Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Van die EL-370 heb ik er ook wel een paar… Maar het hele horloge is wel priegelwerk! Maar o zo mooie techniek!

2 likes

Met de vakantie achter de rug en soms een beetje minder mooi weer heb ik weer een projectje opgepakt.
Een Pontiac Mecaquartz.
Uiteraard vergeten foto’s van voor de “transformatie” te maken, daar moet ik meer op letten.
Omdat ik niet zoveel heb met mecaquartz, heb ik hem al op een andere plek gezet voor andere aankopen te financieren.

De voorzijde: de bezel met glaasje kan er af, dat zit geperst. Het glas was redelijk maar wel met krassen, deze heb ik er grotendeels uitgepoetst, zonder te veel afbreuk te doen aan de tand des tijds.

Hetzelfde heb ik met de kast gedaan, in de ultrasoon en goed gekeken hoe de brushing liep en deze opnieuw met mate aangebracht.

Maar ja, wat heb je aan een cosmetisch aardig horloge wat niet loopt? Eerst op zoek naar een batterij (386 / LR 43) en plaatsen. …
Het uurwerk wil wel, maar er zit teveel weerstand, omdat er mechanische onderdelen in zitten, moeten deze ook schoon te krijgen zijn. Platine er af en de raderen dezelfde gang laten maken als mechanische uurwerken.
Het plaatje:

Raderen op hun plekje, tappen in de (geboorde) gaatjes zonder robijnen en dan de batterij plaatsen.
Altijd weer leuk om te zien, dat het uurwerk gaat lopen. Er gebeurt iets in het " trommeltje" rechts naast de batterij, waardoor het kleine asje, de grotere raderen aandrijft en zo de tijd aangeeft.

Jammer genoeg is er met de stift en tirette wel iets aan de hand…
1x uittrekken kan je per uur verzetten, 2x gebeurt er niets en dan zou je de minuten moeten kunnen bijstellen.

Nu maar op het juiste moment de batterij geplaatst…

Alles weer stofvrij, netjes maken en weer in elkaar…
Voor jullie nog wat plaatjes van de sfeer, zonder er een verkooptopic van te maken…

Dank je voor het lezen en er ligt nu een Pontiac International te wachten… helaas zonder achterdeksel en een geïntegreerde stalen band die verre van compleet is, maar daarover later meer…

Serge

16 likes

Leuke, Tissot 2030 kwarts. 1 keer uittrekken is voor de uren en datum, twee keer zou niet moeten kunnen.
Kroon indrukken. Even vasthouden, loslaten en gelijk weer indrukken, vasthouden en het uurwerk gaat sneller draaien, voor het instellen van de minuten.

https://www.crazywatches.pl/tissot-seastar-2030-quartz-1977

5 likes

Vanmiddag een FE 233-66 onderhande gehad. Ooit gekocht op de rikketik.
Ik heb nog vakantie en het weer nodigt niet echt uit om er op uit te gaan, dus dan maar prullen aan uurwerkjes.

Ik ben niet ontevreden over het resultaat

21 likes

Volgens mij wil je niet weten hoeveel van deze uurwerken zijn weggegooid omdat men dacht dat er iets kapot was aan de tijdverstelling :laughing:

3 likes

Ja, of door mij gekocht voor 15 euro :sunglasses:

4 likes

Ze worden inderdaad ook regelmatig voor een prikkie aangeboden als zijnde defect :grin:

3 likes

Ik heb het geprobeerd met de tip van Martijn, maar deze tijdverstelling doet het niet meer. Dus op tijd je batterij plaatsen…

1 like

Heb je er wel hard genoeg geduwd? Als je er geen zere duim aan overgehouden hebt heb je niet hard genoeg geduwd :sweat_smile:

2 likes

En nummer 2 voor vandaag. Een andere FE 233-66. Deze was minder werk. Alleen demonteren, schoonmaken en weer netjes monteren. Bij de eerste ontbrak een en ander.

Leuke uurwerkjes, alleen erg opletten met het plaatsen van de balans. De spiraalveer wil nogal gauw blijven hangen aan het centrale tandwiel.

16 likes

Lekker bezig Bas :muscle:

Peter

2 likes

M’n duim heeft een deuk opgelopen…

Neee helaas stuk…

2 likes

Dat grote stuk metaal dat gaat bewegen moet naar rechts contact maken met dat gouden contact links van het circuit. Er kan natuurlijk ergens wat verkeerd zitten.

3 likes

Oef pijnlijk, jullie avatars lijken ook zo op elkaar op die kleine priegeltelefoon van me :joy:

Nee, daar kun je alleen maar tevreden mee zijn!

Helaas :blush:

Ja nee ik ben niet lekker bezig. Net een balans verprutst :sob:

2 likes

Ah oeps, ik had gisteren ook een spiraalveer in de knoop :crazy_face:
Omega R13,5, wat een priegelwerk altijd zo’n damesuurwerkje…

Gelukkig is het nog goedgekomen :grimacing:

9 likes

Ik denk dat het daar verkeerd gaat, dat koperen contactpunt staat te veel naar binnen.
Morgen eens kijken.

Het andere project lonkt, maar geen achterdeksel (acryl glaasje kan…) en een geïntegreerde band, die voor 99% ontbreekt… dat wordt lastig of @Lexaf te hulp laten schieten.

Wordt vervolgd…

3 likes