Toon hier je opgeknapte vintage horloge, voor en na.

Wat mij verrast bij dit uurwerk zijn de twee tandwielen aan de achterzijde: het opwindrad en kroonrad. Er is geen pal te zien. Maar volgens mij zijn die tandwielen overbodig, want het opwinden geschiedt aan de wijzerplaatzijde: zoals bij de Ruhla en ook Timex uurwerkjes. Aan de voorkant is ook het palletje te zien, en het werkelijke opwindrad.:nerd_face::blush:

Ja. Dan ziet het. er wat duurder uit

1 like

Gisteravond even het uurwerk erbij gepakt. Hij tikt echt niet meer gezond :worried: De wijzer zat prima vast, zodanig zelfs dat ik 'm uiteindelijk niet heel heb kunnen loshalen. Ook zonder secondenwijzer liep het uurwerk niet meer goed; paar tikken, daarna leek het te stoppen.
Wat verder opviel is dat de wijzers rechts lager over de wijzerplaat lopen dan links, de urenwijzer loopt ook aan op het datumkader en het logo onder op de plaat. Verzetten van de wijzers leek meer weerstand te geven, had ook het idee dat de datum niet lekker doorsprong. Ik denk dat de wijzeras een fatale tik heeft gehad :skull_and_crossbones:

Dat blijft vriendelijk maar het hoeft niet. Ik ga m’n ogen openhouden voor een donor uit Japan. Dat zal wel ff gaan duren, geen haast.

2 likes

Hmmm, ik zou het uurwerk niet direct opgeven, maar een donor is makkelijk te vinden.

1 like

Hmm. Ik hou er ook rekening mee dat misschien het één of ander scheef geschoten is door de val, wat misschien wel te herstellen is. Omdat de eerste zoveel tikken gewoon goed zijn heb ik de indruk dat de elektronica misschien gewoon OK is maar dat er mechanisch iets mankeert. Ik speel daarom ook wel met het idee om het uurwerk uit elkaar te halen, maar daarvoor mis ik denk ik de juiste tools. Ik heb overigens nog een identiek uurwerk -beide Lord Quartzen zijn type 7853- maar die deed het vanaf het begin al niet. Ik heb dus wat om op te oefenen :slight_smile:

Nu koop je een lopend exemplaar met wat geduld voor 20-30 euro, alleen komt daar dan nog verzenden etc bij wat het toch weer relatief prijzig maakt, maar gezien de moeite die ik tot nu in beide kasten/banden heb gestoken vind ik dat nog wel de moeite waard.

2 likes

Goede reden om wat meer in te slaan :sunglasses:

1 like

Ha :grimacing: Zo probeer ik het wel te doen wanneer ik iets uit Japan bestel inderdaad.
Alleen probeer ik deze tijd een beetje de hand op de knip te houden vanwege een aanstaande reis naar… :drum: :drum: :drum: … Japan :see_no_evil:

In die context is de aankoop van zo’n Seiko dan ook niet het probleem maar eerder wat ik verder nog zou kopen om de verzendkosten te verantwoorden

1 like

Kast gerestaureerd, voorzien van een nieuwe chroomlaag.
Nieuw glas en nieuw leren bandje.

8 likes

Prachtig horloge! Mooie tint van de plaat en het contrast van de wijzers.

Het enige dat ik (anders) had gedaan, is de wijzers opnieuw een vers blauw kleurtje gegeven.

1 like

Daar ben ik het volledig mee eens, blauwe slanke wijzers, zijn heel mooi.

En hoe wil je dat doen ?
Deze zijn door hitte geblauwd. Als je ze gaat schilderen is dat niet zo mooi.

5 likes

Weet ik niet, ik ben geen expert :sweat_smile:

Officieel moet je ze dan opwarmen terwijl ze tussen koperkrullen liggen toch?

3 likes

Bij zulke oude vintage horloges zijn blauwe wijzers altijd hitte-geblauwd. Dus als je die lichtblauw gaat schilderen is dat niet periodecorrect. Kun je uiteraard zelf mooi vinden en alsnog doen, maar een beetje raar is het wel.

3 likes

Technisch gezien had ik het niet over schilderen of verfen :smiley:

1 like

Nee klopt, maar hitte blauwen heeft gewoon een vrij donkere tint, dat kun je niet lichtblauw maken.

1 like

Ah oke.

Wat @TKH zei klopt inderdaad. Verhitten in het bijzijn van messing krullen (kan met alle soorten metaal, als de hitte maar gelijkmatig verdeeld wordt). Klinkt niet heel moeilijk, al moet je de temperatuur wel constant houden.

2 likes

Constante temperatuur is inderdaad belangrijk; hoe moeilijk dat is geen idee; ik heb het zelf nog nooit geprobeerd :blush:

De wijzers overleven dat niet meer; ze zijn al aardig aangetast door oxidatie. Vooral de minutenwijzer; de urenwijzer ziet er aan de bovenkant nog heel goed uit, maar aan de onderkant zit ook roestvorming. Dus zeer kwetsbaar. Je kunt er beter niet aankomen, vind ik.

3 likes

Aha. Ja, verstandig.

Maar heb je het wel eens gedaan met andere wijzers?