Nou als deze patina is nagemaakt, dan breekt mijn klomp!
Rapid heeft op mikrolisk meerdere meldingen, maar allemaal vooroorlogs en zwitsers.( of 1 duitse?)
Je moet er maar eens goed over nadenken hoe deze opgeknapt moet worden. Ik zou het bij een glaasje en een beurtje laten, denk ik. Zo’ n zamack kastje , daarvan weet ik niet of je het kunt of moet opnieuw verchromen…
Vintage Seiko’s opknappen is toch wel het lekkerste tijdverdrijf op een regenachtige zaterdagochtend met een kopje koffie. Vanochtend met de meest recente aanwinst bezig geweest. Een Seiko 7005-5010 uit '77.
Zo kwam ie binnen. Zeer bekrast, erg vuil en met een manke schakel aan het bandje.
Het bandje als eerst aangepakt om me vervolgens te storten op het glaasje. De krassen waren dieper dan gedacht maar met veel wrijving, uiteindelijke toch glans!
Het bandje na een uurtje weken in kokend water en zeep grondig gepoetst en de dremel erbij gepakt om de hoogglans delen weer te herstellen. Polished centerlinks en brushed outerlinks. Heerlijk om te doen. Ook de kast weer gepolijst en gebrushed op de delen waar het hoort.
Na 3 uurtjes knutselen mag ook deze Seiko er weer wezen!
Wat een vonds!
Mooi werk!
Interessant horloge. Ben het met @Jenneke eens dat ie wel eens ouder zou kunnen zijn als periode WW II.
Inderdaad zo te zien een een kastje van ZAMAK legering (Zink, Aluminium, Magnesium en Koper) , als @basvg al opmerkt:
Dat hoeft ook niet, je kunt met wat aandacht ZAMAK een heel sympatieke glans van zichzelf geven. Het is bepaald geen edel metaal maar het vintage karakter van zo’n oud klokje wordt er wel mooi mee benadrukt.
Zie hier een voorbeeld van een oude Dinky Toy Citroën DS model en een Zetol ( = Invicta) uit de jaren '40. Beiden van ZAMAK. De Deësse ooit ontdaan van alle lak en het horloge ooit ontdaan van alle chroom of goldplating. Door mij schoongemaakt, gepolijst en opgepoetst. Charmant toch?
Aantrekkelijk! Allebei!
Hoe krijg je trouwens zo’n chroomlaag (restanten) weg?
Polijsten en poetsen poetsen poetsen…
Er schijnt ook een chemische methode te zijn, maar daar heb ik geen verstand van. Ergens hier op het forum heeft ooit iets gestaan over het verwijderen van de chroomlaag van Russische Komandirskie horloges, maar dat is lang geleden. Daar was trouwens de onderlaag / basemetal van messing, ik weet niet of allerlei chemie zich het zelfde gedraagt bij messing versus ZAMAK, ik denk dat ZAMAK nog wat heftiger chemische reacties oplevert dan chroom met messing…
@Vouwfietser, had jij daar niet eens mee geëxperimenteerd? (met die Komandirskies bedoel ik).
Die Dinky Toy was niet zo moeilijk. Verfafbijtmiddel en een oude tandenborstel…
Op deze zit nog een klein beetje van de originele lak.
Het was mijn eerste Dinky Toy. Ik was toen 7 jaar of zo…
Ja rokend zwafelzuur: Dat wordt onmiddellijk kokend heet en bruisend, het chroom is dan in een paar seconden weg.
Iets veiliger en meer geduld zoutzuur.
Ik kocht een hele poos terug een horloge en kreeg daarbij dit bouwpakket:
Uiteraard full service nodig en wat onderdelen… Die zijn onvindbaar en moet je soms laten maken en soms uit slopertjes halen. Spoeltjes heb ik opnieuw laten winden voor deze Omega 1310 Mariner uit medio jaren '70 met originele NL dagschijf (!).
Daarna nog wat spelen, want deze oudjes zitten verdomd goed in elkaar en zijn te reguleren.
En nu dan dus dit:
Dit horloge loopt na maanden en maanden nog spot on.
Afwijking hooguit 1 a 2 secondes.
Niet slecht voor een bijna 50 jarige.
Vroeger was quartz niet wat goedkoop instap-spul, maar heel precies, exclusief en duur.
Allemaal metalen tandwielen, overal met robijntjes gelagerd, voorzieningen om de secondewijzer eenvoudig te synchroniseren met het radiosignaal.
Alles gemaakt op degelijkheid, duurzaamheid en precisie. Kom er nu nog maar eens om!
Dit model, daar heb ik trouwens wel wat mee…
Ik heb er een paar van.
Ziet er mooi uit!
Wel gaaf dat je die spoelen opnieuw hebt laten winden, (waar?) Prachtig resultaat!
Ik heb net zo’n gave Greiner kwarts tester, hoe nauwkeurig is die van jou nog? Ik niet dat die van mij ooit (opnieuw) geijkt is. (Of maakt dat niet zoveel uit)
Wereldwijd is er één kerel die dit doet, een Amerikaan.
Kost wat hoor… Oef. Maar ze zijn niet meer nieuw te vinden…
Die Greiner is en blijft heel precies. Dat komt doordat het quartzkristal daarin heel groot, heel precies geslepen, vervolgens kunstmatig verouderd (onder lampen) en bij gebruik verwarmd is. Je moet de Greiner dus ook eerst een half uur laten opwarmen, anders klopt je meting niet. Positief punt dus: die Greiner heeft niet zoveel “dwell”.
Duidelijk, opwarmen voortaan.
Volgens mij heb ik die spoelen service wel eens op ebay gezien bedenk ik nu. Idd duur.
Nee, deze is niet van ebay…
Het probleem met deze spoelen is, dat ze geen vaste kern hebben waaromheen gewikkeld is. Ze zijn als het ware in het luchtledige gewikkeld.
Dat vereist heel wat extra moeite en ik weet dus maar 1 persoon die dat zo kan maken. Hij doet daarbij niet graag zaken buiten de CONUS (Continental USA).
Is zo heerlijk eigenwijs van ontwerp, terecht dat je daar die moeite insteekt. Genieten lijkt me dan 2x, bij het opknappen en weer bij dragen
Die meest rechtse is trouwens een bijzondere (nog meer dan de anderen). Dat is een prototype (zie de wijzerplaat met “Megaquartz 32 khz” in plaats van “Seamaster” en er is een eerder nummer weggeslepen in de kastbodem en vervangen door het correcte Omega typenummer).
Die heb ik defect gekocht in Zwitserland, van iemand die hem geërfd had van zijn vader die tig jaar bij Omega in de fabriek had gewerkt.
Dank je wel!
Ik geloof dat ik dat maar even voorbij laat gaan. Dat ZAMAK goedje gaat er volgens mij helemaal in oplossen. Maar misschien durft @basvg het experiment aan.
Nou, ik wil ook nog langer mee…