Niet even een klein makkelijk klusje dus
ik denk dat ik hier maar niet aan ga beginnen ![]()
Alle lof voor de kwaliteiten van @Macx, horloge glimt weer netjes en draagt zijn gebruikerssporen weer met trots!
Kast vandaag voorzien van nieuwe chroomlaag.
Chroom gestript, koperstrike, nikkel en chroom aangebracht.
Als je een kast hebt, mag je het gerust naar me toe sturen.
Ik heb al een handvol kasten opnieuw verguld.
Dit was een kast van Serge die is ook goed opgeknapt.
Vandaag de Sultana voorzien van Palladium als toplaag.
Eerst het goud verwijderd, daarna gepolijst en met de pen een nikkellaag aangebracht.
Daarna Palladium.
Strak werk! Zoveel netter en minder kitsch in Palladium.
Dank je Sleurhut, en de lugs komen veel beter tot hun recht.
Ooit gekocht voor 15 € op Tradera.
Titus is vandaag binnengekomen; ik heb het vanavond voorzien van een nieuwe chroomlaag.
Oude chroomlaag verwijderd, dan geschuurd met fijn grit, gepolijst, en daarna een nikkellaag, palladiumlaag, en chroomlaag.
Vanmiddag deze Lagonda voorzien van een nieuwe chroomlaag.
Het proces gaat als volgt: eerst oud chroom verwijderen, daarna opschuuren en polijsten, dan een nikkellaag aanbrengen. Daarna is er als extra een palladiumlaag aangebracht, en daarna is de toplaag van chroom aangebracht. Daarna lichtelijk oppoetsen en weer in elkaar zetten.
Doel was om een nieuwe laag aan te brengen zonder het vintage karakter aan te tasten, dus de kast scherp houden en geen koperlagen om de krassen op te vullen.
Je hebt er een heel ander horloge door! Erg goed gelukt:+1:t3:![]()
Dankjewel Antione, het werken met een pen is voor mij veel plezieriger werken dan met een bad.
Ik vind de praktische aanpak prettig; het proces verloopt veel sneller bij kleine objecten en ik heb veel meer controle over waar en hoe het metaal wordt afgezet.
Het resultaat mag er zijn! Het lijkt erop alsof de laag er egaler opzit en de snelheid is ook prettig. Doe je dit hobbymatig?
Ik doe het idd hobbymatig, en leer nog elke dag weer iets nieuws. Ik moet alles zelf uitzoeken. Ik ben nu zover dat ik erachter ben gekomen dat opvullen met koper niet de beste manier is. Beter is om max. 1 koperlaag te leggen, maar liever niet. Ook het werken met de pen, daar ben ik ook zeer positief over. Het werkt ook veel sneller en je hebt het proces beter onder controle, dus werken met een bad heeft niet mijn voorkeur. En zo ga ik maar door elke dag, tikje voor tikje.
Nu ligt deze Tulsa op de werkbank; die ga ik morgen opknappen. Ben zeer benieuwd hoe het eruit gaat zien als het klaar is.
Eerlijk gezegd zie ik hier veel voorbeelden voorbij komen van kasten die flink bewerkt zijn en in baden gaan. Het resultaat valt altijd wat tegen al zie je veel op zo’n close up. Zelf kan ik het niet en het blijft erg leuk en informatief om te zien. Ik ben benieuwd naar het resultaat van de Tusal!
Wat voor pen bedoel je? Dat heb ik gemist, denk ik.
Toen ik ermee begon, had ik het idee om de krassen op te vullen met koper om zodoende de krassen eruit te krijgen, maar na een aantal kasten gedaan te hebben en de electropen ook al eens gebruikt te hebben voor palladium en goud, ben ik overgestapt van bad naar de electropen. Het werkt snel, je hebt veel meer controle over het proces en de scherpte van de kast blijft intact. Dat zijn voor mij wel redenen om de electropen te gebruiken bij kastrestauraties. Ook het leggen van koper doe ik alleen in uiterste noodzaak, als een kast zo versleten is dat er wel opgevuld moet worden, maar het liefst werk ik nu zonder koper. Wel meer palladiumgebruik, dus wel drie lagen: eerst nikkel, dan palladium, en dan chroom. Bij de Sultana heb ik nikkel en de toplaag met palladium afgewerkt.
Dat is een electropen om te galvaniseren; dan doe je het met de hand. Dus je pakt de kast in je hand en de pen in de andere hand, de electropen op plus en de kast op de min aansluiten. En dan wrijf je met de elektropen, waarin een nikkelelectrode is ingezet waar een anode-stofkussen (ook wel tampon genoemd) overheen zit geschoven om de elektrolyt op te nemen, over de kast en zie je het proces gebeuren en ontstaat er een mooie glanzende nikkelaag op de kast. Dan afspoelen met demiwater en dan de volgende stap: wel even in het zuur leggen en dan weer afspoelen en dan palladium. Dan komt er een platinelectrode in de electropen en stel je de stroomvoorziening in voor palladium en doe je het nu met een palladiumelectrolyt. Ik moet weer een handjevol tampons bestellen, want ze zijn op; ze gaan niet zo lang mee.
Ah, dat is wel een interessante methode. Heldere uitleg, dank!
Vanmiddag de Tusal voorzien van een nieuwe chroomlaag.
Oude chroomlaag verwijderd, lichtelijk geschuurd en gepolijst, nikkellaag, palladiumlaag en chroomlaag.
Kast bewust zo scherp mogelijk gehouden, dus geen opbouw van koperlagen om kastvervorming te vermijden.
Op de foto’s die uitvergroot zijn, zie je nog duidelijk het verleden in de kast zitten. In het echt valt het mee en ziet het er goed uit.
Nieuw glas geplaatst en een kroontje erin gestoken voor de foto’s. Nieuwe stift is besteld.