Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Ik heb het hier wel eens vaker laten zien, dat je soms door de smurrie heen moet kijken, om te zien, welke pracht er achter verscholen zit. Dat is ook het geval bij deze Seiko Crown 15002 uit 1960. Hij zat in een lotje met andere horloges, en ik vond de wijzerplaat wel leuk. Hoe vaak zie je perlage op de wijzerplaat? En dan ook nog de wijzerplaat hoog gepolijst. Dat vond ik meer dan de moeite waard om op te knappen.

De kast was dof en heeft wel wat sporen van de tijd. Op enkele plekken is de kast aangetast (door het dragen van stalen banden, dat zie ik wel meer), maar zeker niet reddeloos verloren. Na een goede poetsbeurt met de juiste middelen kwam er weer de glans in en kwam de mooie goudkleur weer naar boven. Die zal later weer donkerder worden, maar nu is het even licht gekleurd goud.

De wijzerplaat heeft wat vochtsporen maar niet echt storend. Het uurwerkje, een Seikosha 560, liep slecht, gevolg van veel vuil en een scheef secondenrad. Gelukkig heb ik van deze horloges nog wel enkele slopertjes liggen, dus onderdelen waren geen probleem. Verder heb ik niets hoeven te vervangen, alleen een goede schoonmaakbeurt en nieuwe oliën. Het glaasje heb ik geschuurd en gepolijst. Er zitten nog wat schuursporen op, die ik op een later tijdstip wel zal uitpolijsten. Nu maar eerst even genieten van dit mooie horloge.

Zo kwam het hier binnen (de stalen flix-o-flex reeds verwijderd…)

Zoals verwacht, veel rotzooi en smurrie.

Het uurwerkje zag er echter redelijk uit. Wel wat roest aan de kroonzijde, maar dat was het ook. Wel waren alle tandraderen en juwels behoorlijk smerig.

Geen foto’s gemaakt van de (de-)montage, omdat ik deze uurwerkjes al diverse keren onder handen heb gehad. Ze zijn niet heel erg moeilijk.

Maar zo ziet het er nu uit:

Over de waarden kan ik niet klagen, die zijn voor dit horloge goed, zeker als je bekijkt, dat ik de veer niet vervangen heb.

Dial down:

Dial verticaal:

Dial up:

De beat-error laat ik zo, ze is niet al te hoog en en is wat lastiger te corrigeren. Verder heb ik aan de timing niets veranderd, vind het zo best wel kunnen.

26 likes

Valt 27 jaar oud onder vintage (25+…)? In elk geval is 1 van de 2 Seiko Kinetic horloges welke in mijn bezit zijn - een dames- én een heren horloge - weer in werkende staat. Uiteraard vergeten een voor-foto te maken, dus jullie moeten even genoegen nemen met enkel de originele glaasjes van beiden…

De horloges zijn verkregen via een collega van m’n broer. Beiden niet werkend - de horloges dan, maar broer en collega waarschijnlijk net zo min - met de boodschap ‘Kijk maar of je er wat mee kan.’

Ik richt mij voor nu even op het heren model, de 5M42-0E39. Hiervoor heb ik nieuw glas, nieuwe pakkingen en een nieuwe OEM Seiko accu (partnr. 30235MY) gekocht.

De kast en band horen deels gepolijst en deels geborsteld te zijn, maar hier was geen onderscheid meer in waar te nemen. Even Googlen gaf een goed beeld van hoe het hoort te zijn. Eerst maar even in de ultrasoon…

Vervolgens wat grove uitstekende beschadigingen met korrel 1200 en 2500 wat “glad” gemaakt. Delen gepolijst met de polijstmachine en andere delen geborsteld met scotchbrite. Vervolgens weer de ultrasoon in, nieuwe pakkingen en glaasjes gemonteerd.

Hierna de accu vervangen voor het nieuwe exemplaar, de lagers van de rotor en kroonstam zelf gesmeed en nieuwe pakkingen geplaatst.

En zowaar…

…hij werkt weer! :partying_face:

Best content mee al vind ik het verder een lelijk ding…:grin:

22 likes

Knap gedaan! En ergens speciaal genoeg dat het lelijk, cool wordt. Toch? :smile:

2 likes

Precies dat. :point_up_2::blush::+1: Ik durf hem momenteel zelfs te dragen…:watch::wink: Dat vind ik het leuke, dat je een horloge ook kan waarderen om iets anders dan enkel het uiterlijk. Dit zit gewoon erg mooi in elkaar en voelt degelijk aan, daar zit voor mij de aantrekkingskracht van dit exemplaar.

2 likes

Zo, je bent ver gegaan :muscle: :muscle: :grin:

Just kidding; leuk project :+1:

5 likes

giphy (1)

3 likes

:laughing: :laughing:

2 likes

Je bent me voor :joy:

3 likes

…en nummer 2 is ook weer tot leven gekomen. :muscle:

Blijft voldoening geven deze hobby. :blush::watch:

25 likes

Smeden, smeren…ik draai er m’n hand niet voor om…:grin:

3 likes

Knappe restauratie!

En zo leren we dan ook weer een nieuw (vintage) horloge archetype kennen.
Behalve de ‘Omega Pie Pan’

(foto internet)

en de Panda Watch van diverse merken,

(foto internet)

Kunnen we nu ook de ‘Kroonkurk Seiko’ van Patrick @VmaxNL in de annalen van de horlogerie bijschrijven.

Wat een prachtige plaat! Geweldig dat deze nu voor het nageslacht bewaard blijft!

Draag 'm met trots en plezier!

12 likes

heerlijke restauratie

2 likes

Dank voor het compliment :smiley:

Binnekort heb ik vakantie dan ga ik beginnen aan wat nieuws uit de projecten bak :sunglasses:

3 likes

Een paar weken geleden kocht ik dit lelijke eendje, een Luzerne chronograaf met Landeron 47 “triple button”. Met deze constructie start je de chrono met de bovenste knop, pauzeert hem met de onderste en reset hem met de knop op de kroon:

Dit was de verkoopfoto, de vergulde zakhorloge kroon valt enigszins uit de toon…

Het glas was aardig bekrast en vergeeld:

Die heb ik dezelfde avond nog vervangen en daar knapte hij al aardig van op!

Maar voordat ik er een service aan ga doen wilde ik eerst die lelijke kroon vervangen, dat was gelukkig ook zo gevonden, niet perfect, maar toch veel beter… heb ook de opwindas moeten vervangen omdat de nieuwe kroon een kleinere schroefdraad nodig had:

Ik heb hem toen direct willen dragen, maar hij stond zo enorm droog dat ik het gewoon niet aandurfde… tevens leek het einde van de veer kapot te zijn want hij was oneindig op te draaien.
En als klap op de vuurpijl liep de minutenteller ook niet mee.
Vandaag had ik eindelijk tijd om eraan te beginnen, dus here we go!

Eerst de wijzers verwijderd en het uurwerk uit de kast gehaald:

Ik moet zeggen dat zo’n chrono uurwerk er wel altijd erg indrukwekkend uitziet…

Aangezien het een uurwerk zonder schokbeveiliging is ga ik eerst de balans verwijderen en losnemen van de brug:

Vervolgens moet de deksteen eraf via de 2 schroefjes onder de brug:

Hier is te zien dat het seconderad niet het tussenrad meeneemt voor de minutenteller, hier zal ik naar kijken als ik wat meer onderdelen verwijderd heb…

Na de balans ook het anker eruit en het uurwerk gecontroleerd laten uitdraaien, normaal laat ik eerst de veerspanning eraf, maar dat gaat hij deze niet

Dan het demonteren van verschillende chrono onderdelen:

En het verwijderen van het opliggende vierde wiel met de Presto 5:

Dan is hij alweer redelijk kaal en is het verder een “normaal” uurwerk:

De bruggen eraf:

Onder de veertonbrug zit nog het kroonrad en de pal verstopt:

En dan door naar de wijzerplaat kant:

Het bakkie is weer vol:

Ter lering en vermaak nog even de nieuwe veer naast de oude gelegd :grimacing:

En dan de Elma in, heerlijk die schone onderdelen:

Eerst de deksteen van de balans terug op de platine gezet en dan de veer weer in de ton:

Omdat ik de veer er met de hand inzet doe ik dit zonder “vinger condooms”, dus aansluitend de veerton door de rodico rollen om vervuiling uit de tandjes te halen

Montage in omgekeerde volgorde:

En dan de chrono onderdelen erop:

Wijzerplaat en wijzers erop en terug in de kast :ok_hand:

Nog even wat spelen met het excenterschroefje voor de minutenteller (de pincet wijst hem hier aan op het “kale” uurwerk)

En een mooi alligatorbandje erop wat ik van @BG1 over hem genomen:

Zal morgen nog even de eindtiming posten, voor nu eerst even genieten :ok_hand:

42 likes

En terecht! Mooie prestatie, mooi horloge, mooi verhaal.
Draag 'm met genoegen in goede gezondheid.

2 likes

Felicitaties zijn hier op zijn plaats!
Knap gedaan Tim!

2 likes

@VmaxNL : biertje verdiend, Patrick!

2 likes

super, dat je aan een chrono durft te beginnen en dat het dan ook nog zo goed lukt :+1:

2 likes

Diepe buiging!!
Mooi om te zien hoe je het geheel weer tot een goed einde brengt.

2 likes

:point_up:

2 likes