Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Lekker dat glaasje :ok_hand:

1 like

Ik heb blijkbaar ook pushpins van het type dat je zoekt in breedte 18.5mm. Kijk eens of die eventueel ook zouden passen, je weet maar nooit :smile:

5 likes

Dan wordt het model iets anders, met uitgevouwde lugs. :face_with_hand_over_mouth: Ik ben er inmiddels achter dat deze dingen shoulderless springbar genoemd worden. :partying_face:

5 likes

Even geen foto’s bij deze, maar wel even een vermelding. Vandaag wat gestoeid met mijn Citizen Jet Auto Dater (die ook in een andere topic staat). Ik heb het hele horloge goed aan de praat gekregen, maar de automaatfunctie bleef zwaar lopen. Eerst dacht ik, dat het de raderen waren, maar die liepen zo licht als maar kon zijn. Toen eens naar de rotor zelf gekeken. Daar zit een nogal groot lager in, en dat liep gewoon zwaar. Een extra bad in de Elma en daarna in een ultrasoonbad bracht geen soelaas, dus even op hele andere middelen teruggegrepen, waarvan ik wist, dat die bij dit soort problemen weleens konden helpen: Remmenreiniger. Niet meteen het middel waar je in het sleutelen bij horloges aan denkt, maar het heeft me meer geholpen bij kogellagers, en nu was het niet anders. Bijna een kwart bus gebruikt op dat lager, voordat het lekker liep. Maar nu draait het weer alsof het nieuw is. Persoonlijk denk ik, dat de combinatie van het koude drijfgas de kogeltjes iets doen krimpen, waardoor het vuil tussen de kogeltjes er uit gespoten kan worden. Ik had het daarna natuurlijk nog in de ultrasoon kunnen doen, maar het loopt nu al zo lekker soepel, dat ik het gewoon heb laten drogen en een paar druppeltjes olie op de kogeltjes heb gedaan. Voor nu werkt het weer prima, en ik verwacht ook voor de toekomst niet echt een probleem voor dit onderdeel.

Maar het is natuurlijk wel een goede tip, voor wie met een gelijkwaardig probleem zit. Soms moet je net out of the box denken…

8 likes

verwijderd olie en vet resten beter waardoor vuil ook eerder loslaat, en daarbij staat er best wat druk op de spuitbus waardoor je meer met kracht iets wegblaast.

Ik had een oud uurwerk wat het niet deed, balans met brug en veer er uit gehaald en met een spuitbus remmenreiniger het uurwerk schoongespoten tussen alle bruggen e.d. door (ik had wel de wijzers en wijzerplaat er ook af gehaald). Daarna de balansas gesmeerd met wat olie. Alles terug gemonteerd en het uurwerk liep weer!! Super spul dat remmenreiniger!

1 like

Wel mee opletten, het is geen scheikundig ongevaarlijk goedje. Dat wil je niet op je huid krijgen, en zeker niet inademen. :sweat_smile:

4 likes

Ik werk er bijna dagelijks mee!
Ik spuit af en toe mijn handen er mee schoon als ze onder de olie zitten maar daarna wel even met zeep wassen.

3 likes

Psies. Ik werk er niet dagelijks mee, maar met het onderhoud aan mijn motoren en de brommer van onze dochter gebruik ik het toch ook regelmatig waardoor het op mijn handen komt. Mijn handen schoonmaken doe ik met werkplaatshandenzeep of eventueel wat Dasty … ook lekker spul :rofl:

3 likes

Hoe veilig is mijn remmenreiniger? (hetbeterealternatief.nl)

Check even hier ivm veiligheid met betrekking tot het gevaar en kijk even op het etiket van de remmenreiniger of er een of meer bestanddelen hiervan inzitten.
Beter checken dan jarenlang ermee werken zonder het te weten.
VIB wat ze bedoelen is het Veiligheids Informatie Blad van het product.
Geen bangmakerij maar vaak kankerverwekkend dus beter geschikte handschoenen dragen en ventileren als je het gebruikt en let op zeer brandbaar en adembescherming en niet in contact laten komen met je huid en ogen.

6 likes

Vandaag de laatste hand gelegd aan deze goofy Atlantic “square date”.

Maar helaas zit dragen op de originele Atlantic stalen band er voor mij niet in; verstelling alleen aan de clasp, en daar haal ik het niet mee.

Dit horloge werd enige tijd geleden als project aangeboden en ik zag er wel wat in. Het woord “project” was door de verkoper goed gekozen, want zodra ik m opende zag ik al dat er een slager bezig was geweest…

Er zit een eenvoudige FHF96-4 in, dus dat is prima te doen, ook vwb onderdelen. Die onderdelen zijn ook wel nodig gebleken.

Na het verwijderen van de wijzerplaat zag je pas hoe ontzettend smerig, droog en onder de krassen het uurwerk zat (“mag het een onsje meer zijn?”)

De datumring nog geprobeerd te redden, maar uiteindelijk toch maar vervangen door eentje uit een donor.
Het propje rodico waarmee ik de datumring heb schoongemaakt laat wel zien hoe smerig alles was :fearful:.

De balansveer lag ook enigszins in de kreukels en helaas ontbrak de pitonschroef. De piton was vastgelijmd :grimacing:, waardoor een oefening balansveer plooien er niet in zat.
Dus ook maar de balans compleet vervangen.

Schoonmaken en opbouwen was verder iesiepiesie, totdat het uurwerk in de kast ging en de stift een ietsiepietsie tekort bleek. Opwinden ging niet.

Eerst geprobeerd wat lengte te pakken door een propje soldeertin in de kroon te stoppen, maar dat haalde niets uit.
Een vervangende stift had ik niet meer, waardoor het project vandaag pas is afgerond met het plaatsen van een nieuwe stift en andere kroon.
Ik moet wel nog een beetje fröbelen met de pasring, die heeft een beetje speling waardoor het uurwerk niet voldoende klemt in de kast.

In ieder geval weer een aparte verschijning rijker…

16 likes

Jezus.

what-spock

Dat alvast wel! Leuk ding.

2 likes

Mooi horloge :ok_hand:t2: en knap dat hij weer werkt…
Zitten op de band geen schakels die je los kunt maken? Onderin bij de gesp lijkt mij dat je schakels eruit kunt halen…

6 likes

Lekker dik in de olie dit Omega uurwerk :sweat_smile:

12 likes

Zo uit de frietpan :crazy_face:

3 likes

’ dans son Jus?’

2 likes

Ik zie nergens een opening of een splitpen oid.

2 likes

Is dat zo’n rekbandje? Dan kan je ze opentrekken en een stukje eruit halen… beetje fixoflex achtig.

Ik dacht dat die laatste linkjes er uit konden… binnenkant band geen openingen of zo…
Ik heb nog niet veel bandjes gezien die je niet kon verstellen… maar zeg nooit nooit :sweat:

2 likes

De enige verstelling die er volgens mij is, zit op de clasp, dmv de gaatjes kan je een stukje van de band in de clasp laten vallen.
Helaas kan ik m daarmee alleen niet voldoende inkorten

2 likes

Dit is een ander soort type links, zie je vaker bij oudere horloges. Zijn volgens mij wel in te korten

2 likes

Je clasp zit ook verkeerd gemonteerd…
Zijn de splitpennen ook niet er aan de zijkant uit te duwen?

1 like