Het loopt toch erg strak. Ik heb een vergelijkbaar anker gezien in een Seiko EL, maar daar is de werking heel anders (Daar zorgt het anker voor de aandrijving van het raderwerk, waardoor het ankerrad ook een andere vorm heeft)
Toch zie je het vaker, hier eentje uit een dames LC:
Sorry heb geen betere foto
En knap werk @VmaxNL !!
Yep. Seiko heeft met de Elnix en de EL series hele bijzondere ankertjes gebruikt.
De Elnix heeft extreem lange ankerstenen, de EL heeft een afwijkend gevormd anker.
We snappen het toch blijft het bijzonder dat dit werkt: je zit met hele korte overbrenging.
Meest ondergewaardeerde day-dates ever.
Vandaag gewerkt aan een mooie Omega Genève, categorie vette klatser, van een HF-lid
Vraag via PB gekregen, loopt slecht, onderhoud niet bekend, weinig gangreserve, secondewijzer hapert… valt stil…kan je, wil je…
Volledige servicebeurt gegeven en de amplitude moet nog toenemen door inlopen, maar vooralsnog niet slecht…
vDeze Adora had een banasveer die alle kanten opstond behalve de goede.
Uiteindelijk een donoruurwerkje kunnen kopen en de balans over gezet.
Natuurlijk ook het hele uurwerkje geserviced.
Loopt erg mooi nu.
Die secondewijzer is altijd een dingetje bij deze uurwerken, zit bijna geen tube op en de as zit ook “los” in het uurwerk met alleen een veertje om hem op zn plek te houden.
Truuk is om voldoende wrijving te creëren. Veertje een beetje opspannen om meer druk te geven en een beetje smering…
Welk kaliber is dat?
Ik heb bij de 10xx uurwerken nooit problemen met de secondewijzer die hapert. Bij de oudere 550 serie uurwerken is het lastiger. Te weinig spanning is een haperende secondewijzer en teveel kost je een hoop amplitude. Wijzerklemming goed gesmeerd bij die 1012? Ik kan me nog iets herinneren over de lokale Horlogeforum horlogemaker held die niet wist waar de wijzerklemming zat
Daar is nou het Forum zo goed voor. Al doende, al lezend, al dicusserend en al vragend leer je wat en word je horloge wijzer!
Ik bedoel maar…
Een Durowe 1258
Ah Duits…
de 1000 serie uurwerken.
Gehaat bij velen. Ik ben ook geen fan.
Ze schijnen wel heel mooi te kunnen lopen, maar het is niet het niveau van een 564 of een 751.
Ach…met 28800 heb je een glijdende secondenwijzer in een mechanisch uurwerk…
Wel wat kunststof onderdelen (hackfunctie en datumverzetschijfje) die slijten natuurlijk wel eerder dan metaal…