Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Wowwww

Wow! Is er ook iets wat jullie NIET kunnen?

Prachtig hoor!

4 likes

Geef ons maar geen klok want klok = kapot :rofl:

Remco heeft gewonnen mannen, nog eens … Super Remco

2 likes

Niet het horloge, maar wel de wijzerplaat… Het horloge ligt al volledig uit elkaar. Is ook zo gekomen in een lotje onderdelen.

6 likes

In mijn vezameling zit een Horloge van het merk Anker met een Henzi&Pfaff uurwerk, op het tandwiel staat H+P. :slightly_smiling_face:

5 likes

Ik ben vandaag de hele dag bezig geweest met deze Seiko Gyro Marvel. Gekocht als defect, tjonge, dat was hij ook! Zodra ik het horloge uit de kast haalde, was al snel duidelijk, dat dit een hele klus zou worden. De olie droop werkelijk van het uurwerk. En dan ook nog van die dikke tattie, het leek wel alsof ze er een paar druppels motorolie in hebben laten vallen. Yeah, een super goed idee! Als het dan ook nog wat bescherming voor de onderdelen had gebracht, maar helaas, dat was ook niet zo. Het hele uurwerkje was schrot.

Bummer, een flinke tegenvaller, want echt alles was niet meer bruikbaar. De tappen gecorrodeerd, de stenen ingesleten, de veer van de balans aangetast. Maar gelukkig heb ik door de tijd heen veel oude lijkjes van dit horloge opgekocht, waardoor ik een heel bestand heb aan onderdelen. En een paar weken geleden had ik een uurwerkje met alleen wijzerplaat gekocht, die ik al in vooruit helemaal schoongemaakt had en gesmeerd. Ik moest nog wel de automaatbrug opbouwen, maar dat was het wel zo’n beetje. Een vooruitziende blik dus!

Het enige wat toen nog resteerde, was de wijzerplaat monteren, de wijzers nog even oppolijsten en erop zetten en alles in de kast zetten. En dan nog een bandje voor dit horloge te vinden.

Ik vind dit hele interessante horloges, ze zijn de eerste eigen automaathorloges van Seiko, geheel eigen design. En je ziet er ook design in terug, die in de latere horloges gebruikt zijn. Dit is nog heel duidelijk een horloge uit de jaren 50 design, niet lang daarna gingen ze over op de modernere designs voor die tijd. Dit horloge is van begin 1960.

Dus weg met dat uurwerkje, een donoruurwerkje erin, en dan heb je uiteindelijk dit:

Het loopt redelijk, nog met de oude veer erin, maar hiermee ben ik voorlopig wel tevreden.
Wijzerplaat beneden

Wijzerplaat vertikaal

Wijzerplaat naar boven

18 likes

Geen ander geknoei gevonden? Afgevijld kompass maakt mij meteen achterdochtig. Meestal betekent dat dat er een verkeerde balansstaf in zit, en dat gaat vaak gepaard met ander geknutsel. Tot aan verbogen ankers en scheef ingedraaide ankerkloofschroeven toe ben ik tegengekomen :grimacing:

1 like

Het kompass was niet afgevijld, enkel de tip van het laarsje. Verders geen geknoei tegen gekomen, zie je ook aan het regelbeeld. Al weet ik niet of de vlakke spiraal origineel is, doorgaans komt dit cal met een breguetspiraal. In dat geval is er zeer goed afgeteld naar het tikgetal van het cal en dus ook zeer goed vervangen, kan zijn dat daarom er gerommeld is met laarsje.

4 likes

Breguetspiraal vervangen door een vlakke is niet simpel omdat je dan de positie van de pitonpen in de balanskloof moet veranderen, die ligt bij een vlakke spiraal veel verder naar buiten dan bij een breguetspiraal. Lijkt me niet dat dat gebeurd is, dat zou je moeten zien. :thinking:

2 likes

Ik had nog een leuk projectje van afgelopen rikketik liggen. Had een donor nodig om hem weer compleet te krijgen. Is weer een mooi klokje geworden vind ik persoonlijk.

34 likes

Heel fraai!:+1:

2 likes

Erg mooi geworden!!

1 like

Dat is het zeker! Als nieuw! Goed gedaan! Veel draagplezier!

6 likes

Zo daar heeft veel polijstwerk ingezeten!

3 likes

10 minuten cape cod. :smile:
Valt dus nog wel mee.

3 likes

Vandaag een vintage Roamer opgehaald. Beetje aan de praat geraakt met de verkoopster en opeens kwam deze Verdal Tour De France boven! Meteen aan het opknappen begonnen et voila!:

27 likes

Heerlijk om te zien! Weer eentje ’ gered’ !:+1:

2 likes

Zijn er hier artiesten die met vintage chrono’s weg kunnen, of is dat echt wel a bridge too far?

1 like

Hoi…

Ligt aan het caliber en wat er mee mis is. Een reguliere service kan ik geven, stuur maar een PB

Uurwerk van je schoonmama loopt nog steeds?

Erg mooi geworden!!!

1 like