Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Zeker! Ik ben er heel blij mee!

1 like

Voordeel: ze zijn zelfsmerend :wink:

1 like

Vanmiddag heb me nog eens gewaagd aan een horloge.
Deze Icarus liep wel maar de amplitude was niet om over naar huis te schrijven. Het uurwerk was behoorlijk vuil en dus mocht ie uit elkaar en in de schoonmaakmachine.

De onderdelen van het uurwerkje, een FHF 73-4N, kwamen er mooi schoon uit.
Van de montage heb ik geen foto’s want ik moet mijn concentratie echt bij het werk houden. Door medicatie bibber ik erg veel en kost het me veel moeite om dit soort werk te doen. Maar heel de dag in een stoel gaan zitten is ook niks, dus ik probeer wel wat aan mijn horloges te doen.
Enfin, na veel te lang stoeien heb ik hem dan toch in elkaar gekregen.

En hij loopt niet onverdienstelijk nu.

25 likes

Uurwerkje ziet er als nieuw uit, Peter, goed werk man! Enne… hou je taai!

2 likes

Super dat het toch zo’n goed eindresultaat is, kudo’s voor je doorzettingsvermogen!!

1 like

Het kost me teveel moeite eigenlijk. Als je een kwartier doet over een schroefje in draaien :thinking:

5 likes

gisteren stond de rado ratis op het programma. Dit is ie bij aankomst

Hij liep goed, ook al stond ie droog en zo slecht zag ie er niet uit. Dus hup uit mekaar, kuisen en weer in mekaar. Tussentijdse timing geweldig en dus klaar om de kast in te gaan

Maar toen viel mijn oog op de smurrie tussen het glas en de glasrand en vond ik het nodig het glas te verwijderen om daar alles wat zuiver te maken en toen gebeurde er dit:

de net levend gemaakte horloge was weer dood. En natuurlijk is dat een vlak vorm saffierglas waar niet aan te geraken is. Even geventileerd bij @THK en hij had een oplossing “ik breng bij de volgende knutselronde een vlak stuk plexi mee” Oh ja tof, maar THK kent me ondertussen een beetje en ondanks het vele geduld met herstellen, is er maar weinig geduld hier als er iets kapot gaat door eigen toedoen of als er iets mankeert van part. En ja hoor, naar de plexibak gelopen voor dit en ik had er 2 voor t geval het de eerste keer zou mislukken

nieuw glas

het gerief genomen om dat dan te bewerken

en dan kregen we na een dik halfuur dit, het is 0,18 dikker dan het origineel. Het tweede reserveglas ligt er als vergelijkingsmateriaal bij

De bezel in met dat glas

Ho content dat ie terug in orde is en nu echt levend en om de pols

31 likes

:exploding_head:

Dan is het nog knapper!!

1 like

Prachtig om te zien hoe alles weer tot leven komt!

1 like

Zie je, eind goed al goed :partying_face:

1 like

Flexi met plexi! :partying_face::clap:t3::confetti_ball:

2 likes

Oefff… :face_with_spiral_eyes:

Tof dat het uiteindelijk toch nog goed gekomen is. Zou toch flink balen zijn als je net het uurwerk in top conditie hebt gemaakt en dat het horloge dan niet gedragen kan worden omdat er geen glas voor te krijgen is.

1 like

Leuk is te constateren dat de oude mannen maat steeds meer worden gewaardeerd door dames. Zo ben ik met een nichtje naar de Rikketik geweest met als doel samen een mooi horloge te vinden. Al snel liefde op het eerste gezicht toen er een Lemania 3110 in de vitrine lag. Gelukkig was de prijs overeenkomstig de staat. Binnen kant van de backcase vertelde ons dat dit horloge mogelijk maar één keer bij de horlogemaker is geweest. Verder was het uurwerk vuil, balans nauwelijks een amplitude en flinke radium vervuiling op de wijzerplaat. Thuis, met de nodige beschermingsmaatregelen, de demonteert. Veerton arbor nodige slijtage en dit hersteld. Verder alles in de wasmachine, wijzerplaat en wijzers gereinigd en 3110 weer gemonteerd met verse olie. Bij de kroon was het goud al redelijk weggesleten en fragiel op de rest van de kast. Om die reden toch maar voorzichtig geweest met de polijstschijf. Papa vond het een beetje spannend. Nichtje ondertussen wezen shoppen voor een mooi bijpassend bandje en vanavond klaar. Bijzonder fijn horloge om aan te werken. Kan er bijna geen afstand van doen maar gelukkig woont ze in de buurt. Op naar het volgende project.

31 likes

Ziet er weer mooi uit!!

1 like

Goeie opvoeding!:grin:

1 like

geweldig mooie Rado

1 like

Ziet er prachtig uit, nichtje kan trots zijn op ome Dirk! :ok_hand::blush:

2 likes

Deze Camos vanmorgen gereanimeerd. Het EB 1197 uurwerkje was echt smerig.

27 likes

Olympus21 aangepakt, geserviced, er moet nog wel een nieuwe tiretteveer in en die is besteld en onderweg, glaasje gepolijst en kast gepoetst ,foto voor:

Foto na:

30 likes