idd in combinatie met poeder
van koffie ed vraag ik mij altijd af of dat op lange termijn stabiel van kleur blijft
Vandaag deze niet eens zo oude Claude Bernard quartz weer bruikbaar gemaakt. Hij was met waarschijnlijk een lege batterij in een laatje verzeild geraakt en recentelijk als erfstukje bij een vriend van me terechtgekomen. Hij wilde het graag gaan dragen, maar Claude leek dood, zogezegd. Een poetsbeurtje en een nieuwe batterij deden wonderen en nu is Bernard dus weer helemaal voor elkaar.
Leuke moderne semi dresser met een lekker kastmaatje van 40mm.
Overigens nog steeds in de handel en betaalbaar.
Big date op 12 uur is een aardig detail, evenals de blauwe wijzerplaat waar het licht mooi mee speelt, i.c.m. het saffier glas. Het horloge komt uit een goed Zwitsers nest, Claude Bernard is een submerk van Edox.
Aan de pols van mijn vriend kan ie weer een poosje mee.
Zoals in een ander topic al gezegd, ik heb m’n eerste vintage opknappertje gekocht:
Hoe makkelijk is het om hier zelf aan te beginnen (met veel geduld en research)?
Ik zou er eerst even een geigerteller bij houden, want het zou me niet verbazen als er radium lume in zit. En dan is het beter om er helemaal niet aan te sleutelen.
Had ik zelfs nog niet aan gedacht
Daarom zeg ik het ook maar even; beter dan dat je er achteraf achter komt. Het kan overigens zijn dat de lume ooit al een keer vervangen is door lume zonder radium, maar zonder geigerteller is dat lastig vast te stellen.
Soms zit het mee…
( meestal niet, maar daar praten we gewoon niet over)
Deze NA, gekocht als sloper, ik in ieder geval niet werkend. Pronto is natuurlijk een ’ plakmerk’ maar hé: beter goed geplakt dan slecht gebakken!
Binnenin een keurige AS 1130 , bronskleurig. Compressor kast en dus lastiger open te krijgen. Maar dat was nog het meeste werk! Er zat iets geblokkeerd en toen ik de .minuutpijp eraf haalde voor een beurt begon hij enthousiast te swingen. De timegrapher gaf opeens aan:
-30, 290 en 0,1. Na een beetje afstellen en inlopen, paar druppeltjes olie staat hij op -3, 320 en 0,1.
Niets meer aan doen!
Wel nog de kast en band schoongemaakt, gepolijst(héél licht) en een nieuw glaasje.
Voor:
En na:
Wauw
Dat is een fraaie Zenith, vastwel met Radium.
Neem maatregelen.
Toch is het beter met een ander horloge te beginnen. In het begin maak je wel eens iets kapot. En er raken misschien onderdelen zoek. Zenith onderdelen zijn vaak zeer duur!
Ik zou je willen aanraden met FHF 96 uurwerken te beginnen. Koop een goede en wat donoruurwerken en leef je uit. Dan verniel je geen mooi horloge en de kosten blijven beperkt.
Bijzonder zo’n prominente subsecond wijzer maar nul referentie op de wijzerplaat.
Ja het heeft wel wat… Ik denk dat dit horloge niet eens zo oud is. Hoewel een subsecond ouderwets was. Ik schat dit horloge al ver in de jaren 70. Het felle kleurtjes moet hem wat hippe maken. Geslaagd, vind ik…
@basvg !!!??? Dacht ik niet! Kijk hier:
Dit is nog maar de helft van het lijstje. > 20 geregistreerde merk en model referenties van deze fabrikant:
Pronto Watch Co. / Leon Maitre & Fils SA - Le Noirmont und Langenthal, Schweiz; registriert am 13.4.1910
Sterke relatie met het Belgische merk Verdal. Kijk maar eens op
Thanks, ik heb een ETA movement gekocht om wat mee te prullen
Weer vergeten fotootje van vóór te maken😭
Deze Stowa uit een grabbelbak is een pointerdate. Die had ik nog nooit gehad!
Zonder kast en stift/kroon gekocht voor zo weinig dat ik het niet meer weet. De wijzerplaat is beschadigd, dat ook nog.
Het kastje komt van een defecte penanker namaakduiker.
En Stowa stiftje heb ik uit een dameshorloge gepeuterd.
Oud bandje( heel oud nos) Laten we zeggen dat het me in totaal 10 euro heeft gekost. ( En wat zweet en vloeken) Maar nou heb ik een pointerdate !!!
Nu wel ff een foto posten die niet met een aardappel gemaakt is
Deze ligt klaar om morgen om de pols te gaan:
Eigenlijk gekocht als donor vanwege de AS 984 die erin zit, maar toch te charmant bevonden om te slopen.
Helaas niet geheel zonder problemen:
Maar is toch leuk opgeknapt, met speciale dank aan @Langelambal voor het doneren van een glaasje, thanks kerel!
Ja, dat ligt meer aan het afwezige daglicht…
Maar hé, het is wel vers van de pers!
Dat is ook weer waar, leuke aanwinst, in dit tempo is de Rikketik-sigarendoos zo weer leeg
Prachtig die Genia! Echt iets voor Lex!
Hahaha heb aan hem ook al mn gelijksoortige Silena gedoneerd, we moeten @Lexaf niet teveel verwennen natuurlijk…