Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Ben momenteel bezig om een horloge “levend te maken” maar daarvoor heb ik een tiretteveer nodig. Iemand van de sleutelaars hier toevallig zo’n oude FHF in de donorbak liggen?

2 likes

Altijd lastig om dit soort zaken te tackelen.

1 like

Gisteren het FE 233-60 uurwerk vsn deze Prominent geserviced. De opwindstift was afgebroken en daardoor miste uiteraard ook de kroon.
Gelukkig had ik nog een sloopuurwerkje liggen waar ik deze delen van kon afhalen.
Een nieuw glaasje heeft ie ook gekregen.

23 likes

12,4mm zonder glas
15.1 met glas

1 like

Oe, dat is een dikkertje :blush:

1 like

Ik had op de laatste rikketik een lijk van een horloge meegenomen voor een paar centen uit zo’n rommelbak.
Ik dacht…dat kon voor dat geld wel eens een mooi projectje zijn.
Het gaat om dit horloge. Het opschrift verraadde al dat er een Unitas 6300 onder de kap zit.

Achterkant.

En het vieze uurwerk.

Dus ik ga vol goede moed aan de gang met het demonteren van het uurwerk. De veerton blijkt muurvast te zitten en de oorzaak is al snel duidelijk. Hoezo waterproof ?

De veerton as is niet meer bruikbaar en daar moest een nieuwe voor komen. Dat bleek nog niet mee te vallen want ze zijn niet zo dik gezaaid op ebay. Ik had er eindelijk eentje gevonden en dan blijkt UPS mijn pakket kwijt te zijn…grrrr.
Dankzij de interventie door de lieve mevrouw van het UPS acces point bij ons in het dorp is er een extra onderzoek gestart en vandaag lag dan na een aantal weken ineens het pakket in de bus. Het was flink smerig dus wie weet waar die overal geweest is.
De oude was echt niet meer bruikbaar.(slechte foto). Vreemd genoeg was de veer zelf niet verroest en die is dan ook gewoon terug gegaan.

De opwindstift was ook dusdanig door het roestmonster aangevreten dat je hem met de vingers kon breken. Een andere kopen was in dit geval een stuk makkelijker. Een stuk zat vastgeroest in de kroon, dus heb ik nog een andere kroon moeten gebruiken. Ik had nog een passende kroon gevonden in mijn onderdelen.

Het uurwerk loopt nu weer en eigenlijk niet eens onverdienstelijk. Ik heb geen foto’s van de timing, maar hij heeft een amplitude van 263°. Alleen de beat error is met 1,3 ms een beetje aan de hoge kant, maar ik laat het zo.
En om de pols. Het is weer een bruikbaar horloge geworden. Niet mooi misschien maar wel dagelijks bruikbaar en ik heb weer veel geleerd.

Nu ligt er eigenlijk alleen nog een mooie PRIM in de projectenbak, maar daar moet ik een balans voor hebben. @LVA is al voor mij aan het zoeken in Tsjechië

32 likes

Wauw top wijzerplaatje hoor

2 likes

Super gaaf horloge Peter!!! :heart_eyes:

1 like

Tijd voor een zwemtest? :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

:rofl::rofl::rofl: dan verzuipt ie

1 like

Goed werk! “Mooi” is een kwestie van smaak, maar deze heeft zeker “smoel” of “karakter”. En ik vind 'm best geslaagd.

1 like

Mooi horloge :+1:t2: heb je m op radium getest? Wijzers en markers lijken goede klodders te hebben :grimacing:

Foto beter bekeken :face_with_peeking_eye: ik zie swiss made t staan… tritium dus :+1:t2:

2 likes

Weer mooi gelukt Peter! :+1:

1 like

Super geinig ding! Heb je mooi eer van je werk :+1:

1 like

Mocht je meer nodig hebben… ik heb hier nog restanten van een PRIM 96 0 uurwerk. Geef een seintje wat je nodig heb en dan kan ik kijken wat er tussen zit. Een balans helaas niet.

image

OMG!

Wraauwww! Ik hou wel van kattenhorloges!

image image

[quote=“Scudo, post:3185, topic:272519”]
Niet mooi misschien
[/quote]d

Nou, ik vind 'm super en zou 'm zo dragen! Wat een leuke vondst. Zo zie je maar waar een gokje toe leiden kan.

En ook nog een pakjes avontuur! Daar word je af en toe wel eens tureluurs van (om geen grovere taal te gebruiken). Gelukkig dat er soms nog lieve mevrouwen op het afhaalpunt werken!

Wat voor uurwerk zat er nou in? (Nee, niet in die lieve mevrouw, in die mooie Dorly).

Mooi werk dat je deze van de kliko gered hebt!

En ook nog maar even een Mikroliskje doen:

5 likes

Knap werk, een beauty is herboren. Het wordt idd lastiger en lastiger onderdelen te vinden. En soms koop je beter een gans horloge dan de prijs te betalen voor een wisselstuk.

2 likes

Het is een oudere PRIM. Volgens Lennert een kaliber 50

‘Begrijpend lezen’ is ook een dingetje… Het stond er gewoon! :blush:

3 likes