Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

@JoHande
image
Prachtig gepatineerde plaat!

3 likes

Ja, de gilt partikels zijn origineel.
Het zou om een uniek stuk handelen.
Maar er is zeer weinig te vinden over ARLY.
Ter info: Cal. ETA 2472.

1 like

Hier enkele foto’s van de restauratie,
enkel de werking van de heliumvalve werd niet getest.

24 likes

Goed werk! Mooie bezel en de verweerde plaat komt nu nog mooier tot zijn recht.
image

1 like

Goed opgelost hobby Bob :smile:

Dit horloge had ik uit een ruil gekregen. Het liep wel, dwz de secondenwijzer liep, maar de rest niet. Dus zat er niets anders op, dan eens te kijken, wat er loos was. Het gaat hier om een Lucerne worldtimer, met een Baumgartner BF866 uurwerkje, een ankeruurwerkje. Daar had ik niet zo heel veel zin in, toch maar doorgepakt, omdat ik het een erg leuk horloge vind.
Uiteindelijk bleek er een probleem te zijn met het minutenwiel, dat bij dit horloge onder de veer gemonteerd zit, dwz. eraan vast gemonteerd. Die zit daar met een holle as vast aan de deksel van de veerton. En dat wiel liep te los. Daar kwam ik pas later achter, toen ik het hele uurwerk weer in elkaar had, maar ben toen alle stappen nagelopen. Het kon nog maar één ding zijn, en met de stakingtool de as wat strakker gezet, zodat die meer frictie heeft met het minutenwiel. En dat was inderdaad de oplossing.

En nu om de pols…

21 likes

Ik heb vandaag mijn persoonlijke record verbroken, namelijk 3 gebroken veren in 1 horloge :rofl:

Het gaat om een gebroken tiretteveer, datumveer en de lip van de opwindveer van een Vostok 2414 (denk ik).

Hij gaat wel opgeknapt worden, want kijk nou :smiling_face_with_three_hearts:

21 likes

Een BFG 866 is niet zo’n erg moeilijk uurwerk. Een beetje priegelen soms om het ankertje te plaatsen maar ook daar is een trucje voor.
De wijzerwrijving op de veerton vind ik een mooie oplossing en erg makkelijk te corrigeren. Makkelijker dan een minuutpijp inknijpen. Alleen jammer dat het hele uurwerk uit elkaar moet.
Dit is de zgn Roskopf oplossing, die hadden dat al.

Je hebt je in ieder geval niet laten weerhouden om deze penanker aan te pakken. En de uitkomst is toch een zeer mooi horloge.
Chapeau.

7 likes

Dank! Het viel inderdaad nog wel meer. Inderdaad het anker was het moeilijkste van het hele uurwerkje, maar het blijft lastig een asje te plaatsen in een gat, dat je nauwelijks ziet… Ik snap wel, waarom de meesten zoiets laten liggen. Maar aan de andere kant: De gaten in de jewels zijn nauwelijks groter (maar wel beter zichtbaar).

Ik heb hier nog een Parrenin liggen, die niet goed wil lopen. Zou ik… Ach, waarom ook niet, maar niet nu direct. Ik heb nog genoeg andere horloges liggen, die aandacht nodig hebben…

2 likes

De datumveer is bijna standaard kapot bij deze uurwerken. In mijn ervaring gaat de datum ook goed zonder die extra v

1 like

Hahaha thanks, had je net een berichtje gestuurd of je wist waar die onderdelen te krijgen zijn :rofl:

Vouwfietser heeft voorheen erg veel gedaan in Vostoks. Wellicht heeft hij nog wat liggen voor je.

2 likes

Vraagje droppen in het CCCP topic, komt wel in orde. Ik zal ook eens kijken of ik nog een Vostok sloper liggen heb ergens. :smile:

3 likes

Thanks @Scudo @LVA, als het goed is ben ik al voorzien door Bram :pray:

5 likes

Had voornamelijk last van een Schotse balans (vooroordeel dat Schotten alles frituren)

Eigenlijk nog een fris grijs bandje voor vinden. Dan verdient deze flink wat polstijd op zonnige dagen.

15 likes

De laatste Ricoh uit mijn verzameling, die een beurtje krijgt. Deze keer een Ricoh Dynamic Wide met Ricoh 34 uurwerkje. Op zich geen heel lastig uurwerkje, maar ik ben er toch de nodige tijd aan kwijt geweest. Dat lag met name aan de balans, daar zaten kinken in, en die kreeg ik er niet uit.

Maar gelukkig had ik ooit eens een Mombay special Ricoh gekocht, en daar zat warempel een goede balans in, alleen de brug was niet hetzelfde. Nou ja, dat was geen groot probleem. En er waren ook nog wat andere dingen, die niet meer goed waren, die te maken hadden met de datumverzet.
En daar had ik dan nog een donor voor liggen, ook een Ricoh 34…

En dan was er nog wat werk aan de kast, want bij dit horloge verzet je de datum met een knop op de kast. En bij dit horloge, zit de knop erop geschroefd. En dat ging weer niet gemakkelijk los. Maar het is me gelukt en er kwam nog best wel wat rotzooi achter de knop vandaan. Maar nu werkt de datumverzet weer feilloos, want dat was ook niet meer het geval.

En nu kan die er weer een aantal jaren tegen. Ik vind het mooi, hoe Ricoh zelf zijn weg zocht in de uurwerkjes. Ook dit is eigenlijk een 21 steens uurwerk, maar er zitten er nog 9 verstopt in het lager de rotor. Loopt daardoor wel lekker soepel, maar is ook wat fragiel.

Een kleine noot: Ricoh heeft op zijn uurwerken geen referentienummers staan. Je moet de uurwerken herkennen aan de hand van een tabel: Het aantal stenen, de complicaties, positie van de dag/datum, hoe de snelverzet van de datum werkt. En dan kun je nog iets aflezen van de kast, dit is een Ricoh 34803, waarbij 34 het uurwerknummer is, en 803 de uitvoering. En daarmee is deze Ricoh te dateren op 1966.

Netjes afwerkt uurwerkje.

De dagschijf dekt netjes alles af.

En dan komen de eerste onderdelen in zicht. Gelukkig niet te veel veertjes, die weg kunnen springen.

Veer van datumverzet was verbogen. Dikte: Iets dunner dan een haar. Was niet bepaald gemakkelijk om die terug te plaatsen.

Een wat vreemd gevormd anker. Die heb ik ook vervangen, omdat de ankerstenen los zaten.

26 likes

Mooi werk Patrick. Ricoh is/was eigenlijk een camera fabrikant toch? Dat verklaart misschien het gebruik van die haardunne veertjes.
Die Ricoh horloges zijn heel apart en in de vintage verzamel wereld een beetje ondergewaardeerd t.o.v. al het Seiko geweld, denk ik.
Ik heb er ooit een gehad en die had kuren met het dag/datum verzet. Met dat rare pushertje op ca. uur. Ik kon niemand vinden die er iets aan kon of wilde doen: veel te exotisch! Uiteindelijk een keer verkocht, weet niet meer aan wie. Heb er ook geen foto meer van…
Maar leuk zijn ze. Als ik er weer eens een tegenkom die het goed doet en betaalbaar is (of is dateen contradictio in terminis?) dan wil ik er nog wel weer eens een bij hebben.

4 likes

Ziet er weer uit als nieuw, super mooi om te zien.
Bedankt voor je verslag en info.

2 likes

You don’t say. Grappig :smile:

2 likes

Dat zo’n uurwerk daarmee kan lopen?! :thinking: de hoek is hiermee toch mega groot om een juiste overbrenging te krijgen zou je zeggen.

3 likes