Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Mooie simpele wijzerplaat met dat blauw! Top!

2 likes

Thanks! Heb hem ook gekocht vanwege de wijzerplaat en de rode wijzer, grappige combi.
En gek genoeg vind ik het uurwerkje een mooie “crisp” tik geven, heel rustgevend…

4 likes

Tissot Seastar Quartz Ladies
Mooi horloge in PRX stijl, online gekocht zonder de maat te kennen. Had gehoopt op iets groter. Is slecht 25mm.

6 likes

Da’s pech. Hopelijk was de prijs er ook naar :grimacing::sweat_smile:

Het is mij laatst wel gelukt om de juiste maat te vinden :sunglasses:

2 likes

Je post had me de inspiratie gegeven om op zoek te gaan naar een oude seastar. Ze zijn alleen niet echt dik gezaaid zeker de 206 niet.
De prijs van mijn exemplaar was gelukkig zeer schappelijk😁

3 likes

Ze zijn inderdaad absoluut niet dik gezaaid nee. In die tijd waren ze blijkbaar aanmerkeijk minder populair dan de prx nu :sweat_smile:
Succes met de zoektocht verder :+1:

2 likes

Afgelopen dagen een andere rikketik aanwinst gewerkt.

Achter deksel had wat geduld nodig om open te krijgen en het werd gelijk duidelijk waarom. Flink wat viezigheid.

Monteren is nog nooit zo voorspoedig geweest. 1.0 beaterror is prima acceptabel mooie hoge amplitude en plaat omhoog en omlaag zelfde lijnen en als toegift kroon omlaag eigenlijk ook geen ander lijnbeeld. Dicht bij nul afwijking gezet en zeer tevreden zijn voor een oude Durowe 1032.

Nog een mooi bandje van rikketik eraan en dragen maar!

20 likes

@Lexaf

Ik zag in een paar posts van je de Tradera site voorbij komen, was wel nieuwsgierig en heb ook eens wat rondgekeken en zelfs wat leuks gezien ook, mijn vraag is, is wat daar word aangeboden een beetje betrouwbaar?

2 likes

Deze heeft van een Engelse liefhebber een donor anker gekregen. OWC(Oris Watch Company)92.

De donor had wel een secondenwijzer (subsecond), maar deze niet. Maar dat geeft niet. Je hoort hem op twee meter afstand! :grinning_face_with_smiling_eyes:
Met al een vorm van schokprotectie!

17 likes

Zoals eigenlijk overal, ook hier, “alle waar naar zijn geld”.
Ik heb op Tradera in de afgelopen maanden een aantal bescheiden aankopen gedaan. Niks duurs, maar dat doe ik eigenlijk nooit, altijd opknappertjes enzo. De verschillende verkopers, meestal Zweedse, soms een enkele Finse, waren aardig, plezierig om mee te werken, goede kommunicatie en tot nu toe probleemloos, ook m.b.t. de verzending, meestal Finse of Zweedse staatspost, soms DBSchenker, die erg traag is.
Wat bieden betreft: dat is heel verschillend, soms heb je iets voor een krats, de startbedragen zijn vaak heel laag. Maar soms moet je, net als bij E-bay en dergelijke veilingsites flink inzetten als je iets echt graag wil hebben. Automatisch biedsysteem, net als bij Ebay. Makkelijk betalen via Paypal.
EIgenlijk alleen goede ervaringen. E-mail bevestiging als je overboden wordt, als je gewonnen hebt en als je betaald hebt. Je betaalt aan Tradera, niet aan de verkoper. Tradera betaalt de verkoper uit. Betrouwbaar dus.

3 likes

Met de werkbanken terug operationeel en min of meer alle stukken teruggevonden en op een goeie plaats - op een paar uitzonderingen na, de schroeven van de 5700 en de UV zaklamp zijn nog AWOL :see_no_evil: - terug eens iets proberen herstellen.

Slachtoffer van dienst: een super cute Junghans wekkertje dat ik een paar jaar geleden voor kleingeld kocht. Het beestje liep wel heel even maar viel binnen de 5 à 10 minuten stil.

Nog nooit een wekker opengemaakt, maar…

how-hard

Vooruit met de geit! Eerst rustig openmaken en kijken hoe dit ding in elkaar zit.

Dat lijkt op het eerste zicht goed mee te vallen.

Maar vuil, zo vuil… En hopen kleine haartjes in de wielen gedraaid. Geen wonder dat die er geen zin meer in had.

Probleem: de wijzers loskrijgen lukte pertinent niet. Ik durfde er ook niet te veel kracht op zetten. Iemand een suggestie wat te doen met wijzers die zo vastzitten? Ik heb ze uit pure armoe moeten laten zitten dus 2 wieltjes hebben geen schoonmaakbeurt gekregen. Zonde.

Verrassing: is er al iemand aan de slag geweest met het anker? Dit lijkt langs geen kanten origineel.

Ik dacht dat ik foto’s genomen had van de mooi blinkende wieltjes na een bad in de ultrasoon + schoonmaakvloeistof maar blijkbaar niet. Maar aie, dan het terug ineenzetten…

Tellen jullie mee? Ja, zestien (!) puntjes moeten tegelijk die platine in. Er is wat gegodverd. :sweat_smile:

En na het nemen van deze foto viel mij op dat ik #9 vergeten was. Hoezee. Maar goed, 5 minuutjes extra godveren en klaar.

Het plastic (niet eens acryl, gok ik) een beetje gepoetst, en… Testen?

Resultaat: het beestje loopt al 2 dagen op een volledig opgewonden veer. En de wekker werkt zelfs nog (pokkeluid) :grin: ik ben er blij mee. Beetje bijstellen qua snelheid nog want “fijnafstelling” is er hier niet bij. Maar we zitten al binnen de 2 minuten per dag intussen.

Obligatoire lume shot om te eindigen! :v:

30 likes

Thanks, :+1:

Respect! Ik weet hoe moeilijk dat soort uurwerken nog kunnen zijn! Het ligt ver buiten de comfortzone van het reguliere horlogewerk. Mooi resultaat!
( Volgende keer de hele mikmak in de ultrasoon toch maar?):sweat_smile:

2 likes

Pokkegeluid :joy::clap:

2 likes

Hoi jongens en meisjes

Ik laat nu een fotootje voor zien…

Het uurwerk is al gedaan, nu de cosmetische buitenkant nog…

13 likes

Daar valt eer aan te behalen!

1 like

Gaaf man! Kan je deze niet “gewoon” afstellen met je timegrapher? Lukte me met een russische migklok ook, als de klok maar contact maakt met de houder van het apparaat:

7 likes

Dat wordt een serieuze klus :heart_eyes:

Hij doet het weer! Pas nadat ik de pennetjes van het penanker een drupje olie had gegeven. Weer wat geleerd.

16 likes

Zo’n soortgelijke wekker ligt hier ook, ooit van een koningsdag markt geloof ik. De Silentic.
Tikt ook met weinig geluid in vergelijking met een normale wekker :sweat_smile:
Nooit wat meegedaan trouwens en loopt ook nog heel goed.

12 likes