Toon hier je opgeknapte vintage horloge, voor en na.

Snap ik, maar het is ook een klein beetje leven en laten leven. Hoop dat je in ieder geval niet het plezier ontgaan is :wink:

1 like

Ik heb ontzettend veel plezier in de horlogerie, het is een zeer uitgebreide hobby met diverse aspecten, zoals de inkopen van leuke opknappers voor weinig geld, soms koop ik wat duurdere tot 300 euro, maar in het algemeen hou ik het tussen 0,18 cent en zo rond de 30 euro tot 50 euro. Dan het opknappen van de horloges en dan nog het leren sleutelen aan de uurwerkjes, alle benamingen en ook nog de kalibers proberen te herkennen, en dan ook nog het leukste, bijna het leukste is het fotograferen en posten van de klokjes hier op het forum.

2 likes

Mijn hobbyruimte waar ik sleutel en heerlijk kan hobbyen.
Ik wil in de toekomst ook leren om leren bandjes te maken, het kan in dezelfde ruimte door afscheiding met een soort kunststof gordijn. Ik kijk wel hoe ik dat ga doen.

11 likes

Je kunt het ook anders bekijken. Je kunt namelijk ook adviezen krijgen hoe je dingen makkelijker en beter kunt doen. Dat hoeft dan niet meteen kritiek te zijn, maar meer tips hoe het beter of makkelijker te doen.

Je leert vaak meer van (opbouwende) kritiek dan van complimentjes omdat je dat fijner vindt

6 likes

Jazeker, dat was ook mijn insteek, maar er is te veel gebeurd en dat vergeet ik niet.
Laat mij maar als ik zover ben dan zal ik zeker wat technische vragen gaan stellen, maar ik blijf nu even buiten het gezichtsveld en beperk mij tot het uploaden van foto’s intoming en een paar andere topics.

2 likes

@Macx, ik zou gewoon doorgaan waar je aan begonnen bent. Stop die schroevendraaier gewoon lekker in een uurwerk en kijk hoe ver je komt​:grin::+1:. Als je ergens tegen aanloopt, gewoon op dit forum vragen. Je hebt immers jouw topic ook gericht op de beginnende hobbyist. Uiteindelijk zijn er altijd ervaren opgeleide mensen die er veel van vinden dat wij als hobbyisten dit graag in onze vrije tijd doen. Persoonlijk laat ik dat lekker langs me af gaan en sleutel ik wat af in de afgelopen maanden. Hopelijk blijf jij dat ook doen.

6 likes

Dankjewel voor je opbeurende woorden, ja het komt allemaal wel goed, het heeft even meer tijd nodig om dingen te vergeten en weer normaal met iedereen om te gaan. Nu ontwijk ik nog het e.e.a. om lekker rustig te blijven en me niet druk hoef te maken over reacties. Ik ben van nature erg open en spraakzaam en reageer erg spontaan, dat is wel een beetje weg op dit forum en hou me liever een beetje gedeisd.
De meeste mensen die ik hier ben tegengekomen zijn uiterst vriendelijk en behulpzaam, maar er zijn dingen gebeurd waarbij ik helemaal alleen kwam te staan, maar laten we het rusten en niet meer oprakelen. Veel beter.

5 likes

Gezien het geweldige weer vandaag maar weer eens in de projecten la gedoken. Deze treurige Velona lag mij smekend :pray: aan te kijken maak mij weer mooi en levend. Na een paar uurtjes TLC mag hij er weer zijn. Voordeel voor hem nu mag hij weer in een ander laatje liggen :joy:.

15 likes

Hoe heb je de wijzerplaat schoongemaakt?

1 like

In dit geval met een matig vochtig wattenstaafje. Maar let op dat gaat niet op voor iedere wijzerplaat. Deze was er geschikt voor.

5 likes

Is er ook een topic waar je je kunt inlezen op wat je allemaal kunt doen wat betreft opknappen/restaureren? Fantastisch om te zien dit!

2 likes

Denk je dat je zo ook het vuil dat je hier op 8 uur ziet kunt verwijderen?
Stoor me er wat aan haha

3 likes

Het valt idd erg op, je kunt dat makkelijk verwijderen hoor.

Zeker zal dat gaan zeker omdat het op de index zit. Lijkt me dus geen probleem. Alleen zal wel het uurwerk eruit moeten dus dat is weer een ander verhaal. Als je daar ervaring inhebt geen probleem natuurlijk. :wink:

Geen enkele ervaring mee helaas hahaha.
Zijn wijzers en indexen zelf ook op te knappen? Weet je daar methodes voor?

Wijzers en indexen zijn meestal ook goed op te knappen, ik gebruik daar een leervijl voor, plus een stuk pegwood om daar de wijzers in te drukken, zodat de wijzers geheel plat liggen, dan kun je met de leervijl wat druk zetten op de wijzers zonder dat ze verbuigen.
Is erg leuk om te doen en de glans komt weer terug. Soms zijn de wijzers te erg geoxideerd en zeer kwetsbaar, dan laat ik de wijzers met rust.

1 like

Als er geen spanningsring in het glas zit dan haal ik het glas er met een glaslifter uit de kast en kun je met een stukje rodico zo de losse rommel van de wijzerplaat verwijderen zonder het uurwerk er uit de kast te halen.

1 like

Pithwood bedoel je waarschijnlijk? Hm, niet slecht gezien, en het gat centraal is dan prima voor de as. Ik deed het tot nu toe op rodico maar dat blijft meebewegen en dan moet je wel eens resten uitpulken. Ook eens proberen als ik ertoe kom. :smile:

Wat zou je hiervan zeggen? Met rust laten of?

De indexen lijkt wel alsof er vingerafdrukken op zitten, ben benieuwd naar jouw inzicht hierover

1 like

Ik heb het gezien van horlogemaker Kalle van Chronoglide

1 like