Ja hoor!
Ik heb geen concrete case hoor, het viel me gewoon op dat de meeste hier driehanders zijn.
Misschien waren chrono’s destijds gewoon veel dunner gezaaid?
Ja hoor!
Ik heb geen concrete case hoor, het viel me gewoon op dat de meeste hier driehanders zijn.
Misschien waren chrono’s destijds gewoon veel dunner gezaaid?
Zijn voor een beginner ook lastiger te servicen en een op de tweedehandsmarkt een stuk duurder.
Een 3 hands project koop je voor €10, een chrono project voor zeg minimaal €100-€200.
Heb er zelf als beginnende prutser nu 3 gedaan, is erg leuk om te doen, kost alleen wat meer tijd om te servicen en alle hamers etc goed af te stellen.
Plaatje voor de sfeer:
Kom nou, Tim! Je doet jezelf onrecht aan. Veel waardering voor je vakmanschap hier. Er zijn zat ‘professionele’ horlogemakers die niks bakken van een mechanisch horloge, laat staan chrono’s.
Ga door met je goede werk en hou een beetje meer van jezelf!
Vind dit als forum autodidact toch wel heel netjes hoor @TKH . Ik zou jezelf hernoemen van putser naar autodidactisch hobby sleutelaar. Het prutser stadia ben je echt wel voorbij
Na 1,5 jaar sleutelen ben ik nog steeds een prutser hoor
Een professionele prutser of ervaren prutser dan!!!
’ prutser’ als geuzennaam. Eretitel! Ik zeg vaak tegen mijn egaa. " ik ga nog even prutsen"
Maar dan jok ik, want het is maar zelden ’ even’…
Ja bij mij is het ook zelden “even”…
Zeker met wijzers die gebogen zijn. Die buigen altijd weer terug😂
Even schroeven zeg ik meestal. Ook al raak ik soms geen schroevendraaier aan
En inderdaad vaak toch net wat langer dan ik van plan was; shit is het nou alweer half twaalf?
Ook ff aan t klooien geweest vanmiddag.
Glaasje zat vol met krassen, deze er even uit geschuurd!! Resultaat vind ik niet verkeerd. De kast moet ik nog doen maar is nog redelijk netjes.
Het is bij mij ook wel eens half 4 geweest.
En dan bedoel ik ook niet half 4 's middags.
Geloof niet dat ik het wel eens zo bont gemaakt heb
Maar dat hangt ook af van je dag-nacht ritme. Als ik te veel afwijk van “normaal” dan bezuur ik dat de volgende ochtend weer.
Ik slaap heel erg slecht. Soms zijn er nachten bij dat ik helemaal niet slaap jammer genoeg.
Of ik nu wakker lig of aan het prutsen ben aan horloges dat maakt dan ook niet meer uit.
Dat herken ik Peter. Hoe ouder ik word hoe slechter ik slaap… en dan ben ik nog een jonkie. Het FF of even nemen zie hier thuis inmiddels al een aantal jaaaaaaren met een beste korrel zout. Ik weet met de meeste dingen echt wel waar ik mee bezig ben, heb geen goedkoop gereedschap en toch lopen de dingen soms anders dan dat je bent gewend. Het prutsen aan horloges deed ik in het begin ook nog wel eens tot laat, maar daar ben ik wel van overtuigd dat dat maar beter niet kan. Een foutje is door mindere scherpte snel gemaakt en de gevolgen zijn vaak groot. Inmiddels al aantal keer iets gesloopt. Soms beter om aan de kant te leggen en met een frisse kop weer verder te gaan. Om vervolgens weer wakker te liggen omdat je toch weer met je gedachte bij het uurwerk zit
Op het werk iets te veel geautomatiseerd. Begonnen ergens op een klus met 6 werknemers en bleven er met drie over… daar werd ik hoofdprutser genoemd
Oh dat is balen. Ik slaap gelukkig meestal wel goed, al is dat ook wel eens anders geweest.
Oefff… het loopt uit de hand…?
Misschien moeten we deze draad omdopen tot :
“Beschrijf hier je weer tot leven gewekte horlogemaker” ?
(Zie hiervoor ook het (slechts in mijn fantasie; niet echt bestaand) wetenschappelijk psychologisch standaardwerk:
" De therapeutische werking van het horlogemaken - Horloge Sleutelaars in de nacht".
Nou, deze horlogemaker leeft nog, maar is een bescheiden hobbyist… Nog veel te leren…
Vandaag deze Citizen Alarm Date met een 5130 uurwerkje. Leuk complex uurwerkje, dat toch logisch in elkaar zit. Gelukkig genoeg foto’s gemaakt, anders is het echt moeilijk… Gelukkig waren de veertjes in dit horloge wel gemakkelijk weer te plaatsen. Dat heb ik ook wel eens anders gezien…
En als dan alles weer in de Elma is geweest en weer gemonteerd is, dan krijg je dit horloge…
Kom der maar in @Climholland. Iets met tyfusennogwatveertjes?
Behoorlijk gecompliceerd uurwerkje zo te zien. Geen chrono, maar toch… veel palletjes en wieltjes. Niks voor mij. Net weer wat anders in elkaar gestoken als die Zwitserse wekkers ( AS 1930 of AS 1475) maar toch ook veel overeenkomst, kijk maar.
Maar hij is mooi geworden! Goed gedaan jochie!