inderdaad flip, @straoven heeft zijn best gedaan en het binnenwerk, de draaibare bezel weer laten functioneren als vanouds.
heb de veer die het rad dat de bezel draait, tegen de kast drukt, nagemaakt op basis mijn eigen Seatime
wel even moeten zoeken naar 0.2mm spring wire - Rene heeft veel geduld moeten hebben
Als iemand zo’n veertje nodig heeft, ik maak er nog wel ééntje
Voor wie niet bekend is met de interne lunettes van Aquastar - hierbij foto van een Aquastar 63 (zelfde systeem, net iets kortere veer)
rad pakt in de groef v/d lunette
Het gewillige “veer” model , de Seatime van Rene is veel stoerder
Filip,
Ik zou wel een stukje draad kunnen gebruiken om andere veertjes mee te buigen… cm of 15? Kan dat?
uiteraard, stuur maar een berichtje
als clickspring of datum ed voor in het binnenwerk is 0.2mm wel veel te dik
waar ik het gekocht heb, hebben wel nog 0.1mm - denk dat dat meer geschikt is (of misschien moet het nog dunner zijn dan 0.1mm)
Een stukje voor een Ruhla chronograaf om de pusher van de chronoreset terug re duwen. Daarvoor is 0.2mm wel goed.
0.1 mag ook een stukje zijn en inderdaad voor datumwerk enzo…
Of heb je daar andere draad voor.? Hoeven geen stukken per strekkende meter te zijn…
heb 0.2 besteld voor de Seatime en ineens ook 0.6 en 0.8 om eventueel die veren voor in een duikbezel te kunnen maken
De wijzerplaat is echt wel opgeknapt! Wat een verschil!
Helaas loopt het binnenwerk (Eta1080) niet naar mijn zin, ondanks de service beurt. Misschien even laten ‘inlopen’…
Gaaf! Wat heb je gebruikt?
Eerst alleen de vloeistof uit de ultrasoon.
Maar toen ik merkte dat het wel eraf ging en niet de letters aantastte durfde ik grover te werk te gaan:. Ammoniak 🫣!!!
Heb je het nog nagespoeld met water en nog iets van blanke lak ter bescherming aangebracht?
Wel nagespoeld natuurlijk en niet mee gewacht…
Maar geen blanke lak gedaan…
Ha leuk ! Het lijkt de mijne wel! Ik ga meteen kijken op Pontiac only…
Mooie vondst!
Velona-gokje op MP gedaan vorige week:
Kwam binnen, valt niet tegen!! Zelfs een heuze compressor kast
Helaas zag ik al snel dat hij veeeel snel liep en de timegrapher kon er helemaal geen chocola van maken…
Met wat moeite het deksel losgekregen (totaal verrotte plak o-ring erin) en een korte inspectie openbaarde een verkleefde spiraalveer:
Even demagnetiseren en fysiek lospeuteren en de timegrapher geeft al een heel ander beeld
Glaasje schuren/poetsen, nieuw bandje erop en genieten maar
Misschien donderdag een beurtje geven en dan is hij helemaal klaar voor de zomer.
Mooie velona. Blauwe plaat altijd goed. Keurig opgeknapt.
Thanks! Ik ben echt een sucker voor blauwe platen
eens geen vintage duiker, maar het beste wat de jaren '70 te bieden heeft
ik hoor jullie al denken: “mumbai special” zuurtjeskleur, maar nee, iemand heeft in de jaren '70 echt gedacht we doen groen, met gele markers en een oranje secondewijzer
lag al enkele jaren bij de te herstellen horloges wegens gebroken veer van het datumverzet (veel voorkomend probleem bij AS werkjes)
de reddende engel
uurwerk is een AS 1986 day/date die redelijk innovatief is voor deze periode
automaatmodule valt binnen de geartrain en indirecte overbrenging, dus een plat binnenwerkje
snelverzet van de datum door te drukken en dit systeem werkt goed voor de verandering
uurwerk loopt en datum gaat over
De kast bestaat uit 3 delen en werkt met een soort van banjonetsluiting die alles bij elkaar drukt (heeft even geduurd voor ik hem de eerste keer open heb gekregen )
klaar om te monteren
en klaar
en nu de verrassing
kast is gebouwd door MRP, dus deze 2 zijn famillie
Gaaf ding zeg.
Supervet horloge!