Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Bel ze dan even. Zo ’ n ruim assortiment…

Ik gevruik transparante modelbouwverf op waterbasis, mat.
Daar meng ik los lume poeder doorheen.
Lume poeder kan je gewoon op ebay bestellen in een zakje.
Wil ik vintage kleuren dan doe ik er ook een paar korrels pigment bij.
Het nadeel van pigment is wel dat de luminescerende werking wordt gedempt.
Quenching noemt men dat ook wel.

4 likes

Deze zal blij zijn met z’n nieuwe leven gok ik zo :slight_smile:

1 like

Geloof me, het is een heel leuk horloge.
Het kastje is nog mooi scherp, de wijzerplaat idem.
Alleen dat glas… afzichtelijk bekrast.

Dit kan ook een voordeel zijn toch? Om de oude uitgedoofde lume na te bootsen. Ik ga me er binnekort ook aan wagen. Lijkt me goed te doen.

Ik leg de deksteen met de bolle kant naar beneden. Houd hem op zn plek met een spiraaltang. Na olie geven pak ik de chaton op, en druk deze vervolgens op de deksteen. Die blijft dan vanzelf zitten en laat niet los.

Dan gewoon de chaton met spiraal tang oppakken en op de juiste plek zetten. Is goed te doen.

Ondanks dit, ben ik best benieuwd naar deze wijze haha. Ik ga het eens proberen.

Zo deed ik het eerst ook, maar dan met een pincet. Heeft me aardig wat uurtjes zoeken gekost als het geheel wegfloepte… maargoed ik ben ook pas bezig dus moet nog wat oefenen op het “pincetgevoel”

1 like

Bedoelen hetzelfde. Zit in België op cursus en daar noemen ze het een spiraaltang haha.

2 likes

Doen! valt reuze mee
lume kleurtjes mengen werkt verslavend

9 likes

Hahaha sorry mijn vlaamse vocabulaire is niet zo groot :joy:

2 likes

Tip, een kwaliteit pincet maakt heel veel goed en je zult je verbazen over het verschil. Had eerst horotec, momenteel vintage Dumont. Met de Dumont springt niets weg, terwijl beiden goed gevormd en vlak zijn.

2 likes

Heel nice! Tips voor pigment?

de chinese lume kleurtjes (wit/geel/oranje/groen) die @vouwfietser al heeft aangehaald
en het slijpsel van stenen voor aardetinten en grijs (leisteen) om ze bij verouderde lume te laten passen

tips zijn hier welkom, maar voor bruine en rode tinten heb ik niet direct iets anders gevonden

2 likes

Heb op YT wel eens iemand gezien die een druppel espresso erbij deed om een bruinere tint te krijgen, weet alleen niet meer welk filmpje dat was…

2 likes

Was dat ook niet wristwatch-revival?
Maar ik dacht dat Marshall Suthcliff er thee voor gebruikte…

3 likes

Zou kunnen of red death restoration oid

2 likes

heb ik ook gezien, maar ik heb geen idee hoelang het zijn kleur zou behouden of verder zou verkleuren - als ik iets meng wil ik dat de kleur rechtstreeks in het gebruikte poeder zit

eventueel kan je ook spelen met de primer die je gebruikt - met het poeder in bv lichte eik vernis te mengen krijg je ook een wat warmer resultaat dan met een blanke lak

het blijft een leuke uitdaging de lume te matchen met de dial of eventueel de andere wijzer als die nog goed is

2 likes

Al even bezig met deze oude enicar.

Uurwerkje is weer up and running.

Nu de rest nog.

26 likes

Oh leuk een 980…:nerd_face:

1 like

Ja, mooi uurwerk hoor.
Was compleet vastgelopen maar gaat weer als een speer.

2 likes