Ik zal aan jullie denken
Virool. Simpel.
Zo simpel is het niet. Ik doe al een paar maanden mijn best om de Nederlandse termen te leren en te onthouden. Het schijnt raar te zijn als je Engelse termen gebruikt bij een horlogemaker.
Zo simpel is het zeker niet.
Arbor = Arbre = ….
Enfin, zo zijn er nog wel wat waar ik echt niet op de NL benaming kan komen.
Veertonas.
Voor wie het weten wil.
Even mijn aantekeningen van de cursus terug gekeken, kon het niet uitstaan dat ik het vergeten was
Amaai. Als ik bij Eric langskwam en ik probeerde mijn probleem uit te leggen… Dat was met handen, voeten en papier en potlood.
Vanmiddag heb ik mij bezig gehouden met een Cornavin met ZIM 2608 uurwerk.
De foto’s van de opbouw kun je hieronder zien. Ik wil alvast mijn excuses aanbieden voor de slechte foto’s. Er was op mijn werkplek erg hard licht waardoor de foto’s een wat rare kleur hebben.
De kale basisplatine kwam mooi schoon uit de schoonmaakmachine en dat werkt wel zo prettig.
De opwindveer is alweer geplaatst in de trommel.
Het deksel kan er op. Deze oude Russische horloges hebben vaak een opwindveer met een zgn T- haak. Hierdoor moet je even opletten hoe je het deksel monteert. Zie rechtsonder.
Dan kan de komplete veertrommel en centrumrad op de platine. Ze zitten samen onder een brug. De veerton as had erg veel speling in de brug. Dus heb ik het gat in de brug wat dichtgeklopt en met een gladaal weer op maat gebracht. Nu past het weer mooi.
De rest van de tandwielen kunnen er nu in.
En de brug kan er op. Dit ging eigenlijk vrij eenvoudig.
De andere kant van het uurwerk. Hier is alles op zijn plek gemonteerd.
We draaien het hele spul weer om en het ankertje kan er in. Een paar slagen opwinden en kijken of ie mooi op en neer springt.
De balans er in en er is weer leven in de oude Rus.
Het geheel gemonteerd en we hebben weer een kompleet horloge.
De batterij was leeg even nieuwe erin laten zetten en doet het weer…
Ter info crosspost Pasen 2024 en je horloge staat hij ook maar…
De paaseitjes zijn op voor de Pasen en de Prisma tikt vrolijk door …
Puur!
Ja Lex je weet het Prisma dragers zijn puristen
Vandaag een Indus met Guba 1050 uurwerk.
Had van @TKH een neefje gekregen. Ook een Indus met Guba 1050 uurwerk. Alleen die had een mankement in de vertanding van een rad. Dus helaas afgebroken en voor donor in de lade.
Enige vooraf foto is de volgende:
Na wat experimenteren met het galvaniseren is dit het resultaat.
Uurwerk loopt best redelijk. Wat te groot verschil tussen horizontaal en verticaal naar mijn zin. Wel binnen er. Minuut per dag verwacht ik. Voor een uurwerk dat in 1945 op de markt kwam ga ik niet te veel knoeien.
Amplitude is goed.
Edit:
Andere hoek en licht.
Top. Als ik online kijk proberen veel mensen een kast helemaal naar ogenschijnlijk-nieuwstaat te krijgen, maar dat doet - voor mij althans - afbreuk aan de geschiedenis van een oud horloge. Ik verwacht helemaal niet dat het spiegelglad is, zeker niet met een gepatineerde wijzerplaat. Dus ik zou zelf zo’n kast eerder willen netjes krijgen, dus basismetaal gedekt, maar zonder het laatste putje en krasje er eerst helemaal uit te polijsten.
Ik kijk nog altijd uit naar je how-to
En ik de know-how voor mogelijk how-to
+1
Ja ik probeer ook een how to te vinden.
Lijkt wel dat het enkel voor leden van een geheim broederschap voorbestemd is.
Een lab voeding heb ik al en alle andere nodige ingrediënten. Nu het recept nog
Heel mooi opgeknapt!
Prachtig exemplaar. Ik wist niet dat er van Indus ook zulke mooie bulls eyes waren.
Voor zover een gifje de details niet sloopt. Denk wel de charme en schoonheid van een nette dame zonder te veel plamuur. Een Helen Mirren …
Welk uurwerk?