Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Ja inderdaad! Je hoeft niet lang te zoeken waar ze hun ’ inspiratie ’ vandaan haalden.
Mooi resultaat!:+1:

1 like

Helaas weer terug naar het sleutelhok… Op zich loopt het horloge prima, maar met de wijzer omhoog blokkeert het uurwerkje soms. Niet op een bepaalde plaats, echt willekeurig. De secondewijzer gaat dan even heen en weer en gaat dan verder, om daarna weer te stoppen. In alle andere posities loopt het perfect. Ik heb alle tandwielen gecontroleerd en nog eens gereinigd. Dat zit wel goed. Geen beschadigingen aan de tandwielen, de tappen zijn recht. Geen beschadigingen aan de stenen. De balans loopt vrij en de spiraal ligt goed vlak, ook als het horloge op de kop ligt. Het anker ziet er goed uit, geen beschadigingen daar en ook geen visuele slijtage. Dus dit is nog even een groot vraagteken.

Maar ook dit is weer een leermoment om het weer op te lossen.

3 likes

Wist je dat Citizen dit uurwerk inkocht? Misschien is het wel gewoon Zwitsers.

Het enige uurwerk wat niet manufactuur is van Citizen.

2 likes

Zou dan zo maar kunnen dat dit een Zwitserse AS 1930 variant is. Zou wel mooi zijn als eventueel benodigde reserveonderdelen dan ook passen.

Wee

Weet je zeker dat er niet iets tegen het glas aanloopt?

Dat weet ik heel zeker, dat doet hij ook als het uurwerkje uit de kast is gehaald. Het is ook niet, dat het uurwerk zomaar stopt. Het blokkeert en de secondenwijzer gaat even op en neer. Om dan weer even verder te gaan. En soms stopt het dan. Dat iets blokkeert, daar kan ik wel wat mee. Die defecten zijn op te zoeken, maar als er niet een directe reden voor te vinden is…

2 likes

Ik ben na 3 jaar wekelijks een opleiding horlogemaker nog steeds het “rookie” stadium nog niet voorbij teminste dat vind ik zelf.
De resultaten van mijn examen spreken dit echter tegen. Kwestie van zelf onderschatting wellicht. Mijns inziens komt dit door de vele variabelen waarop ik een uurwerk volledig kan verneuken. :grin:

7 likes

Ach er is altijd baas boven baas.
Ik foe m’n horloges met meer vertrouwen binnen bij de gemiddelde forum liefhebber-knutselaar dan bij de commerciële horlogewinkel.

2 likes

Ik foe natuurlijk niet, dat klinkt best vies.

4 likes

Anker met vrij onbekend AHS 50 (=Alfred Hirsch Schwenningen) uurwerk.
Uit elkaar gehad, schoongemaakt en weer gemonteerd.
Apart uurwerkje, maar leuk om te doen. Altijd hetzelfde is ook saai.

14 likes

Vandaag heb ik me bezig gehouden met een honderdjarige Seikosha Laurel. Seiko heette vroeger Seikosha, mocht je je afvragen wat voor merk het is…
Het is een klein zakhorloge, klein maar fijn. En het was behoorlijk smerig, toen ik het uit elkaar trok. Daar heb ik geen foto’s van, wel van de opbouw. Nu loopt het redelijk, niet in alle posities. Ik moest zelfs een kunstgreep toepassen met de wijzerplaat omhoog, omdat de balans begon te prellen… Oeps… Gelukkig doet hij dat alleen met volledig opgewonden veer, maar toch!

Eigenlijk had ik me dit horloge gekocht om het uurwerkje en de wijzerplaat over te zetten in het polshorloge, dat ik me al eerder gekocht had. Maar ik vond het ook weer zonde, omdat het in zo’n goede staat verkeert. Dus weer op zoek naar een andere Laurel, die er minder goed uitziet…

Het uurwerkje is gebaseerd op een Zwitsers design (Moeris), maar volledig in eigen beheer gemaakt. Het uurwerk is een type 12, slechts 26mm groot. Heel anders dan de gebruikelijke formaten voor zakhorloges. Maar dit maakte Seiko later wel mogelijk om er een polshorloge van te maken. Destijds was het extreem moeilijk om zo’n klein uurwerk te maken met de destijds beschikbare technieken, die ze voorhanden hadden. Pas toen de betere machines kwamen, gingen de technische vaardigheden ook omhoog. Maar tot die tijd konden ze slechts 30-50 uurwerkjes per dag maken. In 1913 bracht Seiko de Laurel uit. Destijds nog geen Seiko op de wijzerplaat, overigens is dat op het hele horloge niet te vinden, alleen Laurel siert de emaillen wijzerplaat. Dit was het eerste horloge, dat ze helemaal zelf konden maken, van kast tot tandwielen en veren. Een staaltje techniek, dat zeer bewonderd werd in eigen land. Het zou de opmaat worden voor wat Seiko nu is.

Ze zouden al eerder groter zijn geworden, als de 2e wereldoorlog er niet zou zijn geweest. Vooral Seiko heeft in die tijd enorm geleden, waarbij hun fabrieken volledig in de as gelegd werden door de bombardementen. Toch zie je er de typische Japanse volhardendheid in hun eeuwige zoektocht naar perfectie en harmonie. Het kenmerkt alle producten uit Japan, Made in Japan is voor velen een symbool voor kwaliteit geworden en niet alleen in horloges.

Maar nu terug naar het horloge. Ik had dit gekocht in een lotje, met als doel het uurwerk en de plaat te gebruiken in het polshorloge, dat ik al heb. Dat is ook al van het Mariage-type, maar mist wijzers en loopt niet zo heel erg lekker. Toen het horloge arriveerde liep het niet. Geen verrassing, en ik had het ook niet verwacht. Toch zat er wel iets aan beweging in, en dat was hoopvol. Dus toen ik vandaag wat tijd had, heb ik me dit uurwerkje eens onderhanden genomen. Het was behoorlijk smerig, en met geen notaties op de kast of op het uurwerk is het maar de vraag wanneer dit uurwerk voor het laatst onderhoud heeft gehad. Het heeft wel degelijk ooit onderhoud gehad, te zien aan de kleine slijtageplekken op de schroeven, maar het is in zeer nette staat gebleven na al die tijd.
Het uurwerk is best netjes afgewerkt, wat altijd leuk is om te zien. Ondanks dat dit maar een 7 steens uurwerkje is, is er nauwelijks slijtage aan de tappen. Alles ziet er best keurig uit voor een uurwerkje van ongeveer 100 jaar oud. Gezien hun technische mogelijkheden is dat best goed te noemen. Dus na een goede schoonmaakbeurt in de Elma en een reiniging van de kast in het ultrasoonbad kunnen we beginnen met de opbouw van het uurwerkje.

Verbazingwekkend bleek de originele blauwe veer nog behoorlijk wat power in zich te hebben en is weer gemonteerd.

De montage van de tandwielen is een beetje tricky, omdat het 3e wiel in een minuscuul gaatje geplaatst moet worden, net als bij een penanker vaak gebruikelijk is.

Montage van de bruggen.

Montage van het keyless gedeelte. Opvallend is de keuze voor de veer, die is er in principe niet.

Foto’s van de montage van de rest heb ik niet, maar wel van het uiteindelijke resultaat, gemonteerd en wel in de kast.

24 likes

Amai Peter je geeft er nogal gas op. Ook deze is weer toppie! Knap hoor :heart_eyes:

2 likes

Even wat anders dan mechanisch. Laatst een Seiko Lemon Face aangeschaft, maar die deed het helaas niet. Het display was naar zijn grootje, en die zijn nogal schaars. Toch een NOS LCD kunnen vinden, en dat kwam vandaag binnen. Gemonteerd en er was beeld! Dus dat was erg positief. Maar: Het in elkaar zetten van het ding, dat had toch wel wat voeten in de aarde. Hij wilde gewoon niet dicht! Maar na veel gefrutsel en frustraties klikte het ding toch dicht en kon ik hem om de pols slingeren.

Wat een gaaf LCD horloge is dit toch! Nu ik er eentje heb, begrijp ik wel, waarom deze zo geliefd zijn onder de verzamelaars. Nu nog een passende bracelet zoeken, dit is een universele, die er ook wel goed bij past.

17 likes

Misschien te weinig vrijloop tussen het ankerrad en de paletten van het anker? Ik heb een keer een uurwerk gehad dat ook een beetje zo reageerde. Er bleek een van de banking pins verbogen te zijn. Af en toe bleef het ankerrad achter het ingangspalet van het anker hangen. Pin terug gebogen en probleem verholpen.

5 likes

Dat is de moeite waard om na te gaan. Ik zal morgen eens kijken. Ik hou je op de hoogte, of het effect heeft gehad.

3 likes

Succes :+1:

1 like

Geweldig dat je dit bijzondere horloge van de vergetelheid hebt gered.
Dank voor het mooie verhaal en de duidelijke foto’s.
Dit soort verslagjes zijn voor mij altijd even een genietmomentje.

2 likes

Gister en vandaag aan het uitzoeken en inventariseren en documenteren geweest van alles wat ik het afgelopen 8 maanden gekocht heb maar kom ik toch nog wat mooie pareltjes tegen waaronder deze Almaz.
Even de kast schoongemaakt en gepoetst en klaar. Het uurwerk loopt nog goed dus nog niks aan gedaan. Alleen had ik geen 16mm bandje op voorraad dus kan em nog niet om de pols slingeren.

22 likes

Aamaj, wat een mooie!

1 like

Gefeliciteerd, echt een wannahave! :ok_hand:

3 likes

Die kan ook bij het draadje over speciale fonts!

2 likes