Toon hier je opgeknapte vintage horloge, voor en na.

Ook heel coole markeringen :+1:t2:

Dit is het eindresultaat van mijn eerste poging om een kast op te knappen.
Een paar weken geleden heb ik spullen binnengekregen om te galvaniseren. Het leek me erg leuk om daarmee bezig te zijn, en ik moet zeggen: ik heb ontzettend genoten van het hele proces. Wel in het allereerste begin wat moeilijkheden gehad met het afstellen van de volt- en ampère-afstelling, dus veel te lang in het chroombad gehad en met te hoge V en A. De kast weer klaargemaakt voor een tweede poging, dat zag er al een stuk beter uit, maar ik was nog steeds niet tevreden. Ik heb nog eens het e.a. goed doorgelezen, en bij een derde poging is het redelijk goed gelukt.

16 likes

Veel eer van je werk gehad, Patrick! Mooi geworden hoor.

2 likes

Dat is heel erg netjes geworden zo! Dikke laag koper ertussen en goed gepolijst dan?

1 like

Ik ga er ook nog eens moeten gaan aanzitten. Het probleem blijft bij mij het polijsten, dat krijg ik maar niet goed met mijn dremel met opzetstukjes en pastas. Kwestie van oefenen vrees ik, en dat komt er maar veel te zelden van. :neutral_face:

Let wel op met ChatGPT want die gaat je soms vrolijk hélemaal verkeerd advies geven, en als je dat dan meldt droogjes zeggen “Je bent HELEMAAL juist! Sorry hoor!” en intussen zijn je werkstoffen en oefenstukken naar de ruk. :rofl:

2 likes

Daarom is het ook wel fijn als je dat kunt vaststellen, maar over het algemeen is het een goede optie om soms ChatTGP erbij te roepen. Dan kun je nog zelf bepalen wat je gaat doen.

Ik zou als ik jou was een polijstmachine bestellen met een paar polijstblokken en een ultrasoon erbij; de kosten zijn laag. En schuurpapier tot 10.000 korrel en op AliExpress zijn ook goede schuurblokken te vinden, kosten ook niets. Ik hou weer niet van werken met een dremel, gaat te snel. Met een polijstmachine werkt het veel en veel fijner. Ook je glas even opschuren met 3000/5000 korrel en over de polijstborstel en je hebt een nieuw glas.

1 like

Ik vrees dat dat er zal moeten van komen ja, al denk ik dat het eerder aan de blokken dan aan de dremel ligt. Misschien voor onder de kerstboom eens een polijstmachientje en “goeie” blokken proberen regelen. Een goeie ultrasoon heb ik al. Een setje Dialux kost wel al snel 50 euro weer, maar dat is langs de andere kant ook geen geld vergeleken met blijven aanmodderen met weinig betrouwbaar spul. :thinking:

1 like

Ik heb geen Dremel maar zo’n ding van Ferm, toerental is veel te hoog. Maar ik vond dit wel een fijn tooltje, dacht artikel nr 28297.

Is een soort borsteltje die zich best aardig naar de oppervlaktes vormt, zonder hard genoeg te zijn om het oppervlak echt weg te slijpen. Nu heb ik amper ervaring maar ik vond het handig om kroontjes en pushers ff snel mee op te halen, en bijvoorbeeld de lugs van deze Tissot, die aan alle kanten bol zijn:

8 likes

Ik heb dit spul van Betzmann, werkt fantastisch, ook met een Dremel.

Metaalpolijsten

Ik ben vanavond met een andere kast bezig. Het zit nu voor de negende ronde in het koperbad, op 6 ampère. Hierna nog 1 op 5 amp. Je moet laag voor laag opbouwen op lage stroom. en dan per ronde zo’n 5 à 6 minuten erin, daarna lichtjes schuren met 5000, en 7000 korrel, dan goed afspoelen en drogen en weer het bad in, net zolang tot je tevreden bent.

2 likes

Klaargemaakt voor morgen: een nikkelbad.

8 likes

In je andere post zeg je : “Hou het tussen 0.04 en 0.07 ampère”

Ik kan je nu niet meer volgen … welke van de twee klopt nu?

1 like

5 a 6 Ampère is idd nogal een flinke stroom.
Misschien toch milliampere?

1 like

Hangt af van het voltage hé. Als je er 1 volt bij hebt, is dat nog altijd peanuts. Staat me voor dat ik bij mijn pogingen veel hoger heb zien passeren.

1 like

10de Ohm,… is die chemie zo geleidend dan?

klopt

11 likes

Mooi opgeknapt :white_check_mark:
Mag ik vragen waarmee u dewijzerplaat heeft schoongemaakt

1 like

Ik heb niets aan de plaat gedaan en aan de wijzers heb ik ook niets gedaan; die zijn nog geheel origineel, en de wijzerplaat is ook prachtig gepatineerd. Het horloge trok direct mijn aandacht toen ik het tegenkwam op een veiling en ik wilde het graag hebben. Dat is gelukt en nu de kast is gerestaureerd, vind ik het nog mooier geworden, maar dat is meestal de bedoeling bij restauraties.

15 likes

Kast aanpakt en de indici en wijzers gepolijst en opnieuw gevuld.

19 likes