Ik heb het hier wel eens vaker laten zien, dat je soms door de smurrie heen moet kijken, om te zien, welke pracht er achter verscholen zit. Dat is ook het geval bij deze Seiko Crown 15002 uit 1960. Hij zat in een lotje met andere horloges, en ik vond de wijzerplaat wel leuk. Hoe vaak zie je perlage op de wijzerplaat? En dan ook nog de wijzerplaat hoog gepolijst. Dat vond ik meer dan de moeite waard om op te knappen.
De kast was dof en heeft wel wat sporen van de tijd. Op enkele plekken is de kast aangetast (door het dragen van stalen banden, dat zie ik wel meer), maar zeker niet reddeloos verloren. Na een goede poetsbeurt met de juiste middelen kwam er weer de glans in en kwam de mooie goudkleur weer naar boven. Die zal later weer donkerder worden, maar nu is het even licht gekleurd goud.
De wijzerplaat heeft wat vochtsporen maar niet echt storend. Het uurwerkje, een Seikosha 560, liep slecht, gevolg van veel vuil en een scheef secondenrad. Gelukkig heb ik van deze horloges nog wel enkele slopertjes liggen, dus onderdelen waren geen probleem. Verder heb ik niets hoeven te vervangen, alleen een goede schoonmaakbeurt en nieuwe oliën. Het glaasje heb ik geschuurd en gepolijst. Er zitten nog wat schuursporen op, die ik op een later tijdstip wel zal uitpolijsten. Nu maar eerst even genieten van dit mooie horloge.
Zo kwam het hier binnen (de stalen flix-o-flex reeds verwijderd…)
Zoals verwacht, veel rotzooi en smurrie.
Het uurwerkje zag er echter redelijk uit. Wel wat roest aan de kroonzijde, maar dat was het ook. Wel waren alle tandraderen en juwels behoorlijk smerig.
Geen foto’s gemaakt van de (de-)montage, omdat ik deze uurwerkjes al diverse keren onder handen heb gehad. Ze zijn niet heel erg moeilijk.
Maar zo ziet het er nu uit:
Over de waarden kan ik niet klagen, die zijn voor dit horloge goed, zeker als je bekijkt, dat ik de veer niet vervangen heb.
Dial down:
Dial verticaal:
Dial up:
De beat-error laat ik zo, ze is niet al te hoog en en is wat lastiger te corrigeren. Verder heb ik aan de timing niets veranderd, vind het zo best wel kunnen.