Een Seiko 5a28, van in plakband gewikkeld naar top staat
Super zeg
Welke maat heb je nodig Serge? Als het standaard plexi is zonder spanring heb ik doe waarschijnlijk wel voor je, laat maar weten.
Vlijtig bezig geweest. Lagen al maanden hier in de kast, maar nu mogen ze weer weg…
Van non-runners tot mooie werkende apparaten…
Mooie serie hoor.
Ik heb er nog eentje, maar die blijft lekker in de verzameling. En dan nog natuurlijk de Low-Beats…
De Sekonda is op weg naar Bill.
Hele leuke Marvel handopwinders!
Ik kwam uiteraard meer tegen dan gedacht… na veel schoonmaken, pennen, trial and error, weer monteren en demonteren, kon ik eindelijk olie geven. Is het dan toch gelukt…
Man. Wat is die magnetische rotor een ellende om te monteren. Voordat je het weet, vliegt je raderwerk er weer uit . Gelukkig had de docent een gouden truck om dit een stuk gemakkelijker te maken.
Kroon, tube, stem, opwindrondel wat in de stem valt en pakkingen vervangen. De rest kon ik de oppervlakte roest zonder al te veel ellende weg poetsen.
Schroefdraad in de kroon helaas beschadigd, omdat mijn gebruikte eta stem, net een andere diameter bleek te hebben dan de door omega gebruikte variant (verder precies gelijk…). Nieuwe stem, ditmaal de correcte, bleek helaas geen succes meer.
Hierdoor nog even de oude kroon gemonteerd. Die nieuwe, komt er nog :).
Ik heb weer wat leuke projectjes liggen. Seiko Quartz duikers. Ik heb er al een paar van, eentje minder mooi en daar heb ik vervanging voor gezocht. Het moest uiteraard wel budget zijn, dus een defecte uit Japan gekocht. Een Seiko 7548-7000 met donkerblauwe bezel. Vandaag binnengekomen, en natuurlijk deed het ding niets. Maar… zag ik daar de secondewijzer zachtjes trillen? Dat is goede hoop, dus het hele zaakje gedemonteerd en zuiver gemaakt. Na heel wat pielen het zaakje weer in elkaar gekregen en beloond met een tik op de quartztester. Dus de rest ook gemonteerd en nu heb ik weer een mooie Seiko 7548-7000 voor de verzameling. Ik moet er nog wel een keer nieuwe pakkingen in zetten, zodat hij ook wat beter waterdicht zal zijn…
Morgen staat er een wat uitdagender project te wachten, een Seiko 7C43-7010, ook een duiker, eigenlijk de opvolger van de 7548. Maar deze is er in behoorlijk mindere toestand, waarvan ik echt niet weet, of deze het weer zal gaan doen. Keep you posted!
Wat een beauty!
Een spijtige zaak is dat zo’n beauty
Zeker Pierre, knap teleurgesteld ja…Vooral omdat dit soort vintage niet meer gerepareerd zal worden omdat er door gebrek aan onderdelen problemen ontstaan als er beroep op garantie wordt gedaan binnen de twee jaar
Alleen is de amplitude gevaarlijk hoog.
Iemand vertlde mij dat boven de 330° de balans uit elkaar spat.
Nog 4 graden over, dus voorzichtig met opwinden.
Hoe kan dat ontstaan, André? Te hoge veerspanning? Een andere ooraak zou kunnen zijn door té goede reiniging en smering. Dat klinkt raar, maar dat heeft te maken met de perfecte kwaliteit van de huidige schoonmaak- en smeermiddelen die tegenwoordig voor (moderne) horloges beschikbaar zijn. Oude / vintage uurwerken / horloges zijn daar niet op ontworpen.
De amplitude kan zo hoog zijn dat op een gegeven moment de balans zo ver door draait dat het roljuweel tegen de andere kant van de palletvork bonkt.
Hieronder een aardig artikeltje wat ik vond op het www over het verschijnsel dat daar
‘knocking’ of ‘gallopping’ wordt genoemd. De Duitse term in de horlogewereld is ‘Prellen’.
Er zit een nieuwe moderne veer in die zijn over het algemeen iets krachtiger dan een ouderwetse blauwstalen veer met de zelfde formaten.
Leuk dat voorbeeld plaatje van het prellen. Bij mij gaat het nog net goed.