Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Ja welke is dat ook alweer? Er staat alleen 480 op (Buren Grand Prix).

En de zoekfunctie van Ranfft is er ook niet meer…

3 likes

Ook niets aan de wijzerplaatzijde?

Nope…
En hij lijkt zo bekend!

3 likes

Jawel:

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-2uswk.cgi?1&ranfft

1 like

Ah, fijn! Dankjewel!

1 like

Succes :grin:

1 like

Krijg hem toch niet gevonden :woozy_face:

Wat is de diameter?

Het is gewoon de Buren 480 (BAA) maar die staat niet in Ranfft. Ik heb al 3 andere Buren horloges. Vandaar dat ie zo bekend voorkwam🤔
:grin:

5 likes

En het is gelukt!:muscle:
Omdat de spiraal net tegen de piton aan afgebroken was, hoefde hij maar minimaal opgeschoven te worden.
En dus is hij ook maar minimaal ontregeld.
Nu nog in elkaar zetten. Maar dat doe ik wel super voorzichtig want het is een stralend vintage exemplaar, niet alleen de wijzers, maar de indexen ook🫣

7 likes

:partying_face:

Paulson kent hem wel:

image

En mooi dat het gelukt is met die spiraal :muscle:

4 likes

Wow, goed hoor die boeken… ! Dat is hem precies!

13 likes

Al eerder postte ik een foto van een Pontiac International die in de projectenbak aan de beurt was. Voorzien van een FE automatisch uurwerk met datum.

Foto’s van het hele de- en montage proces heb ik niet gemaakt, maar ik wil jullie wel het eindresultaat laten zien.

Meteen een vraag aan bandenkoning @Lexaf … aangezien dit een kast is met een geïntegreerde band, (en deze weg is) kan je voor de leren band op de foto een passe-partout maken en deze laten passen op de kast?

En als er iemand een passend achterdeksel zou hebben liggen… heel graag.

En nu de plaatjes:

10 likes

Hoi Serge, ik heb een hele verzameling deksels liggen. Kun je de maat , gemeten op de schroefdraad geven?
Of heb je een foto van een vergelijkbare deksel?
Mooi geworden trouwens!:+1:

2 likes

Hi Bas,

Ik heb helaas geen foto van een vergelijkbaar deksel. Aangezien het een automaat is, zal het een verdiept deksel moeten zijn, om de rotor ruimte te geven.

Ik weet ook niet of het een schroef- of klikdeksel is. Maar ik zal eens meten.

Je kunt ook langskomen om te passen, het zijn er ca 50 stuks.

1 like

Te veel eer!

Een leren band voor deze lug aansluiting is wel te maken, en dan ook netjes op maat tot de hoeken van de kast. Die op de foto is te smal. De band zou gemaakt kunnen worden van hard tuigleer, zodat de vrijdragende hoekjes niet gaan krullen. Aan de kast monteren met een splitpen van de juiste dikte.

Dat gaat vrees ik een stuk lastiger worden.

Maar misschien dat het aanbod van @basvg je gaat helpen. In elk geval proberen, lijkt mij. En anders: Een dagje Rikketik en kraam voor kraam ter plekke testen of er iets past, vaak liggen er losse casebacks in rommeldoosjes.

Vrijwel zeker een schroefdeksel. Of het zou een EPSA compressie deksel moeten zijn, die werd op Pontiac horloges nog al eens toegepast. In dat geval moet je wel heel veel geluk hebben om een passend exemplaar te vinden. Als het een schroef deksel met een buitendraad op de kast is zie je dat onmiddellijk, heeft de kast een binnen draad dan zie je dat zeker m.b.v. een goede loep.
Suggestie: misschien is het beter te doen om een complete kast te zoeken waar dit uurwerk + dial in past? Als het er een met ‘normale’ lugs is, ben je gelijk van die nare midden aansluiting af. Ook hier weer: Dagje speuren en passen op de Rikketik.

Het uurwerk en de mooie blauwe wijzerplaat zjn het zeker waard om er wat zoekwerk aan te besteden.
Succes!

2 likes

Ja een andere kast kan ook, maar is niet zo eenvoudig.
Die heb ik ook niet zoveel. Maar wie weet…

2 likes

Hoi,

De maat van de binnenzijde is ongeveer 30mm en inderdaad schroefdraad.

2 likes