Vandaag de Seiko 7c43-7010 onder handen gehad. En met succes. Al ben ik nog lang niet klaar met dit horloge. Er is nog flink werk aan de kast, maar het ging mij vooraleerst om het uurwerk. Dat liep niet, zelfs geen tik op de quartztester. Dat gaf niet veel hoop, maar toch begonnen aan deze klus. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen, dat ik 2 uurwerkjes ter beschikking had, en dat was ook nodig ook! Een van de uurwerken was hoe dan ook rijp voor de onderdelenbak, maar samen kon er nog wel een goede van gemaakt worden. De andere had wat problemen met de keyless-works en lekkende batterij, maar gelukkig was de print en de spoel nog goed!
Na enkele uren vloeken en prutsen toch weer in elkaar gekregen. En dan op de tester en een klein reden voor een feestje, het horloge doet het weer! Een pak van mijn hart, want het was echt wel een risico! Nu nog de kast, daar zit nog een pak roest aan, de bezel zit muurvast, en die moet er toch echt even af. Al was het maar om het glaasje goed te kunnen reinigen en de binnenbezel zuiver te krijgen. Maar er gloort hoop aan de horizon. Morgen eens kijken, wat de kast doet, als ik hem een tijdje in de ultrasoon leg.
Maar dit is het slachtoffer, ziet er nu dus nog niet heel erg mooi uit, maar dat komt nog wel. Belangrijkste is, dat deze het weer doet!
Overigens: De 7C43 is de opvolger van de 7548, maar de 7C43 is duidelijk anders. De bodemplaat is van plastic (de reden, waarom het andere uurwerk dus schroot is), en het geheel zit met een minimum aan schroeven in elkaar. Persoonlijk zie ik dan toch liever de 7548, die toch wat stabieler in elkaar zit. Ik zal er nog wel eens een foto van maken voor vergelijk.
Zo lang ie niet prelt, is er niks aan de hand lijkt me.
Ik heb me ooit laten vertellen dat je de amplitude wat omlaag kan krijgen door de ankertappen iets te smeren (door de kleine uitslag van het anker werkt olie op die plek eerder remmend ipv smerend).
Heb het nooit geprobeerd, overigens…
Dat is niet zo’n nette oplossing. Want als de olie op de ankertappen wat verouderd verandert de afregeling van het horloge al snel.
De beste oplossing is een zwakkere veer.
Of anders iets dikkere olie op de assen van het ankerrad. Die behoort i.t.t. de ankertappen wel gesmeerd.
@Bram27 hij mag vandaag mee naar buiten.
Volgens mij ging hij naar je toe zonder bandje? Nu zit er een zacht lederen donkere band om die perfect past bij de kleuren van de horloge.
Bram stuurde deze terug nadat ik hem opstuurde om gewoon mee te sleutelen of wat ik dacht als donor. Hij hoefde echt niet terug maar een poll besloot anders.
Wat ik zag als een verloren zaak zag hij als een uitdaging. Ik ging ervan uit dat de wijzerplaat dusdanig geoxideerd was dat het niet de moeite waard was om te redden. Nu hij klaar is valt het onder de noemer ‘patina’ voor mij.
Prachtig toch?!? En zo’n poll kunnen we misschien ook voor het blauwe gedeelte introduceren Makkelijker voor die liefhebbers die altijd weer spijt hebben
If the escapement is properly set up, the next step is to swap the mainspring for a weaker one, if that’s an option—in most cases, it isn’t.
So that leaves us with some sordid and unseemly methods, ones that are, shall we say, looked upon unfavorably by a large segment of people who hang around the NAWCC message boards. These methods are frowned upon because they introduce a fault or go against good practice.
remove and clean the pallet, and then underoil it
use heavier oil for the escape wheel or balance wheel
lubricate the pallet arbor jewels
These do seem sordid, but we can’t let the perfect be the enemy of the good. A knocking watch is unusable, after all, because it risks breaking the roller jewel. When we have to weigh having a watch we can safely wear against the standards of pure and proper practice, hopefully we can agree to be practical.
Even de progressie van de 7C43-7010: De kast, waarin ik hem gisteren getoond heb, die is volledig onbruikbaar. De bezel heb ik er met veel wrikken afgekregen, maar daaronder is het een grote roestzee. Kleine tegenvaller, maar ik had 2 van deze horloges in dat lot, en de andere kast is wel bruikbaar. Wel wat kleine minpunten, waar ik nog ooit aan moet gaan werken: De clickspring van de bezel werkt niet. Maar dat is te fixen. En de chapterring heeft optische mankementen. Voorlopig even zo genieten.
Dat ook. Volhoudend zijn kan de snelheid verhogen
En natuurlijk het juiste materiaal in huis hebben, en een beetje kennis. Maar ik ben nog lang niet waar ik wil zijn, maar stapje bij stapje kom ik er wel.
Ik heb bewondering voor het geduld waarmee velen hun glaasjes poetsen. Gelukkig heb ik een ruime voorraad glaasjes want soms helpt poetsen echt niet meer…