Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Lang leve de seventies. Mooi horloge

Deze Decerny “Special Sport” met een Lorsa P75 en mooi verweerde bezel en grijze sunburst wijzerplaat. Toch het een en het ander geleerd tijdens dit projectje :sweat_smile:

Het horloge kwam met een foute opwindas. Nu moet ik zeggen dat dit voor een beginneling als ik al een redelijke uitdaging was. “Wat is er toch [vul enkele scheldwoorden in] aan de hand met dit [vul nog enkele scheldwoorden in] opwindmechanisme?”
Bijkomend kwam het horloge met een balansveer die door een gorilla in de knoop was gedraaid. Onmogelijk om daar nog iets van te maken.

Ik bestel bij Cousins een complete balans, opwindas en een nieuw glaasje. Werd me een balans voor de P62 opgestuurd, maar die was blijkbaar voor een uurwerk zonder schokbescherming. Bijkomend was de opwindas te kort! Dan maar op eBay een donoruurwerkje gekocht en een lange opwindas (ik wist toen nog niet dat er handige verlengstukken bestaan).

De balanskloof met balans uit de donor overgezet, werkte niet. Ik heb ook het anker moeten overzetten.

Kast wat gepoetst, veel kon ik niet doen, want die is verchroomd. Verder nog een nieuw glaasje en een grijze nato.

De kroon dien ik nog te vervangen daarom heb ik de opwindas ook nog een fractie te lang gelaten. Eens ik een nieuwe kroon heb maak ik het perfect op maat.

Foto van het hele avontuur heb ik eigenlijk niet genomen. Eens alles wat vlotter begint te gaan ben ik wel van plan wat meer foto’s te maken zodat ik hier ook eens een fotoreportage kan posten. Ik vind het altijd tof deze hier te kunnen lezen.

20 likes

Lekker bezig. Ga door, maak vooral veel foto’s van het proces (leer je zelf ook van) en deze Decerny is in elk geval weer gered!

2 likes

Goed bezig! Zo ben ik ook begonnen. Alles met kleine stapjes. En dan gaat alles meteen een stuk sneller en gemakkelijker.

En daarnaast is dit wel een heel erg leuk horloge, mooi design. Kun je trots op zijn.

3 likes

Dankjewel @Lexaf en @VmaxNL!

1 like

Mooi horloge.

1 like

Sprekend van de kers op de taart, ik had op de gok een Richard automaat gekocht die er wat zielig uitzag:

Bij binnenkomst zag ik dat, zoals gehoopt, het een bumperautomaat was:

Nieuw glaasje erop, maar de kast is wel een beetje jammer:

@Bram27 bood aan om hem opnieuw te verchromen en wat een fantastisch resultaat zeg :heart_eyes: :heart_eyes:

Hij moet nog een beurtje hebben, maar eerst even genieten om de pols :sunglasses:
Super bedankt Bram!! :pray:

28 likes

Graag gedaan!

4 likes

Heel mooi gedaan!

Wat een prachtig resultaat. Hier wordt elke vintage horloge liefhebber blij van.
En een beurtje voor dat mooie uurwerk is jou wel toevertrouwd. Complimenten ook aan @Bram27. Wat scheelt dat zo’n nieuwe chroom plating. Knap dat je dat kan. Haveman kwaliteit…

8 likes

Dank je wel, al lijkt me de laatste opmerking iets te veel eer.

3 likes

:+1: het is je gegund…

2 likes

Dankjewel :smile:

Eergisteren gaf ik de keuze voor volgend project in de handen van @TKH. Die vroeg of ik nog een oude Pobeda had. Daar heb ik een meervoud van.

En de keuze viel voor deze:

Deze had wel wat uitdagingen…

Er mist een schroef. De regelsleutel(?) mist op de balansbrug en de spiraal is niet zoals die moet zijn.
Owja en de kast is ook niet moedersmooiste en het glas moet vervangen.

Daarna inspectie onder de microscoop….

Die was toe aan een flinke schoonmaakbeurt!!!

Kast gestript

Nog een poging gedaan de spiraal te plooien, maar toch een van een sloper gepakt. Wel de brequet spiraal iets gemanipuleerd omdat die anders DU aanliep op de spaken van de balans.

voor het glaasje helaas geen lage 312 op voorraad dus van een andere zim/pobeda
Sloper een glaasje gepakt en gepolijst… (for the time being…)

Van de ZiM 2602 mag je geen hoge verwachtingen hebben. Tijdje geprutst om de beaterror zeer goed te krijgen. De balans zal een iets vlakke tap hebben gezien het verschil horizontaal en een disbalans in de verticale posities.
Heb gekeken naar DD DU CD CL

DD

DU

CD

CL

Hier ga ik niet verder aan prutsen, want met deze waarden zal die in de praktijk prima binnen een minuut per dag blijven. Het is een wat latere 2602 uit het SU tijdperk en de afwerking is figuurzaag en korrel 40 schuurpapier.

Helaas geen fris bandje die de wijzerplaat eer aan doet, maar dit is haar metamorfose:

24 likes

De tandjes dat je van deze sloper nog een loper hebt kunnen maken mag een wonder heten :rofl:

2 likes

Vrijdag plofte er een envelopje op de mat van een aankoop op MP.
Misschien wel gezien… een Pontiac Courbee Hermetique antimagnetique. (JA…past allemaal op de bescheiden afgemeten wijzerplaat)

In de omschrijving: loopt niet, te strak opgewonden… hmm waarschijnlijk toch stukken aan…

Foto’s … alleen de eindfoto. Maar het uurwerk droop van de naaimachineolie en de balansveer plakte aan elkaar.
Inderdaad het liep niet, impulsjuweel stak naast het anker en de spiraalveer was verbogen tot op de balansboog.

Afijn, zoals @Vintagewatchstuff altijd zegt:" alles in de pot" heb ik alles tweemaal door de Elma gehaald en weer begonnen met opbouwen.
De spiraalveer leunde zwaar op de balansboog. Met een Dumont 1 (hele puntige) aan de aanzet de spiraal de veer naar buiten gebogen en de spiraal zette zich netjes onder de boog en ging vrij heen en weer.

Uiteraard is er slijtage op de balansas en loopt het in verschillende posities voor danwel achter, maar voor mij acceptabel.

Wat is dan Hermetique? Het uurwerk zit verpakt in een kunststof doosje, bovenkant is het glaasje en de onderzijde een soort plakje, wat op de glas klemt. De tige zit in een gaatje erdoorheen en is meer ‘stofdicht’ dan dat het uurwerk alleen in een metalen doosje zit met de bezel erop geklikt. Het uurwerk zit er dan tussen geklemd.

Maar plaatjes bewijzen de daadjes…
@Maurits

25 likes

Prachtig :heart_eyes_cat:

Super!

1 like

Afgelopen dagen deze Wingo voor de 2de keer onderhandel genomen. Het datumrad werkt dmv een omgebogen lipje in het rad. Erg kwetsbaar. Had deze oorspronkelijk vervangen, maar was al eerder geknapt. Toen zelf een lipje gemaakt in het rad en die was was teruggebogen en nu deed de datum het niet meer.

Lipje verstevigd met soldeer.
Ook de datumschijf onderhanden genomen.

Deze hack heeft gelukkig gewerkt.

Nu was de kast 1 van mn eerste pogingen tot beplaten en was ik bij de nikkel gestopt. Geen hoogstaand werk dus mooi moment om de kast ook opnieuw aan te pakken.

Ja kan toch beter!

Nu het nieuwe resultaat. Weer mijn methode iets aangepast en m’n beste werk tot nu toe!

27 likes

Ik vond die nikkellaag al heel geslaagd maar dit is wel piekfijn werk zo. Chapeau :tophat:

1 like