Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

…met als resultaat een beauty van een Chrono :heart_eyes:

2 likes

Toppertje weer Tim, gaaf horloge en stoere band :ok_hand:t2:

2 likes

Bedankt mannen! Het was een leuk klusje :+1:

2 likes

Mooie reportage Tim, respect voor je kundigheid, ik ben wel benieuwd waarom het seconderad niet het tussenrad meeneemt voor de minutenteller.

2 likes

Dat waren 2 redenen, het tussenrad zit gemonteerd op een bewegende plaat, deze zorgt ervoor dat het rad weggetrokken wordt als de chronograaf gereset wordt zodat de meenemer niet tegen het rad tikt. Deze plaat kwam niet goed terug in de actieve stand, daarbij stond de excenterschroef voor de fijnafstelling van de ingrijpingsdiepte niet helemaal goed.

5 likes

Geweldig, Tim, ik sluit me in mijn bewondering bij de vorige sprekers aan.

1 like

Hartelijk dank voor je antwoord.

1 like

Die kan er weer even tegen, top gedaan👍
Maarre, horlogeonderdelen beetpakken met blote handen? Dat probeer ik altijd koste wat het kost te vermijden, geeft risico op corrosie. Ik heb al iets teveel uurwerken gezien waar vingerafdrukken voor altijd in gecorrodeerd staan :grimacing::sweat_smile:

3 likes

Mooi stukje werk, en wijzerplaat is prachtig zo

1 like

Knap stukje werk :tophat:

1 like

Zoals geschreven, bij de montage alleen de veerton om de veer terug te zetten, daarna gaan de vingercondooms om.

1 like

Veer terugplaatsen met latex om de vingertoppen is inderdaad een gedoe, raakt altijd vast tussen de windingen. :v:

2 likes

Heb ik inderdaad ook wel eens last van, maar het gaat vaker goed dan niet. Ik draag ze in principe altijd enkel bij demontage dan weer niet.

1 like

Dat dus :rofl:

2 likes

Ik gebruik altijd een veerwinder, heb je dat probleem niet :innocent::wink:
Niet dat dat altijd helemaal van een leien dakje gaat :roll_eyes::sweat_smile:

Met moderne blanke veren zal het waarschijnlijk niet zo’n probleem zijn, maar blauwe en bruine veren schijn je niet met blote handen aan te mogen raken. Die gaan corroderen door het zuur op je huid en breken dan veel sneller.

3 likes

Een mooi resultaat Tim, daar kun je gerust trots op zijn.

2 likes

Thanks!

En de beloofde regelbeelden:

En er is nog wel wat meer te freubelen binnenkort :see_no_evil:

21 likes

Wow, en dat voor zo’ n oudje!
Dan is er dus nog hoop voor zijn neefjes!:+1:

2 likes

Ja ik moet eerlijk bekennen dat dit een enorme meevaller was :grimacing:

2 likes

Weer een leuke vandaag, had laatst een Arsa braille horloge opgeknapt en aan mijn vriendin gegeven, haar zus vond hem zo leuk dat ik er nog eentje moest gaan kopen… zo gezegd zo gedaan:

Het horloge liep wel, maar met zo een lage amplitude dat de timegrapher niet eens een beeld gaf en ook lag de spiraal volledig excentrisch, dus uit elkaar die hap:

Even door de Elma, weer in elkaar en dan eens naar de spiraal kijken:

Zoals je kan zien ligt de spiraal excentrisch, waarschijnlijk hoeft alleen de eerste bocht gecorrigeerd te worden, maar ik pruts liever aan de spiraal als hij van de balans af is. Dus de spiraalrolwippertjes erbij en dan ligt hij er zo af.

Dan de spiraal terug aan de kloof zetten en dan buigen tot de spiraalrol recht boven de lagersteen valt:

Dat is beter:

Dan de meetresultaten, hmm kan beter :expressionless:

Dus eens kijken wat we daar aan kunnen doen, balans er weer af en kijken naar de afronding van de tappen:

Een van de tappen is wat afgeplat, dus de tapopboller komt tevoorschijn:

Voor degene die deze tool niet kennen, het is een messing staafje met een komvormige slijpsteen in de punt:

Hopelijk helpt dit om het verschil onder/boven op te lossen, dan de balans eens uitwegen om te kijken of dit het verticale verschil verklaart:

De balans lijkt eigenlijk mooi in balans te zijn, dus die gaat weer terug in elkaar. Vervolgens heb ik de spiraal iets verdraaid teruggezet dus hij heeft een aardig scheeftik te pakken:

Dus de spiraal wat verdraaien op de balans (tsja oud uurwerk) en dan kunnen we beginnen aan de meting:

De horizontale verschillen zijn nu een stuk kleiner en de verticale is gebleven, nouja ik doe het ervoor, mijn schoonfamilie is toch altijd te laat :rofl:

Nieuw hagedissenbandje erop en gaan met die banaan.

Op naar de volgende :facepunch:

22 likes