Mijn officieel eerste gereanimeerde Gruen horloge. Had al wel gezien dat het impulsjuwel niet perfect in het midden zat, maar niks aan gedaan. En na veel gepiel met het plaatsen van de balans (weinig ruimte), even geen zin t beter te maken.
Ik weet dat er voor een aantal uurwerken tabelletjes te vinden zijn op het web, maar daar staan lang niet alle uurwerken in. Die antiekjes van jou zul je daar denk ik ook niet vinden. Bepaal je dat zelf? En hoe dan?
Nee, helaas is er van Gruen weinig te vinden (1 om precies te zijn). Dus ben nu zelf maar lift angles aan het bepalen en wat aan het opvragen bij andere Gruen verzamelaars. En een tabelletje aan het vullen op vintagegruen.org.
Ik heb ook het idee dat het bepalen van de beat error en amplitude vroeger niet gedaan werd. Ik zal eens in mijn Gruen horlogemaker boek kijken!
En hoe je het kunt bepalen? Horloge niet opwinden. Stipje op een strategisch punt op de balansband zetten. Dan langzaam aan steeds beetje opwinden. Als het stipje dan precies aan de overkant terecht komt, is de amplitude 180 graden. Dan kun je je timegrapher bijstellen door de lift angle te veranderen. Bij de juiste lift angle zegt hij dan amplitude =180.
In deze lijst: WatchGuy Lift Angles staan er best een heleboel, maar die kende je waarschijnlijk al.
Maar dan toch misschien nuttig voor andere lezertjes.
Ik heb inmiddels ondervonden dat het meten met de juist ingestelde lift angle best wel belangrijk is.
Als die niet klopt krijg je echt verkeerde meetwaarden op je TimeGrapher.
Yes, daar staat precies 1 Gruen op. De V4 (zakhorloge uurwerk).
Inderdaad. D8 dat weishis vaak standaard op 54 graden staan. En vaak zie je ook al beetje op het oog dat een meetwaarde niet klopt. Een amplitude van 305 zou niet logisch zijn bij mijn Gruen. De lift angle zit denk ik rond de 48. En dan gaat de amplitude ook naar normalere waarden, dus omlaag.
De default waarde van de Weishi (in elkgeval bij mijn Weishi 1900) is dacht ik 52. Is ook de meest voorkomende waarde in de lijsten zoals die van Watchguy. Bijv. vrijwel alle AS calibers hebben een LA 52.
Weer een aanvulling op mijn serietje Olma’s.
Deze liep slecht, spiraal een beetje gecorrigeerd, tiretteveer had ik gelukkig nog.
Ik heb de lumen (radium) uit de uren wijzer gehaald. Maar een echt goed passende wijzer kon ik niet vinden.
De wijzerplaat met zilver dip gereinigd ( bedankt voor de tip @Jenneke !)
Natuurlijk geserviced. Er stond geen enkel service-teken in…
Was dan ook hard nodig!
Ik plaats het liefst geen nieuwe opwindveer. Voor die enkele keer dat ik ze draag… En als hij dan toch alsnog breekt kan ik er zelf altijd nog een nieuwe in zetten. Maar als je het voor iemand anders doet is het natuurlijk wel beter om de veer te vernieuwen.
Matige amplitude dus en een beetje hoge Beat Error .
Maar hij kan weer mee!