Blauw met rood stiksel?
Een tijdje geleden heb ik me dit horloge gekocht, maar bij aankomst liep het niet. Vandaag maar eens gekeken, wat er aan de hand was. Het had echt wel onderhoud nodig, en schijnbaar was er ook een prutser bezig geweest, want er ontbraken enkele noodzakelijke onderdelen. Nu had ik die gelukkig wel liggen, dus dat was geen probleem. En er was verder ook geen schade aangericht, wat dan een pluspunt was. Wel was er een gloednieuw glaasje in gemonteerd, maar ze hadden niet de moeite genomen om het horloge zuiver te maken…
Inmiddels is alles weer zuiver en loopt alles weer.
Hier is al een schroefje weg.
Een blik op het keyless-gedeelte. Je zit de kleine printplaat aan de andere kant zitten. Ziet er heel indrukwekkend uit, maar dat is het niet.
Hier was de zwanenhals weg, die heb ik meteen weer er even opgelegd van het donoruurwerkje, dat ik had liggen. Zonder dit onderdeel loopt het uurwerkje niet. Het is namelijk een aan/uit contact…
De radertrein is best compact ontworpen. Je kunt nog net het vreemd vormgegeven escapewiel zien. De werking van het escapewiel is namelijk anders, dan bij een normaal mechanisch horloge. Hier komt de energie van de balans, en niet van een veer. De manier van aandrijven is eigenlijk omgekeerd.
En hier is alles weer gemonteerd. Als je eenmaal weet, hoe je deze uurwerkjes moet doen, stellen ze niets voor, maar je moet echt wel een bepaalde volgorde aanhouden.
En hier weer om de pols. In mijn verzameling bracelets nog enkele links gevonden voor de originele bracelet, die erbij zat, dus ik kan deze weer om de pols…
Bedankt voor het delen Patrick! Wat een mooie klus weer
Ik ben net aan mn eerste 5626 begonnen, maar die is wat viezer
Vol ontzag kijk ik naar jouw kundigheid,Patrick! Petje af!
Ik snap niets van deze techniek…
Wel van wekker-horloges.
Deze heb ik zojuist weer aan de praat gekregen. Er zat een vuiltje tussen twee tandjes van het sekondenrad.
Dat leek me ook wel logisch, want hij ging telkens stilstaan op dezelfde sekonde. Maar pas onder de microscoop vond ik de boosdoener.
Ook heb ik een stift voor het alarm deel moeten zoeken uit mijn doosjes.
Die kon ik vergelijken met eentje uit een andere wekker.
(AS1930)
En een nieuw glaasje en bandje natuurlijk. Nu nog een betere alarm-kroon…
Lekker bezig Heren!
Wat een fraaie hybride is deze Seiko, Patrick! Respect voor je vakmanschap.
Succes met deze viespeuk Tim!
De narigheid zit vaak in een heel klein hoekje. Die kroontjes ga je nog wel vinden.
En wéér zo’n leuke wekker van de vergetelheid gered.
Alle drie een duim!
Even terugkomend op de Basis
Speciaal voor @Lexaf op de foto met een nieuwe band
Mede mogelijk gemaakt door @Piede
Ik ben er blij en het thuisfront vond hem ook gaaf
Das een stuk beter zeg…
Super combinatie
De like-jes zijn even op… maar wàt een mooie combi, dit!
Jep, dit pas beter, mooi set!!!
Het buurtschap breidt zich nog steeds uit, weer nieuwe buren!
Met fancy lugs, weliswaar klein, maar ik vind hem wel leuk…
Gelukkig is de wijzerplaat nog netjes…
Mooie vondst die GP Bas
Deze Seikomatic (Baby-GS) had ik me al een tijdje geleden gekocht. Eigenlijk voor onderdelen, omdat de wijzerplaat flinke schade had. Maar toen het eenmaal hier was, bleek het toch een ander model te zijn, dan ik al in bezit had. Dat had ik op de foto’s niet zo waargenomen, maar de indexen van dit horloge verschillen met de normale versie hiervan. Dus dit was de moeite waard om op te knappen. Het uurwerkje, waar ik het eigenlijk ook voor gekocht had, deed het niet, maar dit bleek een probleem met de veer te zijn. Die was niet gebroken, maar van de arbor geschoten (vraag me niet, hoe ze dat ooit voor elkaar hebben gekregen…)
Aan het uurwerkje te zien, had het nog nooit onderhoud gehad sinds 1967… Maar ook relatief weinig draaguren, gezien de toestand van de kast. Na een onderhoudsbeurtje loopt het nu weer lekker, dus daar hoef ik me geen zorgen meer over te maken. Met de kast had ik wel werk, want er waren enkele pushpins afgebroken (3 stuks maar liefst), maar dat is niets, wat je met een 1mm boortje niet kunt verhelpen.
Dan bleef nog de wijzerplaat. Zo zag het eruit:
Ik had hier 2 opties:
- Zo laten
- De bruine troep verwijderen en verkleuring voor lief nemen
Omdat de wijzerplaat er echt niet meer uitzag, heb ik voor het laatste gekozen. Nu is het tenminste weer enigszins toonbaar. Er zit nu ook geen vieze smurrie meer op, die nog in het uurwerkje kan raken…
En uiteindelijk is het dit geworden:
Was het waterschade of een definieerbaar goedje? En zou de restschade nog wat te bleken zijn?
Zo te zien in de sojasaus gevallen
Geen idee, wat de oorzaak was. De laklaag was gedeeltelijk los en tot een bruinzwarte substantie geworden, die zich ook in het uurwerkje verspreid had. Nu kijk je tegen de metalen plaat aan. Is toch net wat beter om tegen aan te loeren…
In het uurwerkje zelf waren echter geen vochtsporen te vinden. Echter sluit ik vocht via de kroon niet uit, aangezien dat rubber nogal los zat. Masr de kroon en stem waren volledig vrij van roest…
De kast zelf had wel roestsporen, maar die konden eenvoudig verwijderd worden. En binnen was geen roest te vinden. Erg raar.
Vandaag deze Svea proefdraaien.
Liep niet, de oorzaak was snel gevonden, verneukte balansveer.
Daar gaan we weer voor een paar uur turen door de microscoop.
Cal MST 96-4
Tegenwoordig heeft alles wat binnenkomt en ter ‘renovatie’ wordt aangeboren wel het ene of andere probleem met de balans. Vaak zie ik ook dat er andere knutselaar aan bezig zijn geweest en hebben ze dan zelf de balansveer verplooid of durven ze er niet aan beginnen om hem te rechten , het blijft mij een raadsel.
Enfin tenslotte loopt hij nu zo rond de plus 3 seconden, amplitude van een rond de 280 en met een BE tussen 0.2 en de 0.0 afhankelijk van de stand van het uurwerk.
Samenvatting van de werken :
Beurtje, kast ultrasoon, balansveer gerecht tot zoverre mijn skills
Nog te doen : glaasje vervangen en op zoek naar een beter bandje. Maar vind em zo leuk dat hij om te proefdraaien toch op dit bandje om de plos mag.
Ook weer een blauwe, ben dol op blauw
Hier is hij dan.
SVEA
Het kan ook anders. Ik heb hier een horloge liggen met een krom anker. En aangezien het een niet alledaags uurwerkje is (HB111), is het wat lastiger om een ander te krijgen. Nu kan ik voor een paar tientjes wel een uurwerkje krijgen, maar dan nog…
Als het anker van een HB 313 hetzelfde is (en dat denk ik wel) dan heb ik een vervanger voor je.
eventjes verder gedaan met de voyagers, er waren er 5 waarvan eentje met etabrol en 4 met AS 1862/63 mechaniek. Het gaat om die 4. Dit zijn ze bij aankomst, geen van allen loopt en bij geen van allen werkt de snelverstelling via de kroon voor de datumaanduiding
Aangezien we reeds 2 van die voyagers opgeofferd hadden voor de diamaster, dat is deze
schoten er nog 2 over, we wilden de blauwe en 1 witte doen herleven en we denken dat dat wel snor zit als je volgende foto’s bekijkt
timing blauwe
timing rode
Om de pols
den overschot wisselstukken
Maar die gaan van pas komen want we dachten klaar te zijn met alle AS 1862/63 mechanieken, niets is minder waar, er is er nog eentje, de rado captain cook. Loopt ook niet en de snelverstelling werkt ook niet, sterker nog geen enkele beweging te krijgen in geen van beide kronen
Dus de captain cook zal t volgende project zijn, voor nu zijn we tevreden met de coole voyagers, de blauwe heeft trouwens onze voorkeur
!Rado we love Rado!