Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Wow, wat een klus… Maar het resultaat mag er zijn😍

2 likes

Blijft leuk om zo samen te werken!

3 likes

Nouja nog eentje dan, @deheerdejong was zo vriendelijk om mij een “boysize” Atlantic op te sturen uit een van zijn laatste lotjes:

Bij binnenkomst bleek het uurwerkje gewoon heel vies te zijn, glaasje kapot en de bandpen losgescheurd uit de kast.

Dus eerst een beurtje met en nieuwe veer tikt de FHF 150 er weer vrolijk op los:

Alleen moet een van de balanstappen nog iets bolgeslepen worden:

Toen de bandpen weer vastgesoldeerd:

En nu nog 15mm bandje maken en dan kan hij weer om de pols:

Ik ben er blij mee, bedankt @deheerdejong :pray:

20 likes

Wat is dat een beauty geworden!

Mooi dat dit horloge eindelijk weer tot leven is gekomen!

Mocht iedereen vergeten zijn wat de herkomst was… dat zat zo:

Al weer een paar jaar geleden (denk ik) kreeg ik van HF vriend Wilko @wbcoupe een horloge ten geschenke. Als projectje. De Timwatch!
Er was wat bijzonders mee: een nogal exotische kast constructie en het daarbij behorende probleem van een gedeelde opwindstift, waarvan het deel met de kroon niet meer vast wilde blijven zitten.
Nieuw asje besteld en dat paste. Maar Timmetje wilde niet lopen. Het bleek mij onmogelijk de nogal hermetisch gesloten binnen kast te openen, dus voor mij was het einde verhaal. Na een flinke tijd in de projectenbak gewoond te hebben bedacht ik dat vriend Bas @basvg er wat mee zou kunnen, dus: hup, Timmetje verhuisde naar de werkplaats van Bas. Uiteindelijk bleek Bas er ook niet uit te komen en van Bas verhuisde Timmetje dus naar: jawel Timmetje…@TKH!

Tim bewijst hier dat hij niet opzij gaat voor een probleempje meer of minder en heeft het nu dus voor elkaar gekregen om Timmetje Timwatch weer helemaal tot leven te wekken.
Groot compliment, Tim! Heel knap gedaan deze restauratie.

Ik denk dat je het leuk vind om nu ook nog een stukje voorgeschiedenis van dit bijzondere horloge te kennen. Wat de herkomst van Timmetje was vóórdat ie bij Wilko terecht kwam weet ik niet, maar daar kan @wbcoupe misschien zelf nog wel een antwoord op geven.
In ieder geval is hiermee weer een verloren gewaand tijdmachientje van de horologische mesthoop gered!

9 likes

Ha wat leuk om die weer terug te zien :smiley: Wat een reis heeft dat horloge gemaakt :+1:

Het horloge komt uit het hoge Noorden van het land, uit Groningen. Het lag bij een tante van m’n vrouw, en het was waarschijnlijk van de vader van die tante geweest, de opa van m’n vrouw dus. Maar in de familie had verder niemand interesse in het horloge.
Omdat het ding vol radium zit had ik zelf ook geen zin om eraan te werken dus heb ik hem richting Lex gestuurd. :sunglasses:

Tof om te zien dat hij zo mooi is opgeknapt :+1:

6 likes

Ik was er niet aan toegekomen. En ik vond de naam wel passen bij TKH…

4 likes

Hahah wat leuk, toch mooi om een stukje geschiedenis erbij te hebben :+1:

3 likes

Vandaag aan een Pallas Ormo gewerkt. Heb nog een hele tijd zitten stoeien met de balansveer. De derde of vierde op rij waarmee ik aan de gang mocht. Maar ook deze is weer gelukt. Hopelijk een volgende die wat vlotter gaat … mag ook wel weer een keer :laughing:

Kwam redelijk geleefd binnen. Meer dan dat ik op de foto’s had gezien. De kast is redelijk schraal qua chroom… helaas.

Zit een Lorsa P75A uurwerk in. Horloge zal dan zo rond 1974 zijn gemaakt.

Loopt bijna snaarstrak. Dat beeld heb ik lang gemist en wel blij mee om te zien :sunglasses:

En nu even aan de pols.

16 likes

Altijd leuk om wat geschiedenis erbij te hebben :sunglasses:Veel plezier met de opgeknapte aanwinst :+1:

3 likes

Mocht je morgen op de Rikketik komen, ik neem hem even mee om Bas en Lex te showen.

6 likes

Moeten we vaker regelen :joy:

3 likes

Denk dat ik wel even ga kijken, dus misschien kom ik je wel tegen :+1:

5 likes

Ik vind ook verdacht vaak verpeste spiralen. Ik vraag me toch af waardoor dit komt, kan dit ook door een klap of magnetisme komen o.i.d.? :sweat_smile:

Ik heb een beetje hetzelfde gevoel als jij. Zodra het lukt, geeft dat een goed gevoel maar de weg er naartoe is zo’n ellende soms dat je ze liever niet zo verbogen ziet :joy:

Mooi exemplaar geworden in ieder geval. Veel draag plezier😁

Lastig dat ik geen gezichten bij iedereen heb. Mochten mensen hier morgen een lange vent tegenkomen, schreeuw vooral een keer akrid. Misschien reageert die wel :grin:

Ik ben er al vanaf half 9, dat is het doel in ieder geval😜

3 likes

Lex heeft een naamkaartje voor mij gemaakt!

3 likes

Volgens mij wordt er veel koffie gedronken in het restaurant door groepjes forumleden :blush:

3 likes

Je bent ook van harte welkom natuurlijk! Wij( behalve ikzelf, moet in de hal blijven) verzamelen om 11 uur in het grote restaurant.

4 likes

Ja 11 uur sluit ik al aan, net als de afgelopen keer. :grin:

Tot morgen.

3 likes

Allemaal veel plezier morgen, ik kan er helaas niet bijzijn ook al had ik de tiende vrij gepland maar door een operatie is alles in de war gegooid. Misschien de volgende keer!

4 likes

Beterschap

2 likes