Toon hier je penanker kampioenen

14 likes

16 likes

15 likes

Oh, gelukkig. heb je daar geen last van het water dan?? heb daar veel aan gedacht.

2 likes

Ik bedoelde in deze topic eh :rofl: geografisch is het hier altijd super kalm, maar dat is he-le-maal geen probleem!

Wijzelf niet, ons dorp ligt op een heuvel dus we hebben wel ongeveer 250mm neerslag gehad maar dat is allemaal naar dorpen verderop gestroomd. Die hebben wel efkes peentjes gezweet want het meer kwam tot op een paar centimeter van de dijkrand. Verder twee dagen snoeiharde wind maar dat zijn we wel wat gewoon. Alles onder controle dus. :crossed_fingers:t2:

Een klein uurtje noordelijker van ons hebben ze wel een pak minder gelachen…

3 likes

Een penankertje bij de koffie :coffee:

11 likes

Een van de weinige penankertjes die hier nog rond zwerft…

10 likes

Met Ruhla hart

1 like

Hier weer een Basis schijnchronograaf.

11 likes

Zoek nog een opwindveer voor dit uurwerkje. Volgens mij een Thiel regular / UMF M1 / UMF 83-31 als ik het goed heb. Iemand eentje liggen toevallig?

2 likes

Wat zijn de maten van de veer ?

1 like

Breedte x dikte ongeveer 3.0 x 0.25 mm. Veertondiameter 17 mm.

Denk dat een universele veer ook wel pas te maken is, haakje aan de tonarbre lijkt wat afwijkend.

2 likes

Holy cow, dat is wel een stevig veertje. Heb je een idee van de lengte?

1 like

Ja valt wel een beetje buiten wat ik heb liggen. Lengte weet ik niet; er lagen 5 losse stukken in de ton en een aantal stukken was al een keer aan het uiteinde omgebogen en aan elkaar gehaakt.
Als ik bij Cousins kijk denk ik dat de lengte die in de ton past zo rond de 500 mm zal liggen:

https://www.cousinsuk.com/product/300mm-height

Volgens Ranfft.org: 3.00 x 17.0 x 0.23mm, lengte staat ook niet vermeld.

2 likes

Zal eens kijken wat er in mijn bakje ligt. Laatst een hele batterij aan veren meegekregen bij de aankoop van een hele stapel glazen.

1 like

Laat maar weten, 1 honderdste dikker maar kan minstens als plan B dienen wellicht :smile:

3 likes

Dan denk ik dat @LVA het meest dichtbij zit.
Ik kom niet dichter in de buurt dan deze……

2 likes

En die past niet omdat hij te hoog is.

1 like

De andere is een 2,50x17x0,20 dus dat wordt hem ook niet.

2 likes

Dank voor het kijken, maar 4.0 mm gaat niet passen inderdaad. Die van @LVA is een optie.
Ik ga nog even verder zoeken :+1:
Weet eigenlijk niet hoe die penankers reageren op moderne veren, hoe snel zoiets gaat prellen.

2 likes