Inderdaad bij nieuwere uurwerken verstel je de pitonhouder, maar bij oudere zit deze gewoon vast aan de brug, hier moet je dus de virole/spiraalrol verdraaien op de balans zodat de plateausteen in rust recht tussen de begrenzingspennen staat en zodoende dus dezelfde uitslag naar beide zijden heeft (rechttikkend).
Dit tooltje schuif je dus over de balansas en het pinnetje haakt in de opening van de spiraalrol, zo kan je veilig de rol verdraaien zonder dat je kans hebt op schade van de spiraalveer.
Voorbeeld van een uurwerk met verstelbare pitonhouder:
Hartelijk dank heren. Ik heb nog wel wat oude kalibers en ik weet het niet zeker, maar misschien zit dit tooltje nog in een stapeltje oude tools van een oud horlogemaker, ergens tussen nog een berg uitzoekwerk.
Ik ga er binnenkort eens mee aan de slag met een oud uurwerkje. Vast wel een kaliber uit de project/uitprobeer bak.
Hier ook nog geen reactie gekregen. De brave man heeft het mss wel druk he. Anders moeten we maar es een oproep lanceren tegen dat de volgende rikketik plaats vindt of iemand er voor ons wil naar uitkijken.
Als ik een gelijkaardig tooltje kan krijgen voor meer dan de helft van de prijs dan heb ik er wel wat geduld voor over hoor.
Het is ook op een nieuw uurwerk te gebruiken als ze de spiraal verkeer terug gezet hebben en de pitonhouder aan het einde van zn stelmogelijkheid zit, zal niet heel veel voorkomen gelukkig.
Deze Ancre met FE 4611 uurwerk had ik al een half jaar liggen en wilde er niet aan beginnen vanwege mijn trillende handen.
Maar gisteren ben ik er toch maar aan begonnen. Sinds ik de microscoop heb kan ik, ondanks mijn (tijdelijke) handicap toch aan uurwerken sleutelen ook al gaat het nog niet van een leien dakje.
Enfin, het hele uurwerk uit elkaar en de sliding pinion bleek wat tanden te missen waardoor de tijd niet goed versteld kon worden. Gelukkig heb ik nog een nieuw vervangend onderdeel gevonden. Hoe zoiets kapot kan gaan ?
Het is allemaal wel gelukt al heb ik er wel erg lang over gedaan, maar dat mag de pret niet drukken. Wel een beetje frustrerend als je de balanslagertjes niet goed op zijn plaats kunt krijgen
Een nieuw glaasje gespendeerd en dit is ie dan geworden.
Eerst liep ie niet want alles liep erg zwaar. Nu loopt ie niet onverdienstelijk.
De automaat brug is hier nog niet gemonteerd maar zit er nu uiteraard wel op.
Ze zijn altijd weer leuk, die (Hema) Ancres met het stuurwieltje op de wijzerplaat. Deze heeft wel een bijzondere kast en een mooie wijzerplaat.Heel erg seventies!
Knap dat je dit kan maken Peter.
Ik hoop dat je er gauw weer vanaf bent joh!
Respect voor je werk en moed en doorzettingsvermogen!
OOk hier antwoord gekregen dat die op de rikketik de laatste tooltjes waren. @TKH als hij er toch moest hebben , kijk dan niet alleen voor mij maar pak er eentje mee aub-)