Daarvoor heb ik zo’n setje:
Spanring doe je juist niet met de grijper.
Die is bestemd voor sponning glaasjes met rechte zijwand.
Het plaatsen doe ik met een pers, maar het verwijderen kan je toch wel hiermee doen?
Zo niet, dan heb ik weer wat geleerd!!!
Kan ook met een bijtel of een bankschroef.
Geeft ook wat schade
Frontloader met spanring: Verwijderen: perslucht of pompje.
Terug met pers.
Zonder spanring kan de verschrikkelijke glasklauw wel veilig gebruikt worden.
Hahaha ja alles kan destructief, dat snap ik.
Ik heb een Seiko 5 die een glas met spanring heeft, maar daar kan ik de kroon alleen verwijderen als het glas er al af is. Hier zit een lipje aan de rand van het uurwerk die je in moet drukken.
Hetzelfde voor mijn Tissor Seastar Sevens, hier moet zelfs de keyless works los voordat de kroon met as eruit kan.
Die kan ik toch onmogelijk met perslucht of pomp verwijderen?
Dat is onlogisch, hoort er dan echt een spanring glas in?
Ach nieuw glaasje dat is ook niet zo duur.
Ja ik heb me ook wel eens verbaasd over die Seastar seven’s. Over het algemeen zit er inderdaad een spanringglaasje in, en geen deelbare stift. Redelijke kans dat het glaasje sneuvelt bij het demonteren omdat je het glas net boven de spanring beetpakt met je klem, en dan scheurt het glaasje net boven de spanring.
Dito
Ik heb zelf tot op heden nog geen glaasjes gesloopt met dit apparaat zowel met als zonder spanring. Het zal misschien niet de schoonheidsprijs verdienen, maar voor mij is het functioneel in ieder geval.
Zoals jullie mss weten ben ik onlangs gestart met het iets verder gaan met horloges dan wijzerplaten en wijzers vervangen. Van ons allergewaardeerde medelid Basvg kreeg ik zowaar een opknappertje waarvoor nogmaals meer dan hartelijk dank.
Deze kwam toegewaaid en bleek een rommelmarkt vondst
hij leefde zelfs nog
Dit werd dus m’n allereerste vintage die ik zou gaan reinigen en smeren
Dit zei de weischi na deze ingreep
Daarna het nodige DNA van de kast verwijderd en het glaasje gepoetst.
Een glazenafnemer heb ik nog niet dus dat zal een volgende aankoop worden.
Dit was het uiteindelijke resulaat. Ben er best tevreden over
Ho ja zelfs het bandje deed Bas erbij.
Fantastische kerel toch.
Dit smaakt naar meer; heb je een leuke (liefst wel met een goeie balans want daar ben ik geen held in) dan mag je me altijd contacteren over een eventuele overname.
Gefeliciteerd met deze voorspoedige start - ook een hele mooi ‘krijgertje’ om mee te beginnen
Recent deze Certina stemvork een nieuw leven kunnen geven! De foto waar het horloge aan een bandje zit was van voor de service. De foto door de microscoop was het verleten “index wheel”. Mbv originele tooling, lappen, polijsten en satineren ook de kast weer mooi en waterdicht weten te krijgen!
Een Certina zoemer - top, die heb ik toevallig in double . En dan nog als een van mijn weinige lopende stemvorkers, pff. Leuk dat die kon worden ‘gered’, de meesten worden toch opgegeven
Respect!!
Wat gaaf! Je ziet ze helaas inderdaad niet zo veel meer. Het was een aardige uitdaging, vooral omdat de originele glaspakking beschadigd was😅
Knap vakwerk! Een zoemer repareren is geen sinecure en de kast is spectaculair mooi geworden. Chapeau!
De eerste testdrive ging deze niet lekker, maar nu gaat de boel echt ultrasonic!!
Ook nog even een schakel uit de flexband gehaald (staat hem nog beat goed ook) om de ontharingsfunctie ten volste te kunnen benutten.
Nee Lex, dan had ik er een schakeltje bij moeten zetten.