Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Deze Bifora een paar weken geleden binnengekregen. Horloge liep niet of niet lekker en zag later pas dat er een lug scheef stond. Werk te doen dus.

Binnen in de kast ligt een B107 uurwerk uit 1958.

De wijzerplaat zag er nog prachtig mooi uit :slight_smile:

Alles uit elkaar gehaald, door de schoonmaak heen gehaald en opnieuw weer in elkaar gezet. Het uurwerk kreeg ik niet aan de praat. Liep een fractie van een seconde en stopte weer. De balans van de kloof gehaald en toen werd al meer duidelijk waarom het niet wilde lopen.

Het pinnetje van de regelsleutel zag er niet uit en de windingen van het spiraal lagen niet vrij. Hulplijn @basvg ingeschakeld en die gaf me wat tips op welke plekken je het spiraal moest plooien om hem vrij te kunnen maken. Dus met twee pincetten aan de slag en daarna de pin van de regelsleutel zo goed als recht weten te krijgen.

Balans terug op de kloof en teruggezet in het uurwerk. Et voila, we hadden beeld.

Het uurwerk was goed in te regelen, maar enkel de snelheid. De beat error (of scheeftik zoals ze dat volgens mij ook wel zeggen) is niet in te regelen op de regelsleutel.

Het stond mij eigenlijk totaal niet aan. Dik 9ms … te veel. Lezen, lezen en eens een filmpje zoeken hoe op te lossen. Had daar in het verleden al eens iets over gezien.

Dus de balans er weer vanaf, het anker eruit gehaald, balans er weer op en eens kijken hoe hij in rust stond.

Dit is niet goed. Sorry voor het wazige beeld, maar had even snel met mijn telefoon een foto van het scherm gemaakt. SD kaart zat er niet in.

Balans eraf gehaald, spiraal van de kloof losgemaakt en het spiraal met het kleinste schroevendraaiertje in tegengestelde richting op gevoel versteld. Spul weer in elkaar gezet en op de platine gemonteerd. Dit zag er vele malen beter uit. Behoorlijk tussen de pootjes van het anker.

Vervolgens de balans er weer vanaf, anker terug gemonteerd, balans er weer op en meten maar.

Dit was een beeld wat ik wel kon accepteren. Een andere mogelijkheid was het gehele kunstje weer opnieuw herhalen, maar daar had ik eigenlijk geen zin meer in. Daarnaast blijft het toch fragiel spul en wilde niet het risico lopen wat kapot te maken.

De kast schoongemaakt van de nodige DNA resten. Alle onderdelen in de schoonmaak en ultrasoon gegooid. Het glaasje zaten krassen op en op een plek een haarscheurtje. Gekozen om een nieuw glaasje te steken vanuit mijn voorraad en een nieuwe pakking te plaatsen. De kroon zou wellicht ook nog vervangen mogen worden, maar kleurt toch nog beter bij de kast dan verwacht. Heb wel andere passende kronen, maar die hebben een zelfde kleur/uitstraling. Echt nieuwe glimmende kronen passen niet in de stijl van het horloge. De originele dus maar laten zitten. Een nieuwe band erop en klaar is hij. Blij met het resultaat.

21 likes

Mooi hoor Arie! Bifora met - in house- kaliber. Dat is extra!
En je hebt gelijk. Een beetje scheef Tik is niet zo erg. Er is altijd het risico dat je uitschiet!
Goed bezig!:+1:

Oh ja, vergeten te vermelden dat ik de lug ook nog behoorlijk in het gareel heb weten te buigen. Met een microvezel doek er omheen heb ik hem met een kleine knijptang zo terug gezet dat het voor mij acceptabel was. Moest van 17,3 mm terug naar 17,9mm en dat is behoorlijk goed gelukt. Helemaal 100% wordt het niet meer (althans, bij mij) maar vond de kans op eventueel breken te groot. Nog niet eerder gedaan en vond het goed te doen. Beetje voor beetje. Denk in een stapje of 10 gedaan.

4 likes

Ziet er weer heel mooi uit!
Heeft wat tijd gekost maar zeker de moeite waard!

1 like

Raar toch wat je allemaal aantreft aan balansen. Scheef, regelsleutel secheef… Zo’n dingen kunnen volgens toch niet gebeuren door het gewoon dragen van een uurwerk of wel?

2 likes

Aan die horloge is eerder gesleuteld. Althans, ik kom markeringen/tekens/letters tegen van “uurwerkherstellers”. Die foto’s heb ik wel, maar niet gepost. Snap dat inderdaad ook niet altijd even goed :thinking:

2 likes

Voor de heb gekocht wat later een Bugatti autoklokje van Ca 1925 bleek te zijn en waar ik wel een mooi bureauklokje in zag .( bij gebrek aan een Bugatti :person_shrugging: )
…op aanraden van @Lexaf met @basvg contact opgenomen om het weer lopend te krijgen is dît momenteel het resultaat lopend mèt dank aan Bas…
Het afdekkapje

Een plaatje voor het klokje in te zetten

En dit is het vandaag geworden

…nu nog bekijken welk soort voetje ik ga gebruiken …
Wordt vervolgd

20 likes

Als het zo goed lukt, kun je de rest van de Bugatti er ook wel omheen bouwen :grin:

4 likes

Prachtig Pierre.
Het zou helemaal af zijn als je op het plaatje een grote perlage zou kunnen (laten) aanbrengen.
Een Bugatti dasboard was ook voorzien van perlage.

6 likes

Ja dat weet ik… ben op zoek om het eventueel zelf aan te brengen ,of een plaatje aan te kopen :innocent:

Dit is wat ik in gedachten had

16 likes

Dit horloge heb ik vanavond klaar gemaakt. Het heeft me bij deze zware hoofdbrekens gekost. Ik ben zeker een 4 a 5 avonden bezig geweest om hem “correct” aan het lopen te krijgen. De balansveer strubbelde tegen. Ontzettend vaak moeten plooien en moeten afstellen. Het is een ultraflat of extraflat horloge en er is echt amper ruimte onder de kloof. Bij het minste geringste schuurt de veer er tegenaan. Ik moet zeggen dat aan de ene kant de lol er snel af gaat als het niet lukt, maar aan de andere kant des te trotser als het dan eindelijk wel lukt. De aanhouder wint :sunglasses: Het uurwerk is enorm gevoelig en daardoor lastig in te regelen. Wellicht dat anderen er minder moeite mee hebben, maar tot nu toe kostte mij dit horloge de meeste moeite.

Waar hebben we het dan over? Een Emo met een Pesseux 7010 uurwerk. De wijzerplaat heeft op drie uur een heel klein beetje patina. Precies op de plek van de opwindstift. De wijzerplaat zit geklemd tussen de twee delen van de kast (voor en achterzijde).
Heb de opwindstift moeten vervangen want die was gebroken en een nieuw glaasje geplaatst. Horlogeband had ik niet op voorraad vanwege een incourante maat (17 mm). Voor nood ff een 18mm stoffen bandje. Op de beurs ff een passende meenemen.

21 likes

Knap hoor! Peseux 7010 vind ik ook een heel moeilijke. Ik heb er ook een in de projectenbak liggen die ik al eens heb geprobeerd. Erg plat en erg moeilijk…
De aanhouder wint!

2 likes

Afgelopen dagen deze (waarschijnlijk) jaren 40 Ladoga met de eerste versie van de Cupillard 233 als motor.
De balans spiraal zat midden in een yoga sessie dus die moest geplooid worden.
De tiretteveer had een gebroken been, de veerton had een niet lichaamseigen onderdeel en de opwind veer het libido van een pandabeer….

Gelukkig verzamel je door de tijd heen redelijk wat en kon ik alles vinden in mijn donor werken.

Alles schoonmaken en daarna nog wat klieren met de spiraal omdat die zich te vaak aangetrokken voelde tot het minuut wiel.

Geen foto’s van het afregelen. Laat ik zo zeggen dat chronometer specificaties niet gehaald worden maar binnen de minuut per dag er wel in moet zitten. En voor een oudje van 70+ is dat niet gek.

De wijzers even wat opgefleurd en een ander glaasje.

18 likes

Mooi oudje!

image

Ondanks haar getormenteerde binnenste is ze toch weer aantrekkelijk uit de therapie gekomen.
Ga jij nu door studeren voor psychiater?

3 likes

Als schoolmeester weet ik al genoeg van varianten in gedachtegangen en karakters…
Ik laat liever oude horloges weer tikken dan werken met getikten…

13 likes

:crazy_face: :rofl:

2 likes

Vandaag aan deze Seiko EL-370 gewerkt, die twee dagen geleden uit Japan is overgekomen. Nog een keer een nieuw glaasje voor kopen, dan is het perfect… Altijd leuk om deze horloges weer lekker te laten lopen. Van niet lopend naar weer lopend in 2 uurtjes, ik begin er handigheid in te krijgen…

18 likes

OMG, ik wou dat ik dat kon… maar hij is goed gelukt hoor, Patrick! Mooi horloge!

Een paar maandjes geleden kreeg ik van @basvg een “bouwpakketje”, een leuke Tim Watch!
Nu heb ik al een Timor en een Timentor, maar de Tim Watch had ik nog niet :+1:

Dus een bakkie met onderdelen, eerst maar eens uitgeplozen of hij compleet was, nou dat was het geval, alleen was een van de ankerhoorntjes gebroken en het tweede anker dat erbij zat paste niet in het uurwerk :rofl:

Ankertje gekocht, uurwerkje geserviced:

En toen kwam de volgende uitdaging, het uurwerkje met binnenkast en glas moet als een soort cartridge in de buitenkast geperst worden, maar ja daar had ik geen glas voor…
Dus een duikers spanringglas afschuren:

Lijkt mooi te passen!

Maar toen de kast er eenmaal opzat sprongen de scheuren erin :rofl:

Via vd Gevel een Sternkreuz ST (Stolp) glas besteld en die kwam gisteren binnen, nu kon hij eindelijk afgemaakt worden!!

Goh Tim wat ziet die kast er strak uit voor zn leeftijd!! Ja dat klopt, @Bram27 was zo aardig om het kastje even opnieuw te verchromen, dus nu is hij weer goed voor jaren polsplezier :sunglasses:

28 likes

Mooi resultaat :ok_hand:

1 like