Had meneer gevraagd om een foto te maken van het uurwerk.
Maar hij krijgt hem niet open.
Zou deze via de bovenkant open gemaakt moet worden om bij het uurwerk te komen?
Ja, er zit in ieder geval geen gewone deksel op. Het zal wel een ’ schoenpoetsdoosje’ constructie zijn…
Misschien wordt het moeilijk om een echt mooi passend glaasje te vinden. Het is immers geen gewone vorm.
Iets passends zal wel lukken, maar dan verlies je de mooie ronding van dit cellulose glaasje…
Deze twee had ik hier al eens gepost, maar ze vertoonden toch nog nukken. Met wat tips van anderen heb ik het probleem kunnen traceren en kunnen oplossen, wat natuurlijk nog veel belangrijker is!
Het is eigenlijk een probleem, dat niet alleen de 7548 kent, maar ook de 6306/9 van Seiko. het probleem zit hem in de plastic tandwielen. Door de tijd heen krimpen die namelijk een beetje, waardoor ze wat te krap om de bus zitten. En daardoor is de frictie te groot. De oplossing is echter vrij simpel, het gat van het tandwiel lichtjes groter maken. Ik heb het gedaan met een pincet, die net ruw genoeg was om, en ook rond, om het gat wat groter te slijpen. En dat was de truc…
En hier zijn de twee! Samen gekocht als defect, maar ik vond ze er nog zo goed uitzien, dat ik ze probeerde te redden. En nu met succes! En ook nog met de originele rubberen bandjes, die weliswaar niet meer perfect zijn, maar nog zeker draagbaar!
Deze heb ik al eens in andere topics gedeeld, maar ik vind hem gewoon fantastisch.
Bij de verhuizing van mijn pa(94) naar Bronbeek, eerder dit jaar, kwamen er een paar horloges tevoorschijn, die decennialang in een la hebben gelegen. Mijn pa heeft er niets meer mee, hij draagt ze niet en zweert bij de Luminoxen die ik hem de afgelopen decennia heb gegeven, vanwege de afleesbaarheid(groot en tritium).
Deze Pontiac Simpatico is waarschijnlijk van 1969. Handopwinder die, na service, prima loopt, er goed uitziet en fijn draagt.
Foto’s voor de service:
Foto’s na de service:
Erg mooi! Wat was die gele kleur? Vergaan plastic?
Zit een andere wijzerplaat in.
Leuk horloge geworden!
Dit weekend een update over de navitimer 806. Ik moest behoorlijk lang wachten op onderdelen.
Sneakpeek
Oxidatie onder de laklaag, dit is hoogst waarschijnlijk een compleet andere wijzerplaat en anders een hele goede redial. vergeeld plastic kun je met peroxide nog redelijk weg krijgen. Oxidatie op de wijzerplaat is redelijk lastig, met een mild schuurmiddel kun je nog geluk hebben met engelen geduld. Dan dien je wel opnieuw de laklaag aan te brengen en de teksten e.d.
Ik zou heel voorzichtig zijn als je daar iets van Zamac, zou wel eens HEEEEELLLL snel kunnen reageren
Deze zwaar gehavende Enicar is wel een speciaal model!
Hij is volgens chronometer specificaties ontworpen en daarom kreeg hij de naam ’ supertest’.
Weliswaar niet officieel maar het is toch leuk om te weten.
Er zit een fraaie AR 1145 automaat ( met kogellagers) in.
De datum staat wel goed, maar ik wilde niet een maand doordraaien, dus maar een uurtje terug en dan staat ie eventjes scheef .
Een nieuw glaasje was geen overbodige luxe
O ja, en van binnen:
Heel mooi! Ook vaak naar gekeken. Helaas een druk deksel achterkant, toch?
Dat kun je zo niet zeggen. Er zit een speciale kunststof pakking in waar de bodem in wordt geperst. Het is absoluut geen standaard klikdekseltje. Daar is het veel te massief en degelijk voor uitgevoerd.
Nylon pakking. En inderdaad allemaal dik en degelijk uitgevoerd. Wel oppassen bij het openen dat je met je kastmes de pakking niet beschadigd. Geen idee of er nog aan die pakkingen te komen is.
Deze heeft nog een wijzerplaat transplantatie nodig denk ik
Als ik deze tegenkom laat ik hem niet liggen, maar voor nu laat ik hem zo en als ik een mooie kast plaat, maar hopeloze 2628, vind dan wordt het een donor.
Heeft zó ook wel wat!
Seiko EL 370 electronic.
Het bandje was nogal smerig…
Dit is tijdens de 2e ronde ultrasoon. Bij de eerste zag je het bandje helemaal niet liggen. Na ronde 3 was het ding schoon.
De 1e uurwerkfoto is trouwens na het merendeel van de service, met de diashock aan de zijde van de wijzerplaat verwijderd (in de reinigingsmiddelen om daarna opnieuw te oliën). Ik vind dat een priegelklusje en heb de neiging het tot het allerlaatst uit te stellen.
Bedenk ook: ik ben slechts een amateur.