Een Cupillard 87 is iets uit de jaren 40-50, zover ik het uitgezocht heb. Kan het uurwerk zijn, waarop de rest zich gebaseerd heeft?
De Cupillard 233 zou uit 1935 zijn, volgens Ranfft.
Deze is net binnen. Het is de schuld van Lex. Die had het over Tradera. Ik ga hem morgen servicen. Ik heb hem al een beetje uitgeprobeerd. Alles is helemaal stroef, maar hij loopt wel. Of is het een zij, Lex?
Mooi ding. Een van mijn favoriete design vormen. Soldaatje. Of het een Jan Soldaat of een Milva is hangt van de maat af.
33mm: Jan Soldaat. < 33mm: Milva. precies 33mm: geen Hij, geen Zij, maar Hen.
PWC?
Even kijken…
Oei, dat zijn er een heleboel, dat hangt dus een beetje van het uurwerk af wat er in zit. Maar omdat ie van Tradera komt, zie ik met name deze:
en deze:
Omdat Helios, Perfecta en Precima veel in Zweden werden verkocht en daar ook als Zweedse merken bekend waren denk ik dat het een Zweeds import horloge is.
Het Zweedse Nilsson en Axell uit Göteborg was de importeur van Perfecta (P.W.C. = Perfecta Watch Co,?). Zij waren ook de merkhoeder van de in Zwitserland geproduceerde NILAX horloges.
En, oh ja, Bas, uuhm, glaasje?
Dankjewel Lex! Dat waren er inderdaad een heleboel!
Zo ziet de binnenkant eruit…
En ja het glaasje . Maar dat moet ik wel voorzichtig doen. Ik heb er de meter nog niet bij gehad. Maar ik kan het wel raden…

Gisteren een aflevering gezien van ‘the Repair Shop’. Daarin werd een kompas uit 1917 aangeboden om te herstellen. Uiteraard was de gradenschijf geschilderd met radiumverf.
De beste restaurateur maalde er niet zo om en haalde er de schijf met de blote handen uit en voorzag de schijf met een laag blanke lak.
Nu ga ik er zeker van uit, dat het nog schadelijk kan zijn, maar het viel me zomaar op.
Ook viel er een envelop uit Frankrijk op de mat met de veerton en veer voor de 2451 of Omega 1481.
Nu heb ik een Pontiac met 2481 uurwerk met een lichtgele kleur.
Veerton gestoken en uurwerk in elkaar gezet. 250° amplitude en 0.0 beaterror met + 1sec per dag.
Het mooiste van dit snoepje is dat deze het snelverzet van de datum heeft, door de kroon (origineel Pontiac!) In te drukken.
Ook de kast ziet er nog erg scherp uit en ook de aftermarket stalen band voegt.nog wel wat extra cachet aan het horloge toe.
Maar genoeg woorden… plaatjes…
En wat is het lastig om de prachtige wijzerplaat goed vast te leggen…
Mooie Pontiac
Een Tissot 2451 is een handwinder, dus ik hoop dat dat een typfout is. Anders heb je een veer van een handwinder in een automaat zitten en gaat er straks misschien wat stuk in de automaatbrug.
Omega 1481 is weer wel een automaat.
Maar een mooie Pontiac
Nou, dat is dus mijn stralingskampioen!
En toch een nieuw glaasje geplaatst. Maar met de klauw afgenomen en de nieuwe geplaatst.
En alles meteen schoongemaakt en weggegooid.
Dat wordt een uitdaging: servicen terwijl ik hem in de kast laat zitten! Hij komt er niet meer uit!
Hoi Wilco,
Inderdaad een typefout, het moet uiteraard een 2481 zijn…
Ja die is echt mooi,.dan weer grijs,.dan weer een teint bruin…
Waar is het draadje ’ Show je seventies’ gebleven?
Prachtig!
U bent een thrill seeker?
Om heel eerlijk te zijn denk ik dat je zoiets gewoon beter niet kunt kopen. Er zijn zoveel prachtige horloges zonder radium waar je naar hartelust aan sleutelen kunt zonder je druk te hoeven maken om die radioactive rommel. Ook het uurwerk zelf aan de achterkant zit vol met vervalproducten dus is ook niet per definitie veilig. Waarom elke keer het risico opzoeken?
Maar dat is maar mijn mening, iedereen mag daar uiteraard anders over denken, doe wat je wilt, maar ik vroeg het me gewoon af
Dankjewel voor je antwoord! Het is gewoon fijn dat iemand respectvol en goed onderbouwd zijn mening geeft! Dat wil nog wel eens anders zijn, ook hier op dit onvolprezen forum!
Je hebt gelijk dat je natuurlijk het gevaar niet moet opzoeken. Maar ik kan het risico wel inschatten. Ik heb gewoon uit liefhebberij al tientallen horloges met radium. Meestal komt de straling niet boven de 0.25 uit.
Dit is wel 100 x meer. Ik schrok er van!
Ik ben al boven de zestig. Ik zal niet snel een jongeling aanraden om dagelijks met radium te gaan sleutelen. Niet professioneel en ook niet voor de lol.
Het lijkt op het gevaar van asbest. Daar heb ik - helaas- ook ervaring mee. Hoe voorzichtig je zelf ook kunt zijn,
dom gedrag van anderen heb je niet in de hand.! (in Frankrijk kreeg ik een grote walm asbest door mijn zolder na brand bij de buren)
Zoals de verkoper op de Rikketik die een radiumhorloge zonder glaasje op zijn tafel had liggen…
Dus : bedankt voor de waarschuwing! Ik laat me niet afhouden van de oudste horloges maar ik blijf voorzichtig!
Goed dat je er zo mee overwogen omgaat, het is inderdaad een afweging van de risico’s. Elke keer dat we in de auto stappen lopen we ook het risico om dood te gaan, en toch doen we dat vrij makkelijk
Ik heb gewoon voor mezelf besloten niks te kopen met radium, en ondanks dat heb ik al bijna 130 Tissots liggen dus een grote belemmering is het niet
Ik denk dat ik in dit geval toch de wijzers en wijzerplaat (buitenshuis) zou demonteren en in dubbel plastic opbergen, het uurwerk in een bak wasbenzine plompen en van daaruit verder werken. Van achteruit in een kast werken heb ik ook wel eens geprobeerd, zeer frustrerend want je kunt echt nergens bij.
Succes in elk geval👍
Thanks! Ik zal verslag doen!
Tja, je kunt natuurlijk niet overal bij. Zelfs de kast niet in de ultrasoon. De wijzers en dus 2 radjes blijven zitten, en de hebel inclusief veer . De onderste incabloc kan ik niet reinigen maar wel smeren met de automatische oliegever.
Voortvarend aan de gang gegaan
Let wel op dat je de wijzerplaat zo niet beschadigt, die ligt nu wel continu over de binnenrand van de kast te schuiven.
Wat een gedoe allemaal. Haal plaat en wijzers buitenshuis eraf, doe ze meteen in plastic en service dat uurwerk.
Ja, het is verstandig om zorgvuldig ermee om te gaan, maar dit is overdreven.