Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Weer goed bezig en weer een mooi resultaat. Mijn voorkeur zou de witte zijn.

1 like

Zooooo knap weer!
Sprakeloos!
image

2 likes

Wat ik nu toch weer eens tegen kwam…
Ik was een uurwerkje (HB111) aan het doen, maar wat ik ook deed, ik kreeg de balans er niet terug in. Of wel, die kon ik wel plaatsen, maar die klemde steeds. De tappen van de balans en de balans zelf bleken wel recht te zijn.
Uiteindelijk de boosdoener gevonden: Het anker. Ik vraag me af, hoe ze dat voor elkaar gekregen hebben. De hals van het anker was gewoon krom gebogen… Geen wonder, dat het uurwerkje niet wilde lopen! Ik had overal opgelet, maar niet op de hals van het anker. Goed leermoment, en dus weer iets, waar ik op moet letten.

Inmiddels is dit ook al verholpen middels de hulp van @THK, die een anker had liggen, maar je kan je afvragen, wat sommige mensen met hun horloge doen…

8 likes

@VmaxNL dat vroeg ik me ook afgelopen weekend af toen ik met mijn Palermo bezig was … :see_no_evil:

Deze Palermo kreeg ik zo binnen.

Bij het openen sprongen me de tranen al in de ogen.

Ik had gehoopt dat het glas verweerd was, maar helaas… de gehele wijzerplaat is vergeelt. Zit in de vernislaag. Aan de randen van de wijzerplaat kon ik zien dat hij zilverkleurig is geweest.

Hoe verder ik in het horloge zat te graven (lees, ontmanteling) hoe meer ik tegen kwam. Uurwerk zat vol vuiligheid. Geen idee wat ze erin hebben gegooid. Maar het zat vol met olie en koekresten. Over koekresten gesproken … de kast met lugs heb ik maar niet op de foto gezet. Die was letterlijk bruin :nauseated_face:

Dan ga je verder en kom je op een gegeven moment bij de tiretteveer uit. Die vond ik er wel heel apart uit zien. In eerste instantie dacht ik dat het onderdeel niet goed geproduceerd was en er een fabrieksfout in zat. Totdat ik nog eens wat aandachtiger zat te kijken …

Hier is een creatieve horlogemaker bezig geweest. Waarschijnlijk is de tiretteveer in het verleden een keer kapot geweest en heeft deze persoon er eentje van een ander model passen gemaakt. Wel knap overigens want hij werkt perfect.

De setting lever (weet het NL woord even niet) beweegt wel vrij, maar er is een nokje geslagen op de as waardoor hij er niet af kan.

En last but not least … een gladde veerton zonder blokkeer nokje. Kon haast wel een veerton uit een automaat zijn. De veer zat er ook bijzonder in met een soort van weerhaak.

Die veer heb ik dus opnieuw gebruikt met wat automaatgrease in de ton. Een correcte veer voor dit uurwerk gaat in deze ton niet werken. Dan had ik er een soort van automaat veer (als je dat zo mag noemen) in moeten zetten. Het horloge liep nog toen het binnen kwam dus waarom dan veranderen. Eerst maar eens zien hoe hij uit de schoonmaak zou komen en of ik hem in kan regelen.

Dat is prima gelukt. Het uurwerk schommelt een klein beetje rondom de nul. Waar ik me wel over heb verbaasd waren de beide incablocs. Ik ben tot nu toe altijd gewend geweest dat ik de deksteen en de chaton eraf kan pakken om te reinigen. Ik heb serieus zitten kijken of en hoe ik de chatons uit dit Durowe uurwerk kon krijgen. Ik pluk ze er altijd uit met wat Rodico, maar deze zitten als busjes vast in de balansbrug en platine. Enkel de deksteentjes kon ik reinigen.

Voor een Durowe 1258 uurwerk uit 1961 vind ik dat prima.

@Lexaf heeft me kunnen voorzien van een nieuw correct glaasje. Ik had wel de juiste maat, maar de vorm was niet goed waardoor hij tegen het glas aanliep.

En dan het eindresultaat aan de pols. Toch een leukert geworden die prima loopt.

24 likes

Goed gedaan jochie! Blij dat ik een kleine bijdrage heb mogen leveren.

1 like

In principe goed gedaan, maar mag er nog een keer mee aan de slag. De gangreserve had ik nog niet echt kunnen controleren omdat ik het horloge veilig afgedekt weg had gelegd en ik deze week verder niet meer met de hobby bezig was. Gistermiddag om 17:00 aan de pols geslingerd en vanmorgen zag ik dat hij om 23:00 stil was komen te staan. Die veer moet er dus echt uit want een gangreserve van 6 uur … had al mijn twijfels, maar lukraak iets vervangen zonder eerst te controleren ben ik ook niet zo van. Eens kijken of ik de juiste nog op voorraad heb en anders maar even een bestellen. Helaas hebben wij geen leverancier op de hoek zitten (of waar ik werk).

1 like

Die amplitude van 172 graden voor een vers geserviced uurwerk was ook al een aardige rode vlag hoor :wink:

4 likes

Die had ik inderdaad ook graag hoger gezien al zegt het niet altijd wat. Heb ze wel eens rond dit getal gezien waarbij de gangreserve goed was en het uurwerk ook prima in te regelen was.

Maar……… had mijn bedenkingen en wilde het proberen. Op zich wel goed dat mijn gedachtengang achteraf werd bevestigd. Leermomentje dus :sweat_smile:

3 likes

Respect :muscle:

1 like

Deze momenteel aan het “proefdragen”.
IAXA uit de jaren 70 met een FHF ST96 uurwerk en prachtig verweerde wijzerplaat.

Het horloge liep niet echt (slechts enkele seconden bij schudden).

Bij het verwijderen van het uurwerk uit de kast viel het “beentje” van de tiretteveer op de werkmat, dus die moest ook al vervangen worden.

Het uurwerk schoongemaakt (was erg vuil!) en een service gegeven.

Omdat uit de minuutwijzer heel wat lume was verdwenen heb ik de wijzers ook van verse lume voorzien.

Verder nog de kast proper gemaakt en een nieuw glaasje met spanring geplaatst.

13 likes

Mooie gelijkmatige “aantasting” op die wijzerplaat. Ziet er erg leuk uit zo.

1 like

Prachtig. Je zou zweren dat je hem zo kan kopen :heart_eyes:

1 like

@TKH @basvg

Wat kan een mens toch kinderlijk blij zijn als hij zomaar vanuit zijn/haar voorraad kan pakken. Laat ik nu net precies een veer hebben in de juiste maat. Ik had bij Ranfft en Boley gekeken naar het uurwerk en daar stonden de veermaten vermeld. Ik had een tijd geleden een voorraad glazen gekocht en daar bleek nog het nodige bij mee gekomen te zijn. Onder andere veren… me happy.

Goh, kijk die amplitude eens omhoog knallen. Een veel stabieler beeld. Super … een dik persoonlijk leermomentje :sweat_smile:

14 likes

Beterrrrr!!!

2 likes

Vandaag ook even bezig geweest met een kleine Candido, die ik van de kringloop heb. Zag er smerig uit, liep niet en de wijzers lagen eraf. En gezien de barst in het glas, is het niet moeilijk raden, wat de oorzaak was van die wijzers. Toch maar begonnen. Er huist een AS1690/92 uurwerkje in, waarmee dit horloge zo begin jaren '60 gedateerd kan worden. Kan ook midden jaren '60 zijn, omdat er al reeds tritium op de wijzerplaat en wijzers zit. Na wat moeizaam de deksel losgekregen te hebben, komt me een redelijk schoon uurwerkje tegemoet, wat wel een verrassing was, gezien de hoeveelheid smurrie er aan de buitenkant zat.
Er stond 1 onderhoudsmarkering in de deksel, en die was van 1976… Grote kans, dat dit ook de laatste keer was. Dus het hele uurwerkje maar een beurtje gegeven, en nu tikt het weer dankbaar en kan het weer een tijdje vooruit. Het enige wat eigenlijk nog rest, dat is een nieuw glaasje, want zo’n kleine maat heb ik niet liggen. Maar toch maar weer een horloge van de kliko gered…

15 likes

Wat een ellende was dit :joy:

Een 30T2 waarbij de gehele echappement naar de knoppen was. De begrenzingen stiften waren half weggeslepen(?) en de bruguet spiraal lag helemaal uit het vlak. Ook had deze een scheeftik van 15 minuten ofzo. De spiraal zat echt helemaal verdraaid op de balans. Hier heeft dus echt een grote frotzak aan zitten werken. Deze had ik gekocht op vinted met beschrijving ‘loopt goed’. Wel grappig dat het begrip loopt goed bij iedereen anders is. De timegrapher kon niks met het getik in ieder geval. Nu weer klaar om gedragen te worden.

Zie hier wat plaatjes van de problematiek :joy::

18 likes

Nieuw woord geleerd :smile:

4 likes

3 likes

ik heb het gevoel dat dat woord in de hoek van brabant nog vrij vaak valt… alhoewel ik vaak hoor dat mijn woordkeuze geregeld afwijkt van het ‘normaal’ :sweat_smile:

3 likes

Hier in de omgeving spreken we ABM of ABB (Algemeen Beschaafd Brabants). Wat de eerste is, dat moet je zelf maar uitvogelen…

3 likes