Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Vandaag 2 lijkjes tot leven gewekt, maar weinig foto’s gemaakt, de eerste was een Nadal met AS 984:

De tweede was een anoniempje die ik online had gekocht omdat hij er ogenschijnlijk zo goed uitzag:

Toen ik heb uit elkaar haalde meende in hem te herkennen als FHF 175, maar toen ik een vervangende veer wilde pakken bleek die veel lager te zijn dan de veer die er uitkwam. Dus de oude veer opgemeten en een andere gepakt en doorgegaan met de service.
De enige naam die wel op het goudkleurige uurwerkje stond was “C.Crettiez”

Nouja dat deed geen belletje rinkelen dus heb ik die later op de dag even online opgezocht en er ontwaarde zich een aparte geschiedenis…
Ook bleek het dus een Crettiez Type 5 te zijn:

En aan de hand van deze naam kon ik hem inderdaad ook vinden in een frans naslagwerk:

Zo bleek deze ingetogen anonieme rakker toch weer iets bijzonders te zijn, het horloge lijkt in ieder geval nieuw, de plaat toont wel wat ouderdom:

Nu nog een fatsoenlijk bandje maken die op de vaste bandpennen past…

21 likes

Zijn weer lekker fris, en leuk dat crettiez uurwerk :+1::ok_hand:

2 likes

gisteren deze olma binnengekregen en gelijk aangepakt. De bezel was raar aangetast dus die geschuurd en weer gepolijst. De wijzerplaat heeft ook gereageerd.
Geen idee welke het ei en welke de kip is en wie er nou eerst was…

Erg mooi AS 1203 uurwerk.

Moet nog een ander bandje hebben voor de fixed lugs dus voor nu op een saai naturel perlon…

18 likes

Mooi en bijzonder horloge, Tim, dank voor het tonen.
Nog nooit gehoord van Cretier, maar goed nu te weten dat het merk bestaat.
‘online opgezocht’
Ik heb dat inderdaad maar even gedaan en het hele drama over Cretier met belangstelling gelezen.
Een aanrader om dat ook te doen voor iedereen die interesse heeft in de geschiedenis van de horloge-industrie en de rol die de opkomst van de arbeidersbeweging daarin heeft gespeeld.

Sowieso interessante sites, Watch Movements.eu en Watch Movements Archive. Veel data over minder bekende uurwerk kalibers, waarvan een flink aantal die je niet in de Ranfft gegevens zult vinden.
Save daarom deze url’s:

Past er wel heel goed bij vind ik. Perlon is niet altijd lelijk. Leuk en interessant horloge. De tandjes des tijds zijn weer aardig te keer gegaan maar er blijft toch een karakteristiek horloge over. Wonderlijke aantasting / patina van de wijzerplaat. Mooie lugs!

4 likes

Mooi horloge! Ik denk dat je het aangetaste chroom er af gepoetst hebt. Lijkt aantasting door vocht o.i.d te zijn? Drong de kast binnen en daarna de wijzerplaat aan getast. Zie je ook wel vaak via de opwind as gebeuren.

1 like

Is een stalen kast en bezel. Bezel van 180 tot 1000 geschuurd en daarna gepolijst.

1 like

Wittnauer met een Eta 1000. Redial… en mijn eerste met wijzerplaatstickertjes. Gek genoeg ook nog met passende pootjes. :woman_shrugging: Helaas geen passend bandje (te dik) en is met drilled lugs. Ik moet daar nog de perfecte pushpins voor vinden. Iemand een tip?

8 likes

Paar bandpennen buigen tussen 2 eetlepels?

1 like

Huh? Ik geloof dat ik deze niet snap. Dan krijg je kromme. Ik wil pushpins met dikke uiteinden. :innocent:

Ah zo, ik dacht dat de band te dik was en daardoor niet paste :partying_face:
Al eens aan die pennen gedacht voor vouwsluitingen?

1 like

Ik snap het niet zo goed maar als je een tekeningetje maakt met de nodige afmetingen dan kijk ik wel eens in mijn vers uitgemeste schuif :smile:

Vandaag een privé Ruhla penanker clinic gehad van @Scudo. Ik had dit mooie exemplaar van hem gekregen om te oefenen. Vandaag heeft hij me door dit uurwerk heen getrokken met zijn tips. Toch wel heel anders dan een standaard zwitsers uurwerkje. Gelukkig toch tot een succes weten te brengen. :grin:

Amplitude valt niet veel van te zeggen zo maar op basis van slowmotion filmpjes zit die wel goed. Wij waren enorm tevreden in ieder geval.

14 likes

Nou, zitten van die gaten in de lugs (kastpoten?). En heb best veel soorten pushpins, maar veel ervan floepen erdoor. Dit is dan nog de “beste”.

Wat ik eigenlijk zoek zijn vervangers van deze oudjes. Maar geen idee hoe zo’n model heet.

En dit bandje had ik ervoor gekocht. Fluwelig. Te dik, maar zijn al dunnere gewone onderweg.

2 likes

Aha, gesnopen :smile: voor welke breedte? Groter dan 18mm wellicht wegens tank? En hoe dik/kort zouden de pins moeten zijn om die gaten netjes in te vullen?

Nice! Van de meester moet je t leren :smile:

2 likes

Het is een oudje…maar voor mij best groot. 18mm En dan komt de uitdaging, hoe meet je een gat. Het zit zo rond de 1mm. :laughing: Zal eens wat pushpins gaan prikken en de beste meten op de micrometer. :sweat_smile:

1 like

Tandenstoker in priegelen en eens draaien tot je een randje op de tandenstoker ziet.
Dan meten met de schuifmaat / micrometer.

5 likes

Ja als iemand het als een makkie laat lijken is het een goed teken​:grin::+1:. Nu moet ik wel op eigen benen gaan staan. De volgende ligt al klaar.

7 likes

Die is simpeler want heeft geen secondewijzer :laughing:

1 like

Dat vond ik een kleinere uitdaging dan die balans terug krijgen. :joy:

2 likes

:rofl::rofl:

2 likes