Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Het eindresultaat. Volgens de verkoper een kapot horloge, volgens mij gewoon ontzettend smerig en schreeuwend om wat olie omdat, waar de platine smerig was, de lagers gortdroog waren.

Dit zijn nog knap bijzondere horloges. Met een balans die aangedreven wordt door 2 magneten en een spoel.
Overigens met een bizar anker (de langste ankerstenen die ik ooit van mijn leven heb gezien) en een ankerrad dat helemaal niet lijkt op iets uit een horloge.

Oh en ik wil tzt nog een nieuw saffierglaasje hierop zetten. Het wijzerplaatje is mooi. Het glas is bekrast en gematteerd.

16 likes

Hahah ja die heb ik ook al eens moeten zoeken, gelukkig lichten ze op onder UV licht en dan heb je hem zo weer gevonden :+1:

Ik pak hem met een tandenstoker met wat rodico op via de bolle zijde, doe er dan olie op en pik dan het andere steentje op. Dan boven de brug/platine hangen en hem met een pincetje losduwen van de rodico. Sindsdien nooit meer hoeven zoeken :wink:

6 likes

Die tip ga ik gebruiken!

Mijn loupe heeft ingebouwd “UV light” en ledlampjes.
Life saver!

3 likes

Nuttige reacties! Bedankt!

Knap werk, Bas! Mooie horloges zijn dat, die Roamer Searocks. Deze ziet er weer schitterend uit met zijn blauwe wijzerplaat. Geniet van je gereanimeerde horloge!

Gewaardeerd Forumlid @Climholland heeft daar een duidelijke vakterm voor bedacht:
de “rotte-boobytrap-achtige-miniscule-wegspringende-tyfus-veertjes”

6 likes

Mooi geworden zeg, klasse

Heb je ook de lume uit de wijzers gehaald, of zie ik dat verkeerd?

Ja inderdaad. Maar inmiddels weer nieuwe lumen in gedaan. Ik vond het niet mooi als het logo er doorheen zichtbaar was.

2 likes

Dat wil ik mijzelf ook nog eens leren, herlumen.

Haha, nou ik ik weet zeker dat je dat kunt! Ik heb een potje kant-en-klaar spul gehaald bij van de Gevel. Erop strijken… klaar!
En ook hier is Rodico handig , als standaard. Tot nu toe is bij nagenoeg elke uitdaging het antwoord: Rodico!

1 like

Kalle Slaap heeft daar een leerzaam filmpje van op internet staan

2 likes

kant en klaar? Zoals in potje openen en smeren?

Thanks, die ga ik zoeken

Rodico is voor de horlogemaker als wat Duct-tape is voor MacGyver

2 likes

Bij mij is er ooit eentje in tweeen gebroken toen ik m open maakte. metaalmoeheid waarschijnlijk.
Maar er zijn ook systemen waarbij het veertje sowieso los zit, en dus niet scharniert. Terugplaatsen is dan wel een klusje. Ik leg er dan een pincet overheen (tegen het wegspringen (geen garantie overigens)) en dan met een andere pincet de pootjes inklemmen

Ja, ik weet dat er ook poeders zijn, maar dit is echt super simpel…

levert van de Gevel ook aan particulieren en hoe heb je het gezocht, ik vind het nl niet op de website!

2 likes

Ik ben ook wel geïnteresseerd…

Ja hoor, ook particulieren. Ben ik ook!

Als ik snachts de werkkamer op loop staat dit potje te shinen…

2 likes

ik vind hem alleszins niet!

Op wristwatch-revival zag ik dat Marshall het mengt met wat thee om vintage kleur te krijgen…