Nee, nog nooit geprobeerd.
Er valt ook niet veel te her-blauwen, dacht ik. Als ze hitte-blauw zijn, dan blijven ze dat (al kan de buitenkant natuurlijk vuil worden of oxideren of wat dan ook). Maar ik kan me niet meteen indenken hoe zo’n wijzer z’n blauw zou kunnen kwijt raken, of waarom een “her-blauwen” nodig zou zijn of überhaupt iets zinnigs uithalen.
Dat hitte-blauw is ook maar een dun laagje, het kan wel beschadigen bij hanteren van de wijzers waardoor er weer blank metaal onder vandaan komt. Ik ben dat op vintage horloges wel tegengekomen.
Hier een voorbeeld:
Ah, apart.
En eigenlijk, uiteraard. Het is een gecontroleerde magnetiet-oxidatie, dat kan helemaal niet binnenin. Brainfart. ![]()
Kast van Kever vandaag verder afgewerkt.
De kast is voorzien van een nieuwe chroomlaag.
Ik heb op de kast enkele koperlagen aangebracht, schuren en een nikkelaag, en tenslotte een chroomlaag.
Er zitten nog gebruikssporen in de kast, zoals dat gewoon hoort bij zo’n vintage kast.
Vakwerk Bram!! ![]()
Dit Orientje kwam met een raar vies glas dat aan de binnenkant alles weerspiegelde. Na schoonmaak was het al beter, maar met het glaasje dat gister arriveerde is hij helemaal af🥳
Prachtig
Ben erg enthousiast over het design. Lengte van de wijzers matcht heel goed met die van de indices en de afmetingen van de wijzerplaat. Heel bijzonder nachtblauw, bijna zwart. Mooie wat sportieve kastvorm.
Voor
Na
Dit is mijn eerste opknapper, het stelt niet veel voor. Kast in de ultrasoon en een nieuw glas er in geperst. Maar het ziet er al een stuk beter uit.
Ik zou hem kunnen polijsten maar ik ben bang dat ik de hoeken er uit polijst, dat wil ik absoluut niet!
Een nieuwe supercompressor kroon is binnen. Ik wacht nog even met vervangen, juiste gereedschap vinden enzo, en misschien vind ik in de tussentijd nog zo’n kroon waar ook het enicar logo op zit.
Hij loopt niet lekker, dus dat is een uitdaging voor de toekomst.
Mooi horloge!
Bedankt! Hij is het zeker waard om opgeknapt te worden
Bijna alle horloges zijn het waard om op te knappen, is alleen een stukje gemakkelijker als je het zelf kan ![]()
Mooie kast ook
Mooi👌🏻 hoe kan ik makkelijk en kast ont-platen… heb vaak dat een kast goldplated er niet meer mooi uitziet. Is dat een kwestie van schuren/polijsten?
Inderdaad, de slijtageplekken en vergulding moeten vloeiend zijn. Dan zie je nog wel kleurverschil als je dat zou vergulden. Daarom kun je er eerst palladium als deklaag op zetten en daarna vergulden.
Om de resten oud chroom te verwijderen, is er chroomstripper in de handel. Goudstrippen wordt met koningswater gedaan, maar is in NL niet voor particulieren verkrijgbaar.