt wel een gelukje. Dus maar goed, dat sommigen schrikken van de kast…

Want zo ziet het er nu uit:

Het ding met vergulde kasten is, dat de onderlaag meestal van onedele metalen is. Vaak wordt er koper gebruikt om de goudlaag beter te laten hechten. Echter, soms vindt er ook oxidatie plaats onder de goudlaag, zeker als de goudlaag wat dunner geworden is. En dan wordt de goudlaag donker, dof, roodachtig bruin. Met een milde poets kun je die oxidatie wegpoetsen en dan blinkt het weer als nieuw…
En dat is ook precies, wat ik met dit horloge en ook het vorige horloge gedaan heb.

Ik zal nog aan de bak moeten met het uurwerkje, de amplitude is veel te laag (200°, dat kan beter), maar het loopt verder snaar strak. Daar heb ik dus absoluut geen miskoop aan gedaan!

18 likes

:heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes:

2 likes

Supermooi horloge! ik hoop er ook ooit eentje te vinden.

1 like

Ziet er niet onaardig uit!

Mijne wil ook niet veel hoger helaas al loopt ie verder wel netjes

1 like

Ik weet, dat ze met 300° kunnen lopen, heb er al ooit verkocht, waarvan de amplitude op 310° zat…

En die ik nu in mijn verzameling heb, draait ook op 290°, dus er is wel wat mogelijk.

Eigenlijk is het wel komisch, in het begin, toen ik begon met horloges verzamelen, ben ik ook begonnen met een soortgelijk horloge. Kocht het samen met een Seiko Weekdater, en sindsdien is het van kwaad tot erger gegaan… En dan heb je plots meer dan 200 horloges…

6 likes

Dat heb ik ook begrepen, maar dan moet alles wel in hele goede staat zijn binnenin

Heb jij reserveonderdelen voor dit ding?

Is gewoon super netjes, niks meer aan doen

1 like

Ik heb wat donorwerkjes liggen, maar vaak heb ik ze niet nodig. Ik denk niet, dat ik bij deze iets nodig zal hebben. Loopt nu al in 3 posities strak, zonder in kracht te verliezen. Ik denk, dat een goede schoonmaakbeurt en wellicht een andere veer de situatie al een stuk beter zal zijn. Als het boven de 260° ligt, ben ik dik tevreden. Bovendien zijn dit hele leuke uurwerkjes om aan te werken.

2 likes

Vanavond deze Heloisa een beetje opgeknapt, het glas was erg bekrast en aan de randen waren er stukjes van afgebroken, ik heb aardig wat tijd besteed aan het mineraal glas en voorlopig laat ik het hierbij, de polijstpasta die ik van deheerdejong heb gekregen heb ik ook gebruikt, en ik heb de plaat zo goed mogelijk schoongemaakt.
Nu ziet het er al een stukje beter uit.

12 likes

19b8f2a0-e25f-4493-a691-21539e2e633a_text

Knap werk! Ik moet ook eens werk maken van goed leren polijsten. :ok_hand:

2 likes

Klopt het dat zo’n sneltikker vaker een wat lagere amplitude heeft?(Mooi ding hoor!)

1 like

Ziet er een heel stuk beter uit!!

2 likes

Nee, dat kan ik niet zeggen. Dat is niet anders, dan alle andere uurwerkjes.

2 likes

Ik heb er maar eentje in de collectie op dit moment, gisteren eens gemeten en die kwam uit op 250-260.
In het verleden heb ik er wel eens eentje verkocht die ik zelfs met een nieuwe veer niet boven de 240 kreeg. Kan natuurlijk aan mijn skills of smeermiddelen liggen, maar in mijn ervaring liggen de amplitudes van deze uurwerken wel iets lager inderdaad.

2 likes

Ik werk de laatste tijd veel aan jaren 50, Franse, versleten uurwerkjes. Ellende… Ik kom niet in de buurt van zulke amplitudes.

2 likes

Ook m’n voorraad oude Sovjet horloges mogen aan de beurt komen.

14 likes

Hoeveel tijd besteed je aan het aanpassen van de speling van de veerton en het centrumrad? Als die mooi vlak en vrij draaien scheelt dat enorm voor de amplitude.

1 like

Ja daar ben ik mee aan het experimenteren.
Maar dat is nog niet zo eenvoudig…

1 like

Lekker proberen het lijkt spannender dan dat het is.

2 likes