Deze Bifora een paar weken geleden binnengekregen. Horloge liep niet of niet lekker en zag later pas dat er een lug scheef stond. Werk te doen dus.
Binnen in de kast ligt een B107 uurwerk uit 1958.
De wijzerplaat zag er nog prachtig mooi uit
Alles uit elkaar gehaald, door de schoonmaak heen gehaald en opnieuw weer in elkaar gezet. Het uurwerk kreeg ik niet aan de praat. Liep een fractie van een seconde en stopte weer. De balans van de kloof gehaald en toen werd al meer duidelijk waarom het niet wilde lopen.
Het pinnetje van de regelsleutel zag er niet uit en de windingen van het spiraal lagen niet vrij. Hulplijn @basvg ingeschakeld en die gaf me wat tips op welke plekken je het spiraal moest plooien om hem vrij te kunnen maken. Dus met twee pincetten aan de slag en daarna de pin van de regelsleutel zo goed als recht weten te krijgen.
Balans terug op de kloof en teruggezet in het uurwerk. Et voila, we hadden beeld.
Het uurwerk was goed in te regelen, maar enkel de snelheid. De beat error (of scheeftik zoals ze dat volgens mij ook wel zeggen) is niet in te regelen op de regelsleutel.
Het stond mij eigenlijk totaal niet aan. Dik 9ms … te veel. Lezen, lezen en eens een filmpje zoeken hoe op te lossen. Had daar in het verleden al eens iets over gezien.
Dus de balans er weer vanaf, het anker eruit gehaald, balans er weer op en eens kijken hoe hij in rust stond.
Dit is niet goed. Sorry voor het wazige beeld, maar had even snel met mijn telefoon een foto van het scherm gemaakt. SD kaart zat er niet in.
Balans eraf gehaald, spiraal van de kloof losgemaakt en het spiraal met het kleinste schroevendraaiertje in tegengestelde richting op gevoel versteld. Spul weer in elkaar gezet en op de platine gemonteerd. Dit zag er vele malen beter uit. Behoorlijk tussen de pootjes van het anker.
Vervolgens de balans er weer vanaf, anker terug gemonteerd, balans er weer op en meten maar.
Dit was een beeld wat ik wel kon accepteren. Een andere mogelijkheid was het gehele kunstje weer opnieuw herhalen, maar daar had ik eigenlijk geen zin meer in. Daarnaast blijft het toch fragiel spul en wilde niet het risico lopen wat kapot te maken.
De kast schoongemaakt van de nodige DNA resten. Alle onderdelen in de schoonmaak en ultrasoon gegooid. Het glaasje zaten krassen op en op een plek een haarscheurtje. Gekozen om een nieuw glaasje te steken vanuit mijn voorraad en een nieuwe pakking te plaatsen. De kroon zou wellicht ook nog vervangen mogen worden, maar kleurt toch nog beter bij de kast dan verwacht. Heb wel andere passende kronen, maar die hebben een zelfde kleur/uitstraling. Echt nieuwe glimmende kronen passen niet in de stijl van het horloge. De originele dus maar laten zitten. Een nieuwe band erop en klaar is hij. Blij met het resultaat.